למרות הזינוק בדו"ח המלאים הצליח הנפט להתאושש בסיום ונסגר לאחר עלייה מזערית ב-43.67 דולר לחבית

[למדור שוקי עולם] זיו סגל - חקלאות שווה זהב ; מלאי הנפט הגולמי זינק ב-6.1 מיליון חביות לעומת צפי ל-1.4 מ' חביות והביא לצניחת הנפט ל-40.4 ד' במהלך היום ; עם 332.7 מיליון חביות של נפט גולמי נמצא המלאי בארה"ב מעל לקו העליון

מחירו של הנפט נקבע בסיום המסחר בבורסת הסחורות בניו יורק בעלייה מזערית של 12 סנט ובמחיר של 43.67 דולר לחבית. זאת לאחר שבמהלך היום צנח מחירו ביותר מ-6% והגיע ל-40.4 דולר לחבית.

הירידות הגיעו לשוק זה לאחר פרסום דו"ח המלאים השבועי ממנו עלה כי מלאי הנפט הגולמי היה גבוה בהרבה מהתחזיות המוקדמות והסתכם ב-6.1 מיליון חביות לעומת צפי ל-1.4 מיליון חביות. גם מלאי הדלקים (Gasoline) זינק ב-6.475 מיליון חביות לעומת צפי לעלייה של 1.4 מיליון חביות. מלאי התזקיקים גם הוא עלה ב-790 אלף חביות לעומת צפי לעלייה של 500 אלף חביות. נציין כי נתונים אלו מתווספים לדו"חות המלאים שפורסמו בשבועיים הקודמים בהם דווח כי המלאים עלו ב-7.9 מיליון חביות.

עם 332.7 מיליון חביות של נפט גולמי נימצאים המלאים מעל לקו העליון של הטווח הממוצע לתקופה הזו של השנה בארה"ב. גם מלאי הדלקים המוטוריים מצוי מעל לרף העליון של הטווח הממוצע.

נציין כי מוקדם יותר נסחר הנפט מעל רף 45 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק. וזאת בשל צפי לעלייה בביקושים מצידן של סין והודו.

מחיר הזהב השחור נפל בכ-70% מהשיא של 147.27 דולר לחבית אותו הציג ביולי, אך הוא עדיין גבוה בהרבה משפל של 33.2 דולר לחבית אותו הציג בחודש דצמבר.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה במארס נקבע בסיום ב-43.67 דולר לחבית לאחר עלייה מזערית של 12 סנט בבורסת הסחורות של ניו יורק.

המשקיעים בנפט גורפים רווחים בעוד המלאים גדלים עד אפס מקום. אמש התגלה שחברות נפט ומשקיעים, מאכסנים כעת עודפים של הזהב השחור במתקני ענק בתקווה שמחיריו יעלו ובעתיד יעשה בהם שימוש תוך גריפת רווח גדול. החדשות הללו הן הסימן האחרון לכך שהדרישה לנפט קטנה בהרבה מהכמות המיוצרת וזאת חרף קיצוצים חדים בכמויות הנוזל השחור הנשאבות בידי מדינות אופ"ק. מקור ב"דויטשה בנק" טען אמש שלמעלה מ80 מליון חביות צפות במחסני אוניות בימים אלו כמות הגדולה פי שתיים מהערכות קודמות שניתנו לפני כחודש.




ארז פריש, אנליסט בחדר העסקאות של פינוטק, לונדון

המסחר על החוזה העתידי של הנפט הסתיים ביום שלישי במגמת עליה לאחר שמשקיעים רבים סגרו פוזיציות לפני פקיעתו של חוזה פברואר, והקטינו את המרווח בין החוזה הנוכחי לחוזה מרץ עד לרמה של 2 דולר . בשעות המסחר המוקדמות נפל מחירו של הנפט מחד נוכח חששות שהדרישה הצרכנית תמשיך לקטון, ומאידך סיום משבר הגז בין רוסיה לאוקראינה ביום שלישי והפסקת האש בלחימה בדרום ישראל. הירידה ברמת המתח הגאו פוליטי העולמי בשילוב של מטבע אמריקני מתחזק אינם גורמים לנפט לחייך, ונראה שבימי מירוץ הסיום של חוזה פברואר הלחץ על הנוזל השחור רק ילך ויגבר. ממחיר פתיחה התחלתי של 42.38 דולר ביום שני הצליח הנפט לקפץ ביום רביעי באופן זמני ולהגיע לרף ה46.72 דולר אבל בסופו של דבר התקבע סביב 41.6 דולר.

הזהב במגמת עלייה

למרות התדרדרות זמנית ביום רביעי, מחירי הזהב נמצאים כעת במגמת "עולה עולה". המתכת היקרה שמאירה בימים אלו פנים למשקיעים, הצליחה להגיעה ביום שלישי לרמתה הגבוהה ביותר מזה 10 ימים כשברקע ממשיך דשדושו של האירו כנגד הדולר וירידת מחירי הנפט גם כן.

המשבר בקרב המגזר הבנקאי ברחבי העולם בשילוב של נתונים כלכליים שליליים דוחפים משקיעים לעבר איי מבטחים, והזהב מתברר הוא אחד מ"אהובי הקהל". על אף שהמחיר העדכני רחוק שנות אור מהשיא שנקבע ב-18 במרץ 1030.8 דולר לאונקיה, המחיר הנוכחי ממשיך במגמתו צפונה כשעיני המשקיעים כרגע הן לכיוון רמות התמיכה הקרובות ב881.07 וגם 889.05 דולר.

אבל האם אפשר באמת לבטוח במתכת הנוצצת? לפחות על פי קרן הנאמנות "אס פי די אר" המתמחה בזהב, התשובה היא כן. מנהלי הקרן הודיעו אמש שהם מחזיקים במלאי שיא של מעל 802 טונות של זהב וממשיכים לצבור כמויות הולכות וגדלות שלו. ביום רביעי תיקן הזהב את מחירו מבחינת טכנית כשמשקיעים רבים ניסו לממש רווחים בתום שבועיים של עליות מחירים רצופות.

לפי נתונים אחרונים שפרסמה חברת "אי טי אף" מתברר כי עדיין קיים עניין גדול בשוק לקניות של הזהב בייחוד על רקע אי הוודאות השוררת בשווקים כיום והפסדי הענק של בנקים בארה"ב. המתכת היקרה נסחרה אמש בסביבות ה-851 דולר לאונקיה, המהווה ירידה של 4.20 דולר בהשוואה לרמת השוק בתום חופשת מרטין לותר קינג שהשביתה את השווקים ביום שני.

לקראת סיכום שבוע המסחר אפשר לציין לטובה את יום שלישי במהלכו רשם הזהב את אחד משיאיו הגבוהים ביותר כשהצליח להעפיל לרף ה-865.8 דולר לאונקיה, כשהסנטימנט החיובי ממשיך לגרור את עגלת המתכת במעלה הגבעה. מחירי הנפט הירודים, הדולר החזק, ותחושת הדכדוך בשווקי העולם הכריחו משקיעים רבים למכור את המתכת היקרה כדי לכסות על הפסדיהם המיידיים אולם בטווח הארוך נראה שככל שעתיד נראה שחור יותר, עתידו של הזהב חיובי יותר.