חברות הביטוח ישתלטו על קניונים

המשבר הפיננסי והמיתון שבא בעקבותיו יוביל חלק מבעלי הקניונים להפרת תנאי ההלוואות; על המציאות בשוק צפויות לקפוץ חברות הביטוח

המיתון אליו גולש המשק מקשה על העוסקים בתחום הנדל"ן המסחרי לצפות כיצד ייראה מגזר זה במהלך 2009, ובוודאי שלא במהלך 2010. עם זאת, למידה מהמשברים שעברו עלינו בשנים הקודמות יכולה ללמד רבות על מה שצופן בחובו העתיד.

העובדה כי הקניונים נהנים מהנהלה מרכזית אשר יודעת לפעול גם בעיתות משבר, מבטיחה כי מגזר זה ייפגע מהמשבר בצורה פחותה מחנויות הרחוב ומהמגזר הלא מאורגן. דוגמה ליכולות של גופים מאורגנים ניתנה על-ידי רשתות הסופרמרקטים, אשר ניתן לראות כי מבצעי המכירות הנוכחיים מטרתם לחזק את הרשתות מול המינימרקטים והמכולות. "קנה בסכום מסוים וקבל חלב בחינם" - הוא מבצע אותו יכול לקיים רק גוף גדול.

גם מרכזי הקניות המאורגנים יכולים לארגן מבצעים מסוג זה בקלות רבה יותר מאשר חנויות הרחוב. הגרלות, סיילים מרוכזים, שעות חניה חינם לקונים הם רק חלק מהמבצעים אותם נראה בשנה הקרובה, ואשר ישמרו ככל האפשר על כמויות הקהל במרכזי הקניות. הסל הממוצע של המבקרים יושפע מהמצב הכלכלי ועלול כמובן לקטון, כך שמחזורי המכירות בחנויות ירדו קרוב לוודאי, בשיעור שייקבע לפי עומק המשבר, וככל ששיעורו יעמיק נראה מבצעים רבים יותר במרכזי הקניות.

למשבר יש מחיר כספי. קידום מכירות דורש פרסום, מתנות, הקטנת הכנסות מחניונים וכו', וכל אלו ידלדלו את כושר ההחזר לבנקים של ההלוואות שנלקחו לבניית או קניית הקניון. בנוסף, העמקת המשבר עלולה לגרום לסגירת חנויות מסוימות, וגם אם החלפת החנויות תתבצע במהרה, יהיו דמי השכירות לחנויות החדשות נמוכים מאלו ששולמו על-ידי הנוטשים.

המחיר הכספי יוביל את חלק מבעלי מרכזי הקניות להפרה של תנאי ההלוואות שלהם, מה שעלול להוביל לשינוי בעלות. ראשית הבנק, ואחר כך קונה המצויד במזומנים בתקופה זו. כך קרה בארץ בתחילת העשור, כשהמשבר הביא לגידול מרשים בכמות הקניונים של בריטיש ישראל (ריט - לשעבר נכסי אזורים), עזריאלי (שקנה את חברת לאומי ושות' שהיתה בעלים של שלושה קניונים) ושל ביג (שרכשו מספר מרכזי קניות משיכון עובדים ומאחרים).

גם הבנקים "צברו" קניונים באותה התקופה, ואת חלקם הצליחו להעביר הלאה. קניון אשדוד, קניון כרמיאל, דאון טאון סנטר, קניוכל, קניון אביה ב"ש, קניון סירקין ועוד. חלקם נסגרו, חלקם הפכו לבנייני משרדים, וחלקם עברו לידיים חדשות שהצליחו לשקמם.

בארה"ב היו בתחילת שנות ה-90 כ-4,200 מרכזי קניות בבעלות ה-RTC, חברת הביטוח הפדרלית, שהגיעו אליה לאחר שהלווה איבד את מרכז הקניות לבנק, ולאחר שגם הבנקים עמדו בפני קריסה, עברו המרכזים הלאה. רובם שוקמו, מיעוטם סגורים עד היום. גם קודם לפרוץ המשבר היו מרכזי קניות מונחים על מדף המכירה. לאלו הצטרפו נוספים, ובשנה הקרובה יתווספו עוד.

אם אני צריך להמר, אז בשנה הקרובה יחליפו ידיים למעלה מ-20 מרכזי קניות. בעלי "חצי חינם" רכשו לפני מספר שבועות את מרכז אם המושבות מקבוצת אי.די.בי, והראו כי לתחום ייכנסו גופים חדשים. אולם, נראה כי רוב מרכזי הקניות שיימכרו יעברו לידי חברות הביטוח, המשופעות בכסף וללא אלטרנטיבות רבות מדי להשקעה.

חברות הביטוח, גופי ההשקעות וקרנות הפנסיה הם השחקנים הגדולים ביותר בשוק האמריקאי, וחלקם עובר את 50% מהבעלות על נכסים מניבים. די ברור שהגופים האלו בישראל, עתירי המזומנים, יוכלו למצוא הזדמנויות רבות בתקופה הקרובה.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אריאל פרומול, המנהלת 30 קניונים ומרכזי קניות.