"ואלס עם באשיר" של ארי פולמן קטף את גלובוס הזהב

סך כל ההכנסות ברחבי העולם מהסרט עומדות על מעט פחות מ-7 מיליון דולר ; הסרט מועמד גם לאוסקר בקטגוריות הסרט הזר והאנימציה

זה סיפור שהתחיל בסברה ושתילה במלחמת לבנון הראשונה והגיע לשיאו (הזמני) בימי המלחמה בעזה: הלילה, בלוס-אנג'לס, הניף ארי פולמן הישראלי את פרס "גלובוס הזהב" היוקרתי, לאחר שסרטו "ואלס עם באשיר" זכה בסרט הזר הטוב ביותר לשנת 2008.

זו הפעם הרביעית שבה סרט ישראלי מגיע להישג הכביר הזה: "סלאח שבתי" היה הראשון שזכה בגלובוס הזהב על הסרט הזר ב-1965, ואחריו עשו זאת "השוטר אזולאי" (1972) ו"גן עדן עכשיו" (2006), שלהפקתו שותפה חברת ההפקות הגרמנית שהפיקה גם את "ואלס עם באשיר", הזוכה הטרי.

הייתה זו שנת הזהב של פולמן, שסרטו המצויר זכה באינספור פרסים (הלפני אחרון שבהם, סרט השנה של מבקרי הקולנוע בארצות-הברית) ובעשרות הקרנות בפסטיבלים בינלאומיים ובכתבות בעיתונים ברחבי הגלובוס (לא הזהב, המפויח), לפני שהניף את הפסלון הנוצץ, כשהוא משאיר מאחור את "גומורה" האיטלקי המשובח ואת "לאהוב אותך מאז" - מתחרים שעמם יתמודד גם בטקס האוסקר.

הייתה זו השנה שבה "סוני פיקצ'רס" לקחה את ההפצה על הסרט תחת חסותה, ולמעשה, בעקיפין פתחה את הדלת עבור קולנוענים ישראלים אחרים.

זו הייתה השנה שבה הפך פולמן לסמן הימני של האנימציה בארץ - בזכות "ואלס עם באשיר" כשהאנימציה הישראלית עשתה לעצמה שם של יצירה מקורית ואינטליגנטית.

הייתה זו השנה שבה מתחיל עידן חדש עבור פולמן, כקולנוען בינלאומי מפורסם ונחשק.

כל זאת לאחר ארבע שנות עבודה מאומצת על הפיכת הזיכרון המעומעם שלו מפעילותו הצבאית באירועי סברה ושתילה, לסרט אנימציה שסחף את ההמונים.

עכשיו נותר לפולמן, לצוות שעבד איתו על הסרט, למפיציו ולמעריציו, לספור לאחור עד ל-22 בפברואר - מועד טקס האוסקר, שבו "ואלס עם באשיר" מועמד גם לסרט הזר הטוב ביותר וגם לסרט האנימציה הטוב ביותר. אם פולמן יזכה באוסקר, הוא יהיה הישראלי השני העושה זאת: משה מזרחי היה במעמד הזה ב-1977 כשזכה בסרט הזר הטוב ביותר עבור "כל החיים לפניו".

זכייה בגלובוס הזהב אין בה כדי לנבא ולחזות זכיות באוסקר. האוסקר הוא מעמד גבוה בהרבה ואחר לחלוטין: זכייתו של פולמן הלילה אינה מבטיחה לו את האוסקר המוזהב, כי מעבר לכך שהזוכים באוסקר נקבעים על-ידי חברי האקדמיה האמריקנית, ולא על-ידי אנשי תקשורת ומבקרי סרטים, העבר הוכיח כי כמעט ואין קשר בין השמחה של ינואר לשמחה של פברואר.

אפקט משמעותי של הזכייה הוא מכירת הכרטיסים בקופות. עד כה, במשך חודש ושבוע ש"ואלס עם באשיר" מופץ בארה"ב, מכר הסרט בארה"ב מעט יחסית (מכירות כרטיסים שהסתכמו בכ-370 אלף דולר) וסך כל ההכנסות ברחבי העולם עומדות על מעט פחות מ-7 מיליון דולר. היום, אחרי הזכייה הגדולה ב"גלובוס" והרעש התקשורתי בעקבותיה, הקמפיין ישנה צורה, כשמודעות פרסום בעיתונות ושלטי חוצות יישאו בגאון את התואר החדש. יש לשער כי "סוני פיקצ'רס" לא תיתן לאיש לפספס את עובדת זכייתו של הסרט ב"גלובוס הזהב" היוקרתי.

בתחילת מרץ, כשההמולה תשכך, ארי פולמן יוכל להתמסר לפרויקט הבא שלו - סרט אנימציה נוסף, עיבוד לסיפור מדע בדיוני. הצוות נשאר אותו צוות של "ואלס" (המאייר דוד פולונסקי והאנימטור יוני גודמן), אך זמן העבודה יתקצר משמעותית: על-פי התכנון, הסרט אמור לצאת לקולנוע כבר ב-2010.

בפרס סרט הדרמה הטוב ביותר ב"גלובוס הזהב" זכה "נער החידות ממומביי", שגרף גם את פרס הבמאי, התסריטאי ופסקול הטובים ביותר.