לסין אסור לסגת מ-8% צמיחה

אם תיסוג, התוצאות יהיו חמורות ויעברו את גבולותיה הגיאוגרפיים ואת תחום הכלכלה

דר' גד אריוביץ, אסטרטג השקעות, בית ההשקעות אלטשולר שחם

הטלת גרף הצמיחה בסין בשנים הנוכחיות, על גרף היקף התעסוקה בה, מגלה שרק אם המשק הסיני צומח באופן ריאלי ביותר מ- 8% בשנה, משתפר שיעור התעסוקה. אם הצמיחה יורדת מ-8%, הדבר מגיע עם עליה בשיעור האבטלה! הגורם לתופעה תמוהה זו נעוץ בהגירה המסיבית של תושבים מהכפר אל העיר שכדי לספק להם עבודה נדרש גידול כלכלי כה גבוה. בניגוד למדינות בעולם המפותח וגם למדינות לא מעטות בעולם המתפתח, אין בסין הגנה סוציאלית משמעותית לעובד, לא בשוק הפרטי ולא בממשלתי. פיטורים המוניים עלולים להביא לזעזועים חמורים במערכת ואפילו למרי אזרחי. אי שביעות הרצון תתעצם ותחמיר על קרקע הפערים הכלכליים העצומים שנפתחו בחברה הסינית כתוצאה מהגאות הכלכלית שאפיינה אותה עד כה.

בעשור הנוכחי (עד לפני שבר 2008) הובילו את המשק העולמי שני קטרים: הכלכלה האמריקנית באמצעות צריכה פרטית חסרת רסן, והכלכלה הסינית באמצעות פיתוח של מערך יצרני אדיר מימדים. נראה, שבשנה האחרונה נכנס הקטר האמריקני לשיפוץ מנוע יסודי ולא יוכל לתרום יותר לפעילות הכלכלית הגלובלית לפחות בשנה או בשנתיים הבאות. רמת הפעילות הכלכלית של המשק העולמי תלויה עתה מאוד בקטר הסיני ובמהירות נסיעתו.

למרות שמרבית הפרשנים והכלכלנים ציפו אמנם להאטה כלכלית מסוימת גם בסין, הרי שעור הירידה המסתמן לאחרונה מפתיע בהיקפו. הסימנים הבאים מצביעים על האטה מובהקת בכלכלה הסינית:

כתוצאה מהתפשטות המתון בארצות הסחר העיקריות של סין, נפגע מאד היצוא. בעיקר נפגעו שוקי היצוא למדינות המפותחות והמכירות לארה"ב בפרט. למשל, היצוא לארצות מפותחות גוש OECD, נפל ב-16% בחודש דצמבר.

צריכת החשמל ירדה ב-8.9% בחודש דצמבר

בתקופת הגאות הכלכלית הארוכה, ובמיוחד בשנת 2007, נוצרה גם בסין בועת נדל"ן שהתפוצצה בשנה האחרונה כמו במקומות רבים אחרים בעולם (או לפחות נמצאת שם בתהליך של קונסולידציה). הערכה היא שמחירי יחידות מגורים בערים הגדולות נפלו ב כ-20% מהשיא.

תעשיית הצעצועים הסינית פיטרה לאחרונה 2 מיליון עובדים.

הרווח השולי של פירמות יצרניות נפל בכל סוגי התעשיות.

המדיניות המוניטארית המרסנת עד לאמצע 2008 עצרה הלוואות וכנראה תרמה לנפילת שוק המניות ולפגיעה בכלכלה הריאלית.


בניגוד לעולם המפותח, והיום אפילו בהרבה מדינות בעולם המתפתח, אין בסין הגנה סוציאלית משמעותית לעובד ולעובד בשוק הפרטי בפרט. פיטורים המוניים יכולים להביא לזעזועים חמורים במערכת ואפילו למרי אזרחי, וזאת לאור פערים כלכליים וחברתיים עצומים שנוצרו בסין בגאות הכלכלית המתמשכת . כמו כן, יש לזכור שסין נמצאת עדיין בתהליך נמרץ של אורבניזציה שבו נודדים עשרות מיליונים של תושבים בשנה מהכפר אל העיר.

הצמיחה הכלכלית המופלאה של קרוב ל-10% בממוצע לשנה, במשך תקופה ארוכה של כמעט דור, סיפקה מקומות עבודה להגירה הפנימית האדירה מהכפר אל העיר ואפשרה את קיום התופעה לאורך שנים מרובות. לפיכך, האטה כלכלית יכולה לזעזע ואפילו לטרפד את התהליך המרכזי הזה בכלכלת סין.

הגרף שלהלן מראה את היחס שבין הצמיחה הכלכלית בסין ומצב התעסוקה על פני עשור.

גד אריוביץ' תעסוקה בסין

הגרף מציג תופעה תמוהה ולפיה רק כאשר המשק הסיני צומח באופן ריאלי ביותר מאשר 8% בשנה משתפר שיעור התעסוקה שם. במידה והמשק הסיני צומח בשנה מסוימת בפחות מ-8%, הדבר מביא לעליה בשיעור האבטלה!

הסיבה לתופעה תמוהה זו (לכאורה) נעוצה בהגירה המסיבית של תושבים מהכפר אל העיר שכדי לספק להם עבודה נדרש גידול כלכלי כה גבוה. פרוש הדבר שהמשק הסיני צריך לרוץ במהירות גבוהה של לפחות 8% גידול ריאלי בשנה על מנת ששיעור שהאבטלה בסין לא יעלה!

אמנם, במשך שלושים השנים האחרונות צמחה הכלכלה באופן ריאלי בסביבות ה-10% בממוצע לשנה אבל שמירה על צמיחה כלכלית כה נמרצת בעתיד היא אתגר עצום. ואכן, ככל שרמת החיים בסין עולה קשה יותר להשיג גידול כלכלי בשיעור כה גבוה כמו בעבר.

הבעיה היא שכמעט מחצית האוכלוסייה בסין עדיין חיה בכפר ותהליך ההגירה אל העיר ימשך כנראה עוד שנים רבות. סין צריכה איפה ליצור גידול כלכלי נמרץ במשך שנים רבות כדי לספק מקומות עבודה להמוני האיכרים העניים הממשיכים לזרום לערים הגדולות.

אין פלא לפיכך שהממשלה הסינית מנסה עתה כמעט בכל מחיר למנוע ירידה תלולה בפעילות הכלכלית. אכן, מטווי המדיניות הכלכלית בסין עברו לאחרונה ממדיניות מרסנת למדיניות מרחיבה באופן אגרסיבי ביותר.