להשקיע בצבא ההגנה

אחד המקומות הבטוחים ביותר למצוא בהם מקלט הוא מגזר הביטחון והתעופה

אני מניח שרובנו היינו רוצים לשכוח את השנה שחלפה, אך למרבה הצער גם מבט קדימה לעבר העתיד הקרוב לא מבשר טובות. ההאטה הכלכלית העולמית שהתגברה ב-2008 אינה מראה סימני התפוגגות. זה הזמן להתחפר, להתגונן, וללבוש שכפ"צ כהכנה להמשך הסערה הפיננסית.

במצב עניינים שכזה, יש סקטור אחד שחייב להיות בתיק של כל אחד ואחד. זהו מגזר מניות המגננה, התעופה והחלל, שעשוי להחזיק מעמד טוב יותר בסערה, מרוב המגזרים האחרים.

חלק מהמדינות, אפילו כאלה כמו ברזיל, שלא מתבלטות בהוצאות הביטחוניות שלהן, חושבות כעת על הגדלת תקציבי הצבא שלהן. בחודש שעבר דיווח הניו יורק טיימס שנשיא ברזיל קרא ל"שדרוג הכוחות הצבאיים, ובנייה מחדש של התעשיות הביטחוניות". המהלך הזה צפוי לכלול רכישת ציוד מספקיות מהסקטור.

השבועון ביזנס וויק דיווח באוקטובר שאפריקה, שמהווה עד כה חלק קטן בהוצאה הצבאית העולמית, הופכת גם היא לשוק חשוב ליצרניות הנשק והציוד הצבאי. "אפריקה היא כעת אחד משוקי הצמיחה המבטיחים של תעשיות ההגנה", נאמר בכתבה.

מלבד תחזית הצמיחה הזו, מצבן הכספי של יצרניות הנשק נראה משופר. ביזנס וויק דיווח בגיליונו מה-9 בדצמבר 2008 ש"סוכנות הדירוג פיץ' מעריכה שחברות תעופה/חלל והגנה רבות בצפון אמריקה נהנות מצב כספי איתן ומאשראי, והן ממוצבות היטב לקראת ההאטה הכלכלית".

בסקירת הדו"חות הכספיים של התעשייה הזו לרבעון השלישי של 2008 (יולי-ספטמבר), כתב המגזין פורבס ש"צבר הזמנות חזק והעלאה של תחזיות הרווחים בסוף השנה, מראה שהזמנים הטובים ממשיכים לפקוד את חברות ההגנה הגדולות".

בתחילת הקמפיין שלו לנשיאות רמז ברק אובמה שהוא יגביל את הוצאות ההגנה של ארה"ב. אך כעת, כשהכלכלה במיתון, ולאחר ההבטחה של אובמה להוציא ולהוציא כספים, סביר להניח שההוצאה הצבאית האמריקנית דווקא תישאר גבוהה, לפחות לזמן מה.

מאחר שההוצאה הצבאית הכוללת צפויה להישאר איתנה ברחבי העולם, החלטתי לבחון את מניות התעשיות הביטחוניות כמקום להשקיע בו בטווח הקצר עד הבינוני לכל הפחות. כפי שאני עושה תמיד, ניתחתי את החברות הללו בהתבסס על אסטרטגיות הגורו שיצרתי, שמבוססות בעצמן על חשיבת האסטרטגים המוכשרים ביותר של ההשקעות בכל הזמנים. מצאתי כמה יצרניות כאלה שיש להן תמיכה של אסטרטגיית גורו אחד לפחות, ואלה החברות שבהן נעסוק הפעם.

אחת השחקניות הראשיות בתעשייה

ענקית ההגנה ג'נרל דיינמיקס (סימול מסחר GD), שמייצרת כלי רכב צבאיים משוריינים וספינות מלחמה (מלבד מטוסים מסחריים), מקבלת תמיכה חזקה מאסטרטגיית הגורו של וורן באפט. האסטרטגיה הזו אוהבת את מעמדה של ג'נרל דיינמיקס כאחת השחקניות הראשיות בתעשייה שלה, את הרווחים למניה שניתנים לחיזוי (הם עלו בכל אחת מעשר השנים האחרונות) ואת החוב הנמוך יחסית (החוב ארוך הטווח נמוך מהרווח השנתי).

היבטים חיוביים אחרים של ג'נרל דיינמיקס הם התשואות הגבוהות שלה הן על הון המניות והן על ההון העצמי, השימוש היעיל של ההנהלה בהון החוזר (רווחים שמושקעים מחדש), והעובדה שהמשקיעים צפויים להרוויח יותר מ-12% בשנה על השקעתם בעשור הקרוב.

גם רולס רויס הבריטית (RYCEY בבורסת ניו יורק), עליה המלצנו כאן בעבר, איננה יצרנית רכב (החטיבה הזו מצויה כיום בידי ב.מ.וו) אלא יצרנית מנועי מטוסים, כולל מנועי מטוסי קרב ומסוקים צבאיים. האסטרטגיה שלי שמתבססת על הגורו פיטר לינץ', מניחה שרולס רויס תמשיך להתקדם.

אסטרטגיית לינץ' מפורסמת בשימוש שלה במכפיל רווח יחסית לקצב הצמיחה. זהו יחס שמודד כמה למעשה משלם המשקיע על צמיחה. יחס של 1 או פחות נחשב למתקבל על הדעת, ויחס של 0.5 הוא מצוין. היחס (P/E/G) של רולס רויס הוא יותר ממצוין - 0.21. לטובתה פועלת גם כמות החוב הנמוכה והיכולת המוכחת של ההנהלה לשלוט במלאים.

מכ"מים למטוסי 16-F של חה"א הישראלי

סראדיין (CRDN) היא חברה שמייצרת חומרים קראמיים מתקדמים לשימוש, ובין היתר את כלי הרכב המשוריינים והמטוסים של הצבא האמריקני. סראדיין זוכה לתמיכת האסטרטגיה של בנג'מין גרהם הודות לנזילות החזקה שלה (הנכסים השוטפים הם כמעט פי שמונה מההתחייבויות השוטפות - יחס מרשים מאוד), ומכפיל רווח נמוך מאוד של 5.4 זה שלוש שנים.

מדידה נוספת של גרהם היא מכפיל ההון העצמי כפול מכפיל הרווח, כשתוצאה של מעל 22 היא המקסימום. במקרה של סראדין, המכפיל הזה נמוך עד כדי 4.8 (מכפיל ההון העצמי נמוך מ-1).

ענקית ההגנה האחרונה שנדון בה היא נורתרופ גרומן (NOC ), שמעורבת כמעט בכל תחום רלוונטי, כולל לוויינים, לייזרים, מכ"ם, מטוסים וספינות. היא גם ספקית המכ"מים למטוסי האף-16 של חיל האוויר הישראלי. אסטרטגיית הגורו שמתבססת על קן פישר מניחה שנורתרופ גרומן תמשיך לעשות חיל.

מכפיל המכירות של המניה מרשים מאוד, 0.45 (כל מכפיל מכירות שנמוך מ-0.75 הוא נהדר), החוב יחסית להון המניות נמוך, צמיחת הרווח למניה לאורך שנים היא 21% (המינימום הוא 15%), ולחברה יש מזומנים חופשיים למניה.

ארבע היצרניות הללו ממוצבות היטב כדי לענות על הביקוש לציוד צבאי. הן איתנות מבחינה כספית, מנוהלות היטב ויש להן מניות במחירים סבירים. אם אתם רוצים ללכת על מגננה ב-2009, מניות הסקטור הזה הן מקום טוב להתחיל בו.

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, ומייסד Validea ניהול הון, חברה לניהול נכסים שמשרתת משקיעים אמריקאים עשירים וחברות, ומנהל קרן הגידור Validea, שמשקיעיה מגיעים מרחבי העולם. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"