כלכלני סיטיגרופ: כלכלת בריטניה תתאושש באמת רק ב-2011

הכלכלה הבריטית הצליחה בשנה החולפת להוכיח לכלכלה האמריקנית שכל מה שזו יכולה לעשות רע - היא עושה גרוע יותר ; כלכלני סיטי מסבירים מהן הבעיות שאיתן מתמודד השוק הבריטי, צופים מה יקרה לליש"ט ומגלים אופטימיות לגבי שוק המניות

במשבר הפיננסי הגלובלי מרבית העיניים נשואות לעבר השוק האמריקני. אך לצידו של השוק האמריקני בלט לרעה במיוחד שוק אחד - בריטניה. כמעט בכל אספקט בו נפגעה כלכלת ארה"ב, רשמה הכלכלה הבריטית פגיעה דומה ולעיתים אף גדולה יותר, כזו שאיימה על יציבותה. עם תחילתה של 2009 הקדישה מחלקת המחקר של סיטי פרק נרחב לסקירת המתרחש בכלכלה הבריטית כיום, ולמתן תחזיות עתידיות לגביה. כפי שניתן יהיה ללמוד מהדברים שנציג כאן, הבשורה אותה נושאים כלכלני הבנק אינה אופטימית במיוחד עבור כלכלת בריטניה והמשקיעים בה בשנים הקרובות.

שנת 2008 נחשבת לגרועה ביותר עבור השוק הבריטי מאז 1974. במהלכה איבד השוק כשליש משוויו.

בסיטי מציינים שלושה גורמים מרכזיים שהשפיעו על כיוון השוק הבריטי בשנה החולפת, ומכנים אותם "שלושת המימדים" (3D's באנגלית): הפחתת דירוגים (De-rating), הקטנת מינופים (Deleveraging) ומדיניות ההתערבות של שר האוצר הבריטי, אליסטור דארלינג (Darling) בשוק.

מה ישפיע ב-2009?

על משקל שלושת המימדים, מעריכים בסיטי, כי גם בשנה הקרובה ישפיעו על הכלכלה הבריטית שלושה גורמים מרכזיים: דפלציה (Deflation), מיתון (Depression) וחוב (Debt). "השוק מפחד משלושת אלה", טוענים כלכלני סיטי.

הם קובעים כי הסיכונים העיקריים הם דפלציה ומיתון, אך צופים כי בריטניה תצליח לחמוק משני הראשונים, בעוד למשקיעים הם ממליצים לנסות ולהתרחק ככל שניתן מגורם החוב הבעייתי. "פעולות הממשל אינן מספיקות כדי להציל את המערכת ממשקולת החוב, שגורמת למחירי הנכסים ליפול עוד יותר", הם טוענים.

לאחר שנה איומה עבור השווקים הגלובליים, בסיטי מעריכים כי 2009 תהיה דומה לקודמתה עבור הכלכלות בעולם המפותח. הצמיחה בתמ"ג הריאלי בעולם צפויה לרדת מרמה של 2.6% ב-2008 ל-0.5% בלבד ב-2009, לפני שתתאושש בחזרה ל-2.6% בשנת 2010.

מבחינה נומינלית, בעקבות צניחת מחירי הסחורות בשילוב ההאטה הכלכלית, צפויה צמיחת התמ"ג ב-2009 לרדת ל-3% משיעור של כ-8%. "זו אחת הירידות החדות ביותר בנתון זה אי-פעם", מציינים בסיטי. בעולם המפותח לבדו צפויה הצמיחה הנומינלית להיות שלילית ב-2009 והיא תיצור סביבה עסקית קשה במיוחד לחברות.

בבריטניה עצמה, הקטנת המינופים של המערכת הבנקאית, של הסקטור העסקי ושל הצרכנים הפרטיים, יוצרת תנאים של מיתון ב-2009. כלכלני סיטי מעריכים כי בשנה זו תציג בריטניה את נתוני התמ"ג החלשים ביותר מאז 1991.

הצרכן הבריטי נחשב לזה שנושא את החובות הגדולים ביותר מבין צרכני מדינות ה-G8. שוק הנדל"ן הבריטי נחשב לאחד מאלו שהוערכו יתר על המידה מבין כלל השווקים והמצב הפיסקלי בו נמצאת הכלכלה המקומית צר מאוד, בהתחשב בפעילות הכלכלית החזקה בעשור הקודם. כל אלו מעמידים את בריטניה בנקודת פתיחה כלל לא טובה ב-2009.

מקור הצרות: בנקים, נדל"ן וצריכה

החששות הכבדים מאינפלציה, שנשמעו במחצית 2008, התחלפו במהרה בחששות כבדים מדפלציה. מערכת הבנקאות הבריטית נמצאת תחת לחץ כבד לאחר הלאמתם של שני בנקים במדינה והזרקת הון על ידי הממשל לשלושה בנקים נוספים.

הבעיות של הבנקים חוצות כיום את כלל הרבדים של הכלכלה הבריטית. זמינות האשראי ירדה באופן חד עבור הסקטור העסקי, כמו גם לסקטור הפרטי. מספר אישורי המשכנתאות במדינה נמצא היום בשפל של כל הזמנים, ומידת הנזילות של החברות מצביעה על מיתון חריף בסקטור העסקי. ביחד, כל הכוחות הללו מכוונים למיתון עמוק וארוך.

ההשפעה של הגורמים הללו על הצרכנים נעה גם למחירי הבתים, שהוערכו לפני המשבר ברמה הגבוהה ביותר בשווקים המפותחים. לאחר שירדו בכ-15% עד כה, צפויים מחירי הבתים לרדת ב-15% נוספים ולייצר לחץ נוסף על הצרכנים הבריטיים. "לאור זאת, הקריסה של אמון הצרכנים אינה מפתיעה", טוענים כלכלני סיטי.

אם יש מקום לאופטימיות, כלכלני סיטי מעריכים כי הוא נמצא בהתערבות הממשל, שנכנסה להילוך גבוה ברבעון הרביעי לאחר התחלה איטית במיוחד. "הורדות הריבית, הזרמות ההון, הבטחות החוב והמדיניות הפיסקלית המרחיבה מראות על צעדים שבוצעו לשיפור מצב השוק", טוענים בסיטי. כתוצאה מצעדים אלה, כלכלן סיטי לשוק הבריטי, מייקל סנדרס, צופה שהמיתון יישמר בטווח של 2009 ולא מעבר לה.

התאוששות אמיתית - רק ב-2011

את המכה הקשה ביותר בבריטניה ירגישו בצריכה ובשוק הנדל"ן למגורים. "נפילת מחירי הבתים כבר עקפה את הקריסה של שנות ה-90. עם זאת, אם מסתכלים על המדד בלבד, אזי לנפילה עוד דרך ארוכה לפני שנגיע לקו המגמה", טוענים בסיטי. ירידה של 15% נוספים במחירי הבתים ביחד עם ירידת שיעור הריבית ל-1.5% (לפי התחזית של כלכלני סיטי), תסייע לשיעור תשלומי המשכנתאות מההכנסה הפנויה לחזור לממוצע ארוך הטווח שלו. "אלו החדשות הטובות", לדבריהם. החדשות הרעות הן שהשווקים, במיוחד הנזילים שבהם כמו שוק הדיור, בדרך כלל נמצאים מחוץ למחיר ההוגן שלהם, מעליו או מתחתיו.

כלכלני סיטי מעריכים כי ההתאוששות הצפויה ב-2010 תהיה פושרת למדי. צמיחת התמ"ג בפחות מ-1% תהיה, עבור הגורמים המעורבים בשוק, במידה מסוימת כמו המשך הסביבה העסקית הקשה של 2009. רק ב-2011 ואולי אפילו ב-2012 ההתאוששות תהיה יציבה יותר, להערכתם. "התחזית לכלכלה הבריטית היא אומללה לתקופה ארוכה", הם מסכמים בפשטות.

הליש"ט - הרעה החולה

הפאונד הבריטי נפל בשליש בקירוב כנגד הדולר האמריקני, מאז רמת השיא במסחר בין המטבעות בפברואר אשתקד. הפאונד נפל גם מול האירו והין, בשנה בה הוא סומן כאחד החלשים ביותר. עובדה זו מספקת, לטענת כלכלני סיטי, סיבה מסוימת לנחמה עבור העסקים מוטי היצוא של בריטניה.

תחת הכותרת "הליש"ט הוא מטבע חולה", בבנק מעריכים כי הדולר צפוי להיחלש בשנה הקרובה לאחר הראלי האחרון שלו מול מטבעות שונים בעולם, אך בצידו צפוי גם האירו להיחלש ואילו הפאונד ישמור על מקומו כמטבע החלש ביותר בכלכלות ה-G8.

ירידה ברווחיות ובדיבידנדים

אחת הפגיעות המרכזיות כתוצאה מההרעה בתנאים העסקיים היא ברווחיות החברות, שצפויה על פי ההערכות של כלכלני סיטי לרדת בשיעור ניכר של 45% מרמות השיא שלה. 2009 צפויה להיות השנה הגרועה ביותר אי פעם בצמיחה ברווחיות החברות, על פי סיטי. עלות הארגון מחדש בחברות גדלה בשנה האחרונה, והמגמה הזאת צפויה להימשך ולפיכך לפגוע ברווחיות החברות. בסיטי מעריכים כי הצמיחה ברווחי החברות תהיה שלילית בשיעור של 2% ב-2008 וכן ב-2009, לעומת תחזית קודמת לצמיחה חיובית של 8% בכל אחת מהשנים הללו.

הירידה החדה ברווחיות צפויה על פי כלכלני סיטי להגביר את הלחץ על חלוקת הדיבידנדים של החברות. לחץ זה בא לידי ביטוי כבר בסקטור הבנקאי, תחילה באופן יזום על ידם ובהמשך כאילוץ של הממשל במסגרת תוכנית הסיוע. באופן ישיר, צפוי שיעור הדיבידנדים המחולק על ידי החברות לרדת בכ-15%, על פי התחזית.

אם יש מקור לעידוד כלשהו עבור החברות, בסיטי רואים אותו מגיע משוק העבודה, כאשר שכר העובדים בשוק הוגבל, גם בתקופת האינפלציה ובועת הסחורות.

תמחור השוק

אם יש נחמה בתחזית הקודרת של כלכלני סיטי, הרי שהיא מגיעה בתמחור של המניות בשוק. לדברי כלכלני הבנק, הנתונים הרעים כבר מתומחרים היטב בשוק כיום, ועבור משקיעי טווח ארוך זוהי הזדמנות טובה להשקעה. התמודדות בשוק בטווח הקצר, עם זאת, אינה מומלצת, שכן היא צפויה להיות "מאתגרת במיוחד", לדבריהם.

בתחזית שלהם לשנה הקרובה צופים בסיטי כי מדד הפוטסי יעמוד בסופה על רמה של 4,600 נקודות - עלייה של כ-3.5% בלבד מרמתו הנוכחית. בשנת 2010 הם מעריכים כי המדד יעפיל לרמה של 6,000 נקודות, כ-35% מעל רמתו כיום, כשההערכה היא שההתאוששות תתומחר במלואה במהלכה.

בבחינת מכפילי הרווח של השוק, בסיטי רואים את השוק כזול בטווח הארוך, על פי הנתונים ההיסטוריים. אם לוקחים בחשבון ירידה של 45% ברווחי החברות, אזי מכפיל הרווח יורד ל-13, רחוק מהממוצע ארוך הטווח של 15.

המפתחות האסטרטגיים

נקודת המוצא לאסטרטגיית ההשקעה על פי כלכלני סיטי, היא שזרם החדשות השליליות עדיין לא עומד להיפסק. לשם כך, לדבריהם, המשקיעים צריכים להתמקד בחברות עם מאזנים חזקים ועמדת הובלה הן בגודל החברה והן בנתח השוק שלה, כמפתחות האסטרטגיים להשקעה. המנטרה הבסיסית של כלכלני סיטי היא "השקעה בצמיחה ארוכה ובמינוף נמוך".