תוכנית חיסכון למפוטרים

לא תאמינו מי נותן 4% תשואה בתוספת הצמדה למדד ופטור מלא ממס על הרווחים

מס הכנסה, מבלי להתכוון לכך נהפך לתוכנית חסכון מצוינת עבור המפוטרים הרבים. ואם מס הכנסה חייב לכם כסף - עדיף שלא תקבלו אותו מהר, כי השארת הכסף ברשות המסים היא תוכנית חסכון עם יתרונות עסקיים ומיסויים שלא ניתן לקבל בבנקים.

אם פוטרתם באמצע השנה, יכולות להיות לכך השלכות מס מיטיבות. ברוב המקרים, מס הכנסה ישיב למפוטרים מס מיותר שהמעביד ניכה במקור בתלוש החודשי, ואשר הועבר לרשות המסים. מה שמפתיע הוא שמס הכנסה יחזיר את הכסף לעובד עם הצמדה וריבית שיעור אשר לא ניתן לקבל כיום באף תוכנית חיסכון מהקיימות.

רשות המסים לא יוזמת השבת מסי יתר שנגבו. בכדי לקבל את הכסף, יש ליזום פניה לפקיד השומה ולבקש החזרים. רשות המסים תשיב את הכסף בערך מוצמד למדד ובתוספת ריבית בשיעור 4%. כן - 4% .

זכאות להחזרי מס

כל אדם ששילם מס הכנסה במשך שנה שבסיומה מתברר שילם יותר ממה שהוא אמור לפי החוק, זכאי להחזר מס מלא מרשות המסים. לגבי עובדים נוצרת הזכות במקרים שבהם ניכויי המס החודשיים מהשכר אינם תואמים את סך השכר השנתי אשר הרוויח בפועל.

הניחו לדוגמא שעובד מקבל שכר חודשי בגובה 15 אלף שקלים אשר פוטר אחרי ששה חודשי עבודה. עובד זה, כפוף לשיעור מס בגובה 30%, והמעביד מנכה ממנה בכל חודש 5000 שקלים אשר מועברים למס הכנסה.

בדוגמה שלנו, העביר המעביד למס הכנסה סך 30 אלף שקלים בשנה. אלא, שאם העובד פוטר ונהפך למובטל, הוא אמור לשלם רק 15 אלף שקלים למס הכנסה (שיעור מס בגובה15%). יוצא שמס הכנסה חייב לעובד 15 אלף שקלים.

מס הכנסה יצמיד את ההחזר למדד ויוסיף ריבית בשיעור 4%, ולאחר שנה העובד יקבל 15 אלף שקלים ובנוסף כ- 750 שקלים (בהנחה שהמדד יהיה 1% לשנה), ובסך הכול 15,750 שקלים.

בלי מס על רווחי הריבית

בנוסף לריבית המועדפת במס הכנסה, ישנה הטבה נוספת. בשונה מתוכניות חיסכון בבנקים, החייבות במס על הריבית הנצברת, ההצמדה והריבית המתקבלות מרשות המסים בגין החזר מס, פטורות ממס.

דוגמאות למקרים שבהם מגיע החזר מס

  1. עבודה חלקית במהלך השנה (לדוגמא בעקבות אבטלה או חופשה ללא תשלום).
  2. החלפת מקום עבודה או מעביד במשך השנה, ללא תיאום מס.
  3. עבודה בחו"ל במקביל לעבודה בישראל במהלך השנה.
  4. מעבר לאזור עדיפות לאומית (ערי פיתוח).

כך מקבלים את הכסף

לצורך קבלת החזר ממס הכנסה יש להגיש דו"ח שנתי על הכנסות. מי שלא חייב בהגשת דו"ח (רוב השכירים במשק) מגיש טופס "החזר מס לשכירים", בצירוף מסמכים לגבי ההכנסות, לרבות טופס 106 (ריכוז שנתי של המשכורת). חשוב לזכור כי ניתן לקבל החזרי מס עד 6 שנות מס באופן רטרואקטיבי.

רשות המסים אמורה להחזיר את המס בתוך 90 יום. אלא שהיא בדרך כלל לא עומדת בזמנים, והחזר הכסף יכול להגיע גם לאחר שנה.

אל דאגה, את הכסף הם ישיבו כשהוא צמוד ובתוספת ריבית כאמור. מס הכנסה, שלא בטובתו, נהפך לתוכנית חסכון מצוינת עבור המפוטרים הרבים.


ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net