מיידוף - הגירסה הישראלית: רשות ני"ע עצרה "מנהל תיקים" שגייס מאות אלפי שקלים מלקוחות חרדים על סמך הבטחה לתשואה שנתית גבוהה מ-36%

החשוד, אילן מורגן, פעל עד לפני שנתיים תחת השם אילן מיקא ארבל - ואף הורשע בארה"ב תחת שמו הקודם בעבירות ני"ע וריצה עונש מאסר ; עפ"י החשד, מורגן שכנע את קורבנותיו כי מדובר בהשקעה נטולת סיכון, וכי בכל מקרה קיימים בטחונות להחזרת הכסף

רשות ניירות ערך עצרה את אילן מורגן, הבעלים של מורגן לומברד השקעות בינלאומיות - חברה פרטית לניהול תיקים, בחשד כי פעל בתרמית כלפי אוכלוסיה חרדית, וזאת מבלי שהיה לו רישיון לעסוק בניהול תיקים, ותוך יצירת מצגי-שווא כאילו ישיג עבור המשקיעים תשואה פנטסטית של 36%.

מחקירת רשות ניירות ערך עולה כי מורגן, שנקרא עד שנת 2007 אילן מיקא ארבל, הורשע בעבר בארצות-הברית בעבירות תרמית בניירות ערך, וריצה עונש מאסר בגין עבירות אלה. בשנת 2007, לאחר שחרורו ממאסר בארצות-הברית, חזר אילן מיקא ארבל לישראל, ובתוך מספר ימים שינה את שמו לאילן מורגן.

מיד לאחר מכן הקים מורגן מספר חברות פרטיות, ביניהן חברת מורגן לומברד. על-פי החשד, אילן מורגן הסתיר מהציבור ומרשות ניירות ערך את עברו הפלילי, את עובדת היותו בעל חברת מורגן לומברד ואת עובדת היותו מנכ"ל החברה - וזאת בכדי לקבל רישיון ניהול תיקים מרשות ניירות ערך ו/או להימנע מנקיטת הליכים מטעמה של הרשות ו/או מטעם לקוחות פוטנציאליים, זאת בניגוד לחוק הייעוץ המחייב לדווח על הרשעה בעבירה פלילית של בעל השליטה ו/או נושא משרה בה טרם קבלת רישיון ניהול תיקים.

עוד נחקר בפרשה חשד כי במסגרת החברות הפרטיות שהקים אילן מורגן, הוא הקים גם תשתית לגיוס כספים במרמה. במסגרת פעילותו הפעיל בירושלים ובמקומות נוספים פעילות שמטרתה גיוס כספים מעשרות לקוחות מהמגזר החרדי בגובה מאות אלפי שקלים, תוך ניצול לרעה של רישיון ניהול תיקי השקעות שניתן על-ידי רשות ניירת ערך והצגת מצגי-שווא ללקוחות.

פעילות זאת התבצעה בין היתר באמצעות מתווכים מטעמו, שגייסו עבורו באמצעות מצגי-שווא (לרבות פרסומים בבתי-כנסת באזור ירושלים) כספים רבים מהמגזר החרדי בירושלים.

על-פי החשד, גיוס הכספים נעשה באמצעות יצירת מצגי-שווא לציבור הלקוחות באופנים הבאים:

ראשית, מורגן מצג-שווא לפיו מדובר בהשקעה שהיא כביכול נטולת סיכון ובעלת תשואה גבוהה בגובה של 3% בחודש - כלומר 36% לשנה, שעל-פי החקירה גרמה לאנשי המגזר החרדי להשקיע את כספם ללא בטחונות וערבויות מספקים.

כמו כן, מורגן הציג על-פי החשד מצג-שווא לפיו משווקי ההשקעות פועלים מכוח רישיון שיווק השקעות וייעוץ השקעות של רשות ניירות ערך, כאשר בפועל חלק מעובדי החברה העוסקים בשיווק ההשקעות פעלו ללא רישיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקים.

בנוסף, מורגן הציג מצג-שווא כאילו הכספים מופקדים בליווי בטחונות המבטיחים את החזרתם בכל עת, וכן מצג-שווא לפיו מדובר בחברה שבעליה, אילן מורגן, הוא איש עשיר מאוד ובעל נכסים רבים המשקיע בניירות ערך - בעוד שלמעשה מדובר באדם שהורשע בעבירות ניירות ערך בחו"ל והסתיר כאמור עובדה זו מרשות ניירות ערך ומהלקוחות.

מורגן חשוד בביצוע עבירה של קבלת דבר במירמה וכן עבירות לפי חוק הייעוץ.

בבקשה להאריך את מעצרו טענו אנשי מחלקת החקירות של הרשות, כי במהלך החקירה התגלו ממצאים המחזקים את החשדות נגד מורגן וקושרים אותו לכאורה לביצוע העבירות.