יו"ר חברת החשמל לוועד העובדים: לא נעצור המכרז לבחירת מבקר פנים חיצוני

במכתב שנשלח בשבוע שעבר לצרפתי ציין פרידמן כי "תפקיד מהמבקר הפנימי מאויש בידי ממלא מקום מזה למעלה משנה, נוכח רגישותו וחשיבותו של תפקיד זה, סבור הדירקטוריון כי המחלוקות בנושא אינן מצדיקות לעכב את איוש התפקיד במינוי קבע"

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מוטי פרידמן, דחה באחרונה את בקשת יו"ר הוועד, דוד (מיקו) צרפתי, לעצור את המכרז לבחירת מבקר פנים חיצוני לחברה.

במכתב שנשלח בשבוע שעבר לצרפתי ציין פרידמן כי "תפקיד מהמבקר הפנימי מאויש בידי ממלא מקום מזה למעלה משנה, נוכח רגישותו וחשיבותו של תפקיד זה, סבור הדירקטוריון כי המחלוקות בנושא אינן מצדיקות לעכב את איוש התפקיד במינוי קבע".

כפי שפורסם ב"גלובס", הוועד שמתנגד לבחירת מבקר פנים חיצוני דרש לשנות את תנאי הסף במכרז, בטענה לאפליה לרעה של מועמדים מתוך חברת החשמל.

במכתב שנשלח גם למנכ"ל, עמוס לסקר, ציין פרידמן כי הטענות אינן מוצדקות מאחר החלטת הדירקטוריון מבטיחה את שמירת זכויות עובד החברה במקרה שייבחר לתפקיד, "אם ייבחר לתפקיד עובד חברה הוא יקבל במסגרת החוזה האישי את כל הזכויות הכספיות שהיו ניתנות לו אילו היה נשאר בהסכם הקיבוצי. כמו כן, נקבעו הוראות ביחס לתקופת צינון הנדרשת למקרה שייבחר עובד מתוך החברה", נכתב.

צרפתי רמז בעבר כי אם דרישות העובדים לא תתקבלנה הם יבחנו את כל הצעדים העומדים לרשותם. צרפתי כבר העביר את מכתבו של פרידמן לבחינה משפטית, והמזכירות הארצית של הוועד צפויה לדון בנושא תוך בחינת אפשרות לעתור לביהמ"ש נגד המכרז.

יצוין כי דו"ח חיצוני שהזמין בעבר דירקטוריון חברת החשמל המליץ להוציא את ביקורת הפנים למיקור חוץ, זאת בטענה שכפיפותו של המבקר ועובדיו לוועד פוגעת ביכולתו לבצע ביקורת בלתי תלויה.

על רקע הדו"ח פרש מבקר הפנים הוותיק בחברת החשמל, ד"ר אלי סברדלוב, מהתפקיד במהלך 2007, אך המשיך לשמש כיועץ חיצוני לחברה. כמבקר הפנים בפועל של החברה מכהן כיום יגאל הראל, שהיה סגן המבקר.

בדיונים שנערכו בדירקטוריון דרשו נציגי רשות החברות הממשלתיות שמבקר הפנים יועסק בחוזה אישי וכהונתו תוגבל ל-4-5 שנים בלבד על מנת לחזק את אי התלות שלו בעובדים.