שני טילי גראד נפלו סמוך לבניין באשדוד וגרמו ל-5 נפגעי חרדה; החמאס קיבל את היוזמה המצרית

(עדכונים שוטפים) חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; שלושה טילי קטיושה נפלו הבוקר באיזור קרית שמונה ; 7 חיילים נפגעו מפגיעת טיל נ"ט, אחד נפצע קשה ; במהלך היממה האחרונה נפלו 21 רקטות וטילים בלבד בשטח ישראל ; דיווחים מלבנון טוענים כי צה"ל ירה 2-4 פגזים לעבר מקור הירי בדרום לבנון ; ליומן אירועי המבצע

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

היום ה-19 למבצע "עופרת יצוקה":

בעיר אשדוד נפלו שני טילים סמוך בבניין. חמישה בני אדם לקו בחרדה. במהלך היום נורו לעבר ישראל 21 רקטות וטילים.

חמאס מוכן לוותר על המעברים

האם החמאס מנופף בדגל לבן? במסיבת עיתונאים שהתקיימה הערב בקהיר אמר סלאח בראדעי, נציג חמאס לשיחות בקהיר: "קיבלנו את היוזמה המצרית, היוזמה המצרית היא היוזמה היחידה, אך יש להוסיף לה תוכן". בראדעי לא נכנס לפרטים נוספים, אך ציין כי הוא מקווה שהיוזמה תצליח.

למרות שבראדעי לא הודה מפורשות כי חמאס מקבל את הפסקת האש, דבריו מעידים כי הארגון מסכים באופן עקרוני ליוזמה של מצרים. ייתכן ולחמאס לא נוח להיות ראשונים שיאמרו בפה מלא כי הם מוכנים להפסקת אש. בכיר בחמאס אמר הערב לחדשות 2 כי הארגון מסכים להפוגה ארוכה, אבל רוצה שישראל תצהיר על הסרת המצור מעזה.

על פי דיווחים שהגיעו מוקדם יותר ממצרים, חמאס הסכים עקרונית להפסקת אש מיידית. הסכמה זו כוללת החזרת השליטה על המעברים לאנשי אבו-מאזן, לאחר שתוסדר מערכת יחסים חדשה בין חמאס לפת"ח.

בפני ישראל וחמאס עומדים כעת שני נתיבים שלא הגיעו לידי מיצוי. הראשון הוא הנתיב המצרי של הסכם עם חמאס על פסקת האש והפסקת הירי הרקטי ופתיחת המעברים בשלב השני. הנתיב השני הוא הסכם ישיר מול המצרים ללא חמאס, שבה יוסכם על הפסקת האש ועל מנגנון שיבטיח את מניעת ההברחות מציר פילדלפי.

ראש המטה המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, עמוס גלעד, ייצא מחר לקהיר על מנת לדיון ביוזמה המצרית.

שבעה פצועים מפגיעת טיל נ"ט

הותר לפרסום כי שבעה חיילים מצנחנים נפצעו הלילה בהיתקלות עם מחבלים בגזרה הצפון מערבית בעזה. חייל אחד נפצע קשה, חייל נוסף נפצע בינוני וחמישה נוספים נפצעו קל. השבעה פונו לקבלת טיפול בבתי החולים ברחבי הארץ. לעבר הכוח שנכנס לעומק השטח הפלסטיני נורה טיל נ"ט.

מיכל הלפרט, אימו של בר הלפרט שנפצע קל ומאושפז בבית החולים ברזילי באשקלון מספרת כי הוא נפצע מרסיס בירך והוא מדבר, מתקשר ושלומו טוב. "לבר חרדתי באופן בלתי רגיל", מספרת הלפרט ומוסיפה כי עדיין לא הספיקה לשמוע ממנו פרטים על הלחימה מאחר וכל היום נכנסים לחדרו ומתחקרים אותו.

לאחר ערב ולילה שקטים באופן יחסי ביישובי הדרום, הבוקר התחדש הירי מרצועת עזה. כ-3 רקטות נחתו בשטחים פתוחים באזור אשדוד, רקטה נוספת נחתה באזור באר שבע, בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מטח הרקטות שנורו בין השאר, כאמור, לאשדוד ובאר שבע התרחש מספר דקות לפני תחילתה של ה"הפוגה ההומניטרית" בת 3 השעות, ב-13:00 בצהריים.

סמוך לשעה 10:20 נחתו שתי רקטות קסאם בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול, לא דווח על נפגעים או נזק. רקטה נוספת נחתה בשטח פתוח סמוך לאחד הקיבוצים בשער הנגב סמוך לשעה 11:50, גם שם לא דווח על נפגעים או נזק. במטח שנורה לאחר מכן מרצועת עזה נפלו יותר מ-7 רקטות בשטחים פתוחים באזור לכיש, אזור יבנה, ובבאר שבע, בכל המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צוותי מד"א והמשטרה עדיין סורקים אחר רקטות נופלות שלא אותרו.

אזעקת שווא נשמעה בצהריים באזור ירושלים, וגרמה לבהלה בקרב התושבים. מדובר בתקלה במערכת האזעקה, ולא באזעקת אמת.

3 טילי קטיושה נפלו הבוקר על איזור קרית שמונה

אזעקה נשמעה הבוקר (ד') בקריית שמונה, לאחריה זוהו שלוש נפילות של טילי קטיושה באזור אצבע הגליל, אין דיווחים על נפגעים. לפי דיווחי התקשורת הערבית, יכול להיות שיש נפילות נוספת באזור הצפון. כוחות משטרה נרחבים עדיין ממשיכים לסרוק את האזור בחיפוש אחר מקומות נפילת הטילים, שטרם זוהו.

במשטרה אישרו כי ככל הנראה הקטיושות אכן שוגרו, אך כאמור עדיין לא זוהו הנפילות עצמן. "אנחנו סורקים בכוחות גדולים מאוד את האזור", אמר דובר מרחב גליל במשטרה, ערן שקד. "צריך לזכור שמדובר באזור גדול מאוד, סבוך מאוד, עם הרבה טבע".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי: "מספר רקטות נורו היום באופן ספורדי לעבר מדינת ישראל ונפלו בשטחים פתוחים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. צה"ל השיב באש לעבר מקורות הירי. פיקוד הצפון עורך הערכת מצב רצופה. דובר צה"ל מדגיש כי הוא רואה את לבנון וממשלתה כאחראים למניעת ירי לעבר ישראל".

כשעה לאחר ירי הקטיושות השיבו בצה"ל בירי ארטילרי לכיוון מקורות הירי בלבנון.

התושבים והתלמידים בבתי הספר שמעו את האזעקה וירדו למקלטים סמוך לשעה 8:20 הבוקר, וכוחות הביטחון באזור סורקים את העיר וסביבותיה כדי לבדוק האם ישנן נפילות נוספות ולאתר סופית את מקומות הנפילה של הטילים. בפיקוד העורף עדכנו את הוראות הבטיחות באזור, ומורים לתושבים להישאר סמוך למקלטים.

מנכ"ל מד"א, אלי בין, אמר הבוקר לאחר התקרית כי "הגיעו פניות וטלפונים רבים למד"א, כוחות מד"א נרחבים מאוד סורקים את האזור ולעת עתה אין נפגעים". בין הוסיף כי "יש מספר נפגעי חרדה, שיעשו את דרכם למרכזים הרפואיים".

פיקוד העורף: להישאר ליד מרחב מוגן

ערן שקד, דובר מרחב גליל במשטרה אמר כי "כוחות משטרה גדולים נמצאים בזירות שאותרו, לרבות חבלנים. אנחנו מבקשים מאזרחים לא להגיע לזירות ולא להתקהל".

דובר כבאות גליל עליון, יאיר אלקיים, הוסיף כי "שמענו הבוקר אזעקות ופיצוצים ושיגרנו צוותים לשטח. כרגע אנחנו עדיין עסוקים בסריקות, בשלב זה אין זיהוי ודאי, אבל הכיוון כרגע הוא שמדובר בנפילות בשטחים פתוחים. אנחנו מתגברים את הצוותים שלנו באזור, ונערכים לכל תרחיש".

ראש עיריית קריית שמונה, ניסים מלכה, אמר "בצה"ל עדיין בודקים את אזור הנפילות ועדיין סורקים במקום. בכל מקרה, אנחנו הכנסנו את התושבים מיידית לממ"דים, וגם את התלמידים שבאותה עת היו בבתי הספר. לצערנו הרב אנחנו מכירים את המצב ונערכים מיד. התושבים עדיין מתבקשים לשהות בחדרי ביטחון ובמרחבים מוגנים, עד להודעה חדשה של פיקוד העורף.

אל"מ ירון בר דיין, נציג פיקוד העורף, פירט את הוראות צה"ל לתושבי הצפון: "תושבים המתגוררים מקו להבות הבשן, אזור נאות מרדכי וצפונה נדרשים להישאר בקרבת מקומות מוגנים. המקום החשוב ביותר לשהות בו הוא ממ"ד, חדר פנימי מוגן, או כל מרחב מוגן אחר. יש להישאר סמוך למבנים ממוגנים ככל שניתן. אם מישהו נוסע ברכב בשעת אזעקה, עליו לעצור בצידי הדרך בזהירות, לצאת מהרכב ולשכב עם הפנים כלפי מטה ולכסות את הראש עם הידיים. יש להימנע מהתקהלויות".

בטלוויזיה הלבנונית מדווחים כי 5 טילים נורו מאזור העיירה חצבייא, שבגזרה המזרחית של דרום לבנון. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, עדי ראייה דיווחו שצה"ל השיב אש למקורות הירי. עוד לפי ערוצי טלוויזיה בלבנון, מסוקי צה"ל נראו בשמי דרום לבנון, ו-6 פגזים נחתו בגזרת חצבייא, ממנה כאמור ככל הנראה נורו הקטיושות.

מג"ד ומ"פ בצנחנים, וחייל אחד נפצעו באורח בינוני בהיתקלות בצפון רצועת עזה

דיווחים מרצועת עזה מוסרים כי במהלך היתקלות הבוקר (ד') בצפון רצועת עזה, 2 קציני צה"ל - מג"ד ומ"פ בצנחנים, וחייל אחד נפצעו באורח בינוני, ועוד קצין וחייל אחד נפצעו קל. במהלך סריקות שביצעה יחידת צנחנים ברצועה, נפתחה אש על כוח צה"ל מתוך מבנה, צה"ל איתר את מקור האש והגיב לכיוונו בירי. מההיתקלות, כאמור נפגעו החיילים, שפונו לטיפול בבתי החולים.

ראש המטה המדיני במשרד הביטחון, האלוף עמוס גלעד, ייצא מחר לקהיר, כדי לדון בהצעת הפסקת האש שמקדמת מצרים. למרות הדיווחים על מגעים מתקדמים להפסקת האש, צה"ל עדיין לא מרפה וממשיך בהתקפות מהאוויר. צה"ל התקיף הלילה 60 יעדים מתוכם 30 מנהרות להברחות נשק ומחנים לאחסון אמצעי לחימה.

הסכם מדיני עוד אין, גם לא כניעה של חמאס, אבל הלחץ של צה"ל עושה את העבודה, לפחות חלקית: במהלך היממה האחרונה נספרו 21 נפילות של רקטות וטילים בשטח ישראל בלבד. נכון לעכשיו, מדובר בשיא שלילי של נפילות מתחילת מבצע "עופרת יצוקה".

בחינת מספרי הנפילות לאורך כל תקופת המבצע מעידה כי קברניטי המדינה וראשי צה"ל צדקו בהערכתם כי לא ניתן לעצור כליל את ירי הרקטות, אך ניתן להפחיתם בצורה דרמטית.

ביום הראשון של המבצע, נספרו 67 רקטות וטילים שנורו לשטחי ישראל. יום אחר כך, אולי בעקבות ההלם של המתקפה, מספר הנפילות עמד על 31 בלבד. זמן קצר אחר כך כבר חזרו שיגורי הרקטות למספרים גבוהים עם שיא של לא פחות מ-76 נפילות ביום אחד. הימים שאחר כך, עדיין במהלך המתקפה האווירית, עדיין אופיינו במספרים יחסית גבוהים של נפילות על יישובי הדרום.

מתחילת המבצע הקרקעי, לפני כשבוע וחצי, ניתן לראות ירידה הדרגתית אך משמעותית בנפילות. מ-47 רקטות בתחילתו של המבצע ל-20 רקטות ואף פחות מכך בימים האחרונים. "אנו ממשיכים להגביר את הלחץ", אמר אתמול דובר צה"ל, תא"ל אבי בניהו, לחדשות 2. "חיילי גבעתי מצאו בלילה הקודם מסגד שלם מלא בטילים".

בבתי החולים בדרום ובמרכז הארץ מאושפזים עדיין 33 חיילים שנפצעו במהלך המבצע. בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזים שבעה חיילים. שניים במצב קשה, אחד במצב בינוני וארבעה במצב קל. בבית החולים ברזילי באשקלון מאושפזים חמישה חיילים במצב קל. בבית החולים שיבא תל השומר מאושפזים 12 חיילים. אחד מהם במצב קשה מאוד, שלושה במצב בינוני ושישה קל.

בבית החולים בלינסון בפתח תקוה מאושפזים שבעה פצועים, ארבעה מהם הגיעו היום. שניים מאושפזים במצב קשה, שלושה בינוני והשאר קל. בבית החולים קפלן ברחובות מאושפז חייל אחד במצב קל. בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים מאושפז חייל אחד במצב קשה.

בצד הפלסטיני סופרו עד לאתמול ביום ה-17 למבצע, 971 הרוגים.