רו"ח איריס שטרק: "חברות מורידות את שכר-הטרחה לרו"ח למחירים לא ריאליים - וזה מעלה את הסיכון לכך שדברים לא יתבצעו כמו שצריך"

שטרק: "יש כאלה שאומרים לרו"ח 'תקדיש חצי מהשעות לביקורת'. אין דבר כזה. אי-אפשר לעשות אותה עבודה בחצי מהשעות. צמצום היקפים בביקורת מעלה מיד את הסיכונים מבחינת החברה"

"מקצוע ראיית-החשבון אינו מקבל היום את הערכת השווי הנכונה ואת התמחור הראוי. מורכבות המקצוע, עם שפה חשבונאית חדשה, תקנים בלתי פוסקים בתחום הביקורת, חקיקה בלתי פוסקת בתחום המס, אין להם אח ורע. גם לתרומה של המקצוע לכלכלת ישראל אין אחד ורע. רואי-החשבון הם שומרי הסף של איכות הדיווח. הם כלב שמירה וגם כלב ציד, והתרומה שלהם היא לכלל הציבור", אומרת רו"ח איריס שטרק.

"ובמה כל ההנהלות והדירקטוריונים בחברות מתפארים היום? הם אומרים 'הורדנו ב-30%-20% את שכר-הטרחה והתעריפים של רואי-החשבון'. איזה מין דבר זה? מצד אחד, כולם רוצים מקצוענות ואיכות. מצד שני, הם מורידים את שכר-הטרחה למחירים לא ריאליים. הם חותכים בשכר, ולא מבינים שמיד הם מעלים את הסיכון לכך שדברים לא יתבצעו כמו שצריך. הלחץ הכי גדול הוא שהמדינה מורידה תעריפי מכרזים למחירים מגוחכים.

"אסור שיהיה ריב של מחיר עם רואי-חשבון. הריב צריך להיות על איכות. אם מקצוע ראיית-החשבון לא יתומחר כמו שצריך, הביקורת, וכתוצאה מכך הציבור, ייפגעו. יש כאלה שאומרים לרו"ח 'תקדיש חצי מהשעות לביקורת'. אין דבר כזה. אי אפשר לעשות אותה עבודה בחצי מהשעות. צמצום היקפים בביקורת מעלה מיד את הסיכונים מבחינת החברה. את זה צריך להפנים. היום לא מתמחרים ולא מעריכים את איכות המקצוע כראוי.

"בעקבות המשבר, הדרישות מרואי-החשבון הלכו ועלו. היום הם צריכים להיות יותר מקצועיים, להגביר את המשאבים והפיקוח על החברות, כשהנטל והאחריות עליהם גדולים. מצד שני, מקצצים להם בשכר. יש פה מצב כמעט בלתי אפשרי. איפה הם יספגו את העלויות? הסיכון על רו"ח הוא כזה גדול, שהוא לא יכול להתפשר על בינוניות. מצפים מאיתנו שנפעל במחיר אפסי, וזה לא ייתכן".

רו"ח איריס שטרק (47), נולדה בגבעתיים ומתגוררת ברעננה. נשואה לרו"ח משה שטרק, שותפה במשרד רוה"ח "שטרק את שטרק", ואם ל-7 ילדים * כיהנה כיו"רית דירקטוריון חברת נמל אשדוד * מכהנת כסגנית נשיא לשכת רוה"ח מ-1997, ומתמודדת היום על תפקיד הנשיאה * מכהנת כיו"רית וכחברת דירקטוריונים וועדות ביקורת וכספים בחברות ובתאגידים מהגדולים במשק * אחת הנשים המקושרות ביותר בתחום הכלכלי. בין חבריה הקרובים: דוד גרנות, קובי מויסה, שלמה פיוטרקובסקי, עו"ד יעקב נאמן ועוד.