משפחת עיני לביהמ"ש: כלל תעשיות נהגה בבריונות בהסכם לייבוא המכונית הסינית

חברת המזרח לשיווק מכוניות, שבשליטת משפחת עיני, מבקשת מביהמ"ש להצהיר כי היא בעלת זכות קדימה להיות היבואנית הבלעדית של רכבי החברה הסינית BYD, ולהוציא צו מניעה האוסר על כלל תעשיות לייבאם

[להרשמה לניוזלטר רכב]

חברת המזרח לשיווק מכוניות, שבשליטת משפחת עיני, מבקשת מבית המשפט המחוזי מרכז להצהיר כי היא בעלת זכות קדימה להיות היבואנית הבלעדית של רכבי החברה הסינית BYD, ולהוציא צו מניעה האוסר על כלל תעשיות מקבוצת אי.די.בי לייבאם.

"המזרח", שבניהולם של דני ויורם עיני, מייבאת בין היתר את רכבי "לנד רובר". BYD הסינית מייצרת רכבים חשמליים והיברידיים ידידותיים לסביבה, ומהווה שלוחת הרכב של קונצרן הסוללות BYD, שנחשב לשני בגודלו בעולם.

המזרח טוענת, באמצעות עוה"ד יחיאל כשר וזיו וסרצוג ממשרד פרופ' יובל לוי ושות' ועו"ד אבי שכטר, כי בידיה הסכם חתום עם BYD מ-2006, המקנה לה זכות קדימה להיות הסוכנת והמפיצה הבלעדית של רכביה וחלפיה בישראל וברשות הפלסטינית, ואוסר על BYD למנות סוכן אחר מטעמה במשך תקופת ההסכם.

BYD נדרשה בהסכם לפעול להשגת אישור תקינה אירופאית לרכביה, בכדי לאפשר את שיווקם בישראל. לאחר החתימה דנו הצדדים על יעדי מכירה, אסטרטגיית שיווק וסוגיות שונות בנוגע לשירות לקוחות. בשנתיים האחרונות אף הוצגו לנציגי "המזרח" שביקרו במפעלי ובמטה BYD בשנגחאי ובשנז'ן, עמדות טעינה למכוניות חשמליות והם ביצעו נסיעות מבחן באחת המכוניות. "המזרח" אף פינתה חלק מאולם התצוגה הראשי שלה, לצורך הצגת הרכבים הסיניים.

אלא שבאוגוסט האחרון היא נדהמה לגלות כי נציגי BYD ביקרו בישראל כאורחי חברת כלל תעשיות, שפעלה מאחורי גבה בבריונות למרות שהיתה מודעת לפרסומים בעיתונות על ההסכם בין "המזרח" ל-BYD. לדבריה, כלל הפגישה את נציגי BYD עם נשיא המדינה, שמעון פרס, תוך ניצול ציני של כוונותיו הטובות והתעניינותו הידועה בתחומי איכות הסביבה בכלל ובתחום המכוניות החשמליות בפרט.

כלל, טוענת המזרח, ביקשה להציג עצמה כמקורבת למוקדי הכוח, השלטון והרגולציה בישראל, וליצור בפני BYD מצג כאילו ממשלת ישראל מעדיפה ש-BYD תתקשר בהסכם הפצה איתה ולא עם "המזרח". כעבור חודש הודיעה כלל כי חתמה על הסכם לייבוא בלעדי של רכבי BYD בישראל.

לדבריה, הסינים הודו כי לפגישה עם הנשיא פרס היה משקל משמעותי בהחלטתם להתקשר בהסכם עם כלל, ושההסכם עם "המזרח" אינו מחייב. טרם הוגש כתב הגנה. (ה"פ 09-01-11340).