ביהמ"ש: הנחה בארנונה לנכה אינה ניתנת להעברה אפילו לחברה שבבעלותו

זאת משום שתאגיד הוא אישיות משפטית עצמאית, "והיות נכה בעל מניות או מנהל בתאגיד - אין בכך כדי להקנות לתאגיד את הזכויות המוקנות ליחיד בדין"

בית משפט השלום בתל-אביב קבע כי ההנחה בארנונה, לה זכאי נכה מכוח החוק, הינה אישית ואינה ניתנת להעברה - אפילו לא לחברה שבבעלותו המלאה.

יצחק גויטין הוא נכה צה"ל, שלפי חוק הרשויות המקומיות זכאים להנחה בשיעור שני שלישים בארנונה. באמצעות עו"ד בנימין ברזילי תבעה עיריית רמת-גן מגויטין ומשתי חברות שבבעלותו ארנונה מלאה עבור 3 נכסים. גויטין טען, באמצעות עוה"ד גור פינקלשטיין ועידו לשם, כי הוא המחזיק ב-3 הנכסים - ולכן הוא זכאי להנחת נכה.

השופט עודד מאור נמנע מלהכריע בשאלה האם ההנחה לנכי צה"ל חלה גם על נכסים עסקיים, משום שבית המשפט העליון צפוי להכריע בקרוב בשאלה זו (במחוזי נפסק שאין הנחה על נכסים עסקיים). גם לא היתה מחלוקת שגויטין חייב לשלם בכל מקרה שליש מהארנונה (גם אם ייקבע כי מגיעה הנחה לנכסים עסקיים).

מאור פסק כי גויטין מחזיק רק באחד מ-3 הנכסים. הוא ציין כי אם מתברר בדיעבד כי רישומי העירייה לגבי ה"מחזיק" בנכס אינם נכונים - חובה על העירייה לתקן את רישומיה, כאשר תיקון רטרואקטיבי של שם המחזיק בנכס אינו מהווה חיוב רטרואקטיבי במס.

פטור אישי

השופט בחן האם החברות של גויטין זכאיות לפטור, ופסק כי "מדובר בפטור אישי שניתן לחייל שאיבד את הכושר הגופני ו/או השכלי לפעול. אין חוק הפטור חל על כל ישות משפטית אחרת. גם אם נכה (כמשמעות המונח בחוק הנכים) הוא בעל שליטה - חלקית או מלאה - בתאגיד, אין הדבר מקנה לו את הזכות להנחה לפי חוק הפטור".

זאת משום שתאגיד הוא אישיות משפטית עצמאית, "והיות נכה בעל מניות ו/או מנהל בתאגיד - אין בכך כדי להקנות לתאגיד את הזכויות המוקנות ליחיד בדין או להטיל על תאגיד את החובות המוטלים על היחיד".

השופט שב והדגיש כי "מדובר בזכות אישית שאינה ניתנה להעברה או להמחאה לאחר, ולבטח לא לתאגיד. כל פרשנות אחרת יש בה כדי להיות בניגוד לתכלית החקיקה ולמהותה ויש לדחותה". (ת.א. 741360/04).