ביהמ"ש הוציא צו הקפאת הליכים לנורטל גם בישראל: חייבת 175 מיליון שקל

הצו, שיהיה בתוקף עד ל-23 במארס, הוצא לשתי חברות ישראליות מתוך 124 החברות הבנות של יצרנית ציוד התקשורת ; בשבוע שעבר הוצא נגדה בארה"ב צו הקפאת הליכים בשל חובות של 6.3 מיליארד דולר

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הוציא במעמד צד אחד צו הקפאת הליכים לחברות נורטל נטוורקס ונורטל תקשורת ואחזקות, מקבוצת התקשורת הקנדית נורטל, וזאת בגין חוב של 175 מיליון שקל, רובו לחברות אחרות בקבוצה. הצו יהיה בתוקף עד ל-23 במארס, וכנאמנים מונו עו"ד אבי פילוסוף ממשרד צלרמאיר-פילוסוף ורו"ח ירון הר-צבי.

הצו הוצא לשתי חברות ישראליות מתוך 124 החברות הבנות של נורטל, יצרנית ציוד התקשורת הגדולה ביותר בצפון אמריקה ולשעבר החברה הגדולה ביותר בקנדה. בשבוע שעבר הוצא נגדה בארה"ב צו הקפאת הליכים בשל חובות של 6.3 מיליארד דולר, הנובעים מהמשבר הכלכלי העולמי והירידה החדה בהכנסותיה.

נורטל הישראלית היא אחת החברות הדומיננטיות בשוק הטלקומוניקציה, ובין היתר חתומה על הסכמים עם טלדור תקשורת, בזק בינלאומי, פלאפון ועוד. היא ספק עיקרי של תשתית ה-Voice במשרד הביטחון ושל מערכות התקשורת בחברות כמו HOT, צה"ל ומשרד הביטחון. על לקוחותיה בשוק פתרונות התקשורת לארגונים נמנים משרדי ממשלה, צה"ל, בנקים, אוניברסיטאות, חברות היי-טק, חברות ביטוח, שירותי בריאות, חברות תעשייתיות וספקי אינטרנט.

החברות הישראליות (אחת מהן חברת אחזקות בלבד) טוענות, באמצעות עוה"ד גלעד וקסלמן, יניב דינוביץ' ושי כגן מהרצוג-פוקס-נאמן, שכל פעילותן הכלכלית תלויה בקבוצת נורטל העולמית, ואין להן זכות קיום עצמאית. לדבריהן, נורטל העולמית מספקת את הציוד ושירותי הפיתוח והתמיכה, והן מתפקדות רק כזרוע מכירות ושיווק וכנותני שירותים ללקוחות.

נורטל ישראל מעסיקה 123 עובדים. לחברות אין נושים מובטחים. הן חייבות לחברות אחרות בקבוצה כ-127 מיליון שקל, וכן 35 מיליון שקל לעובדים (התחייבויות עתידיות), 8 מיליון שקל למס הכנסה, וכ-3-4 מיליון שקל לנושים לא מובטחים. לדבריהן, סך נכסיהם עומד על כ-61.9 מיליון שקל, מהם 20 מיליון שקל במזומן.

בהנהלת קונצרן נורטל הוחלט שחברות הקבוצה יפנו במקביל לבתי המשפט במדינות בהן הן מאוגדות, בבקשות להקפאת הליכים, במטרה לאפשר לקבוצה מהלך כלל-עולמי מסודר של ארגון מחדש והבראת הקונצרן, תוך כינוס וניהול מסודר של נכסי הקבוצה כמכלול.

השופטת ורדה אלשיך קבעה כי הקפאת ההליכים אינה מונעת פירעון ערבויות בנקאיות. היא הורתה לנאמנים להגיש בתוך 3 שבועות דו"ח ראשוני והצעת הסדר נושים, שתפרט גם את תרומת בעלי העניין להסדר. (פש"ר 1092/09).