מפעל הפיס סיים את 2008 עם הכנסות שיא של כ-4 מיליארד שקל; רק כ-20% מהן מופנות לקהילה

הרווח הנקי ירד כתוצאה מפגיעה בתיק ניירות הערך ; מדובר בגידול של 93 מיליון שקל בהכנסות לעומת 2007, ובפיס מדגישים כי הכנסות אלה גבוהות ב-38 מיליון שקל מהיעד שהציב הדירקטוריון בראשית השנה ; כ-60% מההכנסות מופנות לפרסים

הכנסות מפעל הפיס גדלו בשנת 2008 ב-2.4% והגיעו לסכום שיא של 3.946 מיליארד שקל. מדובר בגידול של 93 מיליון שקל לעומת שנת 2007, ובפיס מדגישים כי הכנסות אלה גבוהות ב-38 מיליון שקל מהיעד שהציב הדירקטוריון בראשית השנה.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי הרווח הנקי של הפיס כתוצאה מהשקעה בניירות ערך, עמד בשנת 2008 על כ-800 מיליון שקל, לעומת 850 מיליון שקל בשנת 2007. בפיס מייחסים זאת למשבר בשוק ההון, אך מדגישים כי עדיין מדובר ברווח של כ-2% בתיק ניירות הערך, בעוד שהשוק כולו הפסיד.

יצוין כי הסכומים שמשקיע הפיס בניירות ערך מגיעים מאותם כספים שאמורים לעבור לקהילה. הגידול בהכנסות הפיס מהווה המשך מגמה של השנים האחרונות, ובפיס דוחים את התיאוריות שנשמעו לאחרונה, שלפיהן המשבר הכלכלי הביא לגידול במספר המהמרים וברוכשי הגרלות המזל. כמו בשנים קודמות, גם הפעם כ-60% מן ההכנסות מופנים לפרסים, כאשר בשנת 2008 נולדו 41 מיליונרים חדשים, בסכום זכייה כולל של 2.3 מיליארד שקל.

הוצאות התפעול של הפיס, הכוללות בין היתר תשלום שכר, פנסיות, תמלוגים לזכיינים, שיווק ופרסום - עומדות על כ-20% מן ההכנסות. כך, למעשה, הקהילה זכתה בשנת 2008 ב-20% בלבד מן ההכנסות - סכום של 743 מיליון שקל. 340 מיליון שקל הוקצו לבניית כיתות לימוד; 355 מיליון שקל הוקצו לבניית מתנס"ים, ספריות ופרויקטים שונים; 30 מיליון שקל הוקצו למלגות עבור סטודנטים; 18 מיליון שקל הוקצו לטובת פרויקטים בתחום התרבות והאמנות.

העובדה שהפיס מקצה לקהילה פחות משאבים מאשר לחלוקת פרסים, מעלה שאלה האם הוא מתנהל נכון. מנגד, ברור שכדי למכור הגרלות יש להשקיע סכומים גדולים בפרסום, כאשר אלה שרוכשים את ההגרלות לא בטוח שיעשו זאת אם לא ידעו כי סכום גבוה מוקצה לטובת פרסים משמעותיים.

"הזוכה האמיתי והעיקרי מהצלחת מפעל הפיס הוא הקהילה, הציבור הישראלי", טוען מנכ"ל הפיס, שאול סוטניק. האחרון בחר לעקוץ את משרד האוצר, על כך שמנע מן הפיס במשך חודשים במהלך השנה החולפת, למכור את הגרלת ה"דאבל לוטו". מה שסוטניק לא מספר הוא שהאוצר מנע את מכירת ההגרלה כדי לגרום להנהלת הפיס להסכים לחיזוק הפיקוח הממשלתי על הפיס, כאשר אחד ההישגים של האוצר הוא הסכמת הפיס לחובת פרסום מכרזים. הפיס, מנגד, זכה באישור מיוחד למכור הגרלות חדשות, כאשר הנהלת הפיס מקווה שהמדינה תאפשר לה לראשונה להשיק משחקי הימורים באינטרנט.