איגוד המזון שוקל לדרוש מהממונה לבטל את עסקת שופרסל-קלאבמרקט

הנהלת איגוד המזון התכנסה אמש כדי לבחון את מהלכיה מול שופרסל, זאת בעקבות פרשת הורדת המותגים מהמדפים ע"י הרשת - שטרם הוחזרו

הנהלת איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים שוקלת לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ולדרוש את ביטול עסקת רכישת קלאבמרקט על-ידי שופרסל - כך נודע ל"גלובס".

אמש (ב') התכנסה הנהלת האיגוד כדי לדון בדרכים חוקיות להשבת המוצרים ששופרסל הורידה מהמדף. העילה לדרישה האפשרית היא אי-קיום לכאורה של התנאים המתלים לעסקת רכישת קלאבמרקט על-ידי שופרסל. קלאבמרקט מוזגה לתוך שופרסל, והרעיון שהועלה הוא לבקש מהממונה שתורה על מכירת חלקה של קלאבמרקט ברשת שופרסל.

רעיון נוסף שהועלה הנו כי תיעשה פנייה בכתב למנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, עם העתק לממונה רונית קן, שבו רוזנהויז מתבקש להשיב את המוצרים למדף - תוך כך שהדבר לא יהווה כל ראיה לכאורה לכך שהחלטת שופרסל להוריד המוצרים מהמדף נעשתה כתגובה למבצעים ברשת המתחרה, רבוע כחול .

כזכור, כפי שנחשף ב"גלובס", רשת שופרסל החליטה להסיר מהמדפים מותגים של קבוצת קוקה-קולה (שישיית מים מינרלים נביעות ופריגת בקרטוניות), קבוצת אסם (נס קפה רד מאג) וחברת ויסוצקי (תה קר אייסטי). הסרת המותגים נעשתה בעקבות מכירת מותגים אחרים של אותם ספקים ברבוע כחול במחירי רצפה של 2-4 שקל למוצר.

בעקבות החשיפה פתחה רשות ההגבלים בחקירה נגד שופרסל ובכיריה, בחשד כי שופרסל הפרה לכאורה את תנאי המיזוג עם רשת קלאבמרקט, וכן בחשד כי שופרסל ביקשה למנוע תחרות בשוק באמצעות הפעלת לחץ על הספקים. בכירים ברשת ובראשם מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, נחקרו.

למעשה, מאז שהפרשה התפוצצה - שופרסל לא השיבה למדף את המוצרים שהורידה, והטיעון שבו השתמשה בחקירת הרשות הוא כי הורדת המוצרים מהמדף לא נעשתה כתגובה למבצעים ברבוע כחול - אלא כחלק מניהול יעיל של מדפי הרשת.

חברי הנהלת האיגוד מוטרדים מהחלטת שופרסל שלא להשיב למדף את המוצרים, ובעיקר חוששים כי אם חקירת הממונה תימשך זמן רב - ייגרם נזק מצטבר לאותן חברות שמוצריהם הורדו מהמדפים ברשת.

בפגישה אמש השתתפו יו"ר איגוד המזון ומנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין; נשיא קוקה-קולה, רוני קוברובסקי; מנכ"ל קוקה-קולה ישראל, איציק תמיר; בעלי ויסוצקי ומנכ"ל ויסוצקי, שלום זלדר ורוני ויינשטיין; מנכ"ל יוניליוור, מוטי קרן; מנכ"ל מאפיות אנג'ל, ירון אנג'ל; מנכ"ל ביסקול, ליאור לוי; סמנכ"ל מכירות תשלובת החלב של תנובה, ארז וולף; בעלת חברת מנעמים, ליאורה בירנהק-מרקוס; בעלי מחלבות כפיר, יאיר וייל; ומנכ"ל חברת קוסקוס, אבי שריקי. כמו כן השתתף בפגישה עו"ד אלדד כורש, המשמש כיועץ משפטי חיצוני להתאחדות התעשיינים בנושאי רשות ההגבלים.

יצויין כי חברי הנהלת האיגוד נחלקו בדעותיהם באשר לדרך שבה צריכה לפעול ההנהלה, כאשר במסגרת הדיון הועלו אפשרויות נוספות. כך למשל הוצע כי לסין יפנה אישית לרוזנהויז ויבקש ממנו להשיב את המותגים למדפים. לחלופין, שהפנייה בכתב לרוזנהויז תהיה בשם האיגוד וללא העתק לרשות ההגבלים. רעיון נוסף שהועלה הנו כי כל מפעל יפנה באופן עצמאי לבית המשפט ויבקש צו ביניים להחזרת המותגים.

חברי ההנהלה שאינם מצדדים בפנייה בבקשה לביטול עסקת קלאבמרקט טוענים כי מדובר בהליך משפטי שייקח כמה שנים, ולכן אינו יעיל. מאידך טוענים המצדדים בו, כי צעד כזה יעביר מסר של מיליטנטיות ונחישות מצד האיגוד.

יו"ר האיגוד, גדי לסין, מסר כי הוא מנוע מלהתייחס לנושא.