ההאטה בישראל מעמיקה: המדד המשולב של בנק ישראל ירד בדצמבר ב-1%

זוהי הירידה החדה ביותר מזה שנים ; ההאטה במשק ניכרה בתוצאות המדד המשולב כבר מסוף הרבעון השני של 2008 ; כל רכיבי המדד ירדו בדצמבר: מדדי היצור התעשייתי והפדיון במסחר ושירותים, ומדדי ייבוא וייצוא הסחורות והשירותים ; מדדי ספטמבר-נובמבר עודכנו כלפי מטה

בנק ישראל פירסם היום (ב') נתונים מדאיגים על מצב המשק בישראל בסוף הרבעון הרביעי של 2008. המדד המשולב לבחינת מצב המשק ירד בחודש דצמבר ב-1%.

לדברי בנק ישראל, הירידה החדה במדד החודש והירידות בו בחודשים האחרונים, מעידות על החרפת ההאטה במשק ברבעון האחרון של השנה, שתחילתה עוד משלהי הרבעון השני של השנה.

המדד משקף ירידה של 0.5% בנתונים יחסית למגמת הצמיחה ארוכת הטווח. מגמת הצמיחה משקפת את התפתחותם של רכיבי המדד במשך 3.5 שנים. בנוסף עדכן בנק ישראל את המדדים כלפי מטה של שלושת החודשים האחרונים בצורה חדה: מדד ספטמבר עודכן מ-0.3%- ל-0.6%-, מדד אוקטובר מ-0.3%- ל-0.5%- ומדד נובמבר עודכן מ-%0.4- ל-%0.6-. זאת, בין השאר, בעקבות עדכון משמעותי שביצעה הלמ"ס במדד הייצור התעשייתי ובמדד הייצוא הסחורות, כן במגמות של מדדי הפדיון והיצור התעשייתי בחודשים אלו.

החרפת ההאטה מוצאת ביטויה בכך שכל רכיבי המדד ירדו החודש - הן מדדי היצור התעשייתי והפדיון במסחר ושירותים והן מדדי ייבוא וייצוא הסחורות והשירותים.

אשר להתפתחות רכיבי המדד, מדד הייצור התעשייתי ירד בנובמבר בשיעור של 0.7%, אחרי עליה של 0.3% בחודש אוקטובר. מדד הפדיון של המסחר והשירותים ירד בנובמבר בשיעור של 0.4%, בהמשך לירידה של 2.3% באוקטובר. מדד ייצוא השירותים ירד בדצמבר בשיעור חד של 13% לאחר עלייה של 8.2% בנובמבר.

במדד ייצוא הסחורות נרשמה ירידה של 7.1% בדצמבר לאחר עליה של 1.8% בנובמבר. מדד הייבוא ירד בדצמבר בשיעור חד של 19.3%, לאחר עליה של 1.7% בנובמבר.