התאחדות התעשיינים: מבצע עופרת יצוקה גרם למפעלי התעשייה בדרום נזקים ישירים של כ-88 מיליון שקל

מדובר בהפסד התוצר הישיר, שנגזר ברובו מהיעדרות עובדים ואינו כולל הפסדים כספיים עקיפים, המוערכים בעשרות מיליוני שקלים נוספים

מבצע עופרת יצוקה, שנמשך 23 יום, גרם למפעלי התעשייה בדרום נזקים ישירים של כ-88 מיליון שקל. מדובר בהפסד התוצר הישיר אותו ספגו המפעלים, שנגזר ברובו מהיעדרות עובדים. כך מסר היום (א') רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.

זאת, על סמך בדיקת מנהל חדר המצב בהתאחדות, ארנון קשנסקי, את מצב פעילות המפעלים בדרום. בטווח של עד 40 ק"מ מעזה ישנם קרוב ל-1,700 מפעלי תעשייה המעסיקים כ-39,500 איש.

מדיווחי המפעלים מאז תחילת הלחימה ועד להפסקת האש עולה כי בקרב המפעלים בטווח של עד 10 ק"מ מעזה, נע השיעור הממוצע של הגעה לעבודה בין 40% ל-60%, ובהדרגה עלה שיעור ההגעה הממוצע לכ-80%-90%, והיום אף עלה אל מעבר ל-90%.

בקרב מפעלי התעשייה שנמצאים בטווח של בין 10 ל-40 ק"מ מעזה, נע שיעור הגעת העובדים הממוצע בין 80% ל-90%, עם עלייה קלה בחלק מהאזורים, עד לכ-95% בימים האחרונים.

גינל ציין כי הפסד התוצר הישיר אינו כולל הפסדים כספיים עקיפים, המוערכים בעשרות מיליוני שקלים נוספים. מדובר בהפסדים שנגזרים מפיצוי לקוחות בשל אי-עמידה בלוחות זמנים, פגיעה במוניטין מול הלקוחות בחו"ל והחמרה נוספת של מחנק האשראי.

יצויין עוד כי הן המפעלים שעבדו והן אלו שעבדו במתכונות חלקיות דיווחו שהאזעקות והחרדה פגעו בכושר הייצור של המפעלים, וחלה ירידה בתפוקה.