שוק מניות משומשות

המציאות בשוק ההון מזכירה את מצבו של אדם המבקש לרכוש מכונית משומשת

אלה אלקלעי היא סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ההשקעות IBI

2009 הביא איתה תקוות גדולות לצד חששות גדולים. הפנמנו את לקחי 2008 והחזרנו את הכסף ממסעותיו בחו"ל, יצאנו מהמניות וחזרנו לאגרות החוב של ממשלת ישראל. איך שגמרנו להתארגן סביב התסריט הזה, פרצה המלחמה והוכיחה שאם חשבנו שהכי גרוע מאחורינו, דווקא יכול להיות יותר גרוע.

לא הספקנו להפנים שהמלחמה תגדיל את הגירעון יותר ממה שחששנו ושאולי לא היה חכם להעביר את כל הכסף לאג"ח ממשלת ישראל, מצא תשובה את מאגר הגז הגדול והמבטיח מול חופי חיפה ושלושת המנהיגים חסרי החת החליטו שעדיף לצאת מעזה לפני עידן אובמה ופתאום הכל נראה טוב:

לא כל הטיקונים הולכים לפשוט את הרגל, יצאנו בזול מהמלחמה שעלתה רק 5 מיליארד שקלים (אם נסמוך על חישובי העיתואים) ואולי בכל זאת כדאי לקנות קצת מניות גם אם ישרמקו כבר עלתה 150%.

תקווה מוזרה

חגיגות אובמה בארה"ב היו אי של אופוריה בים הדיכאון בין נתוני המקרו לאימת הדוחות הכספיים. הנתון המטריד ביותר בהתבוננות על המשק האמריקני הם נתוני התעסוקה והחשש שלא נצליח להתחמק מכך גם כאן.

בעונת הדוחות הנוכחית מביאה איתה תקווה פרדוכסלית בכך שתשקף את הרע מכל. יש סיכוי סביר שחברות ינצלו את הסנטימנט השלילי ורעש הרקע על מנת לעשות להשלים עד כמה שניתן את ניקוי האורוות ולספק תחזיות מספיק קודרות כך שגם אם יהיה רע הן תוכלנה לחזור ולהפתיע לחיוב.

אסטרטגיית השקעה

איך מקבלים החלטות השקעה בסביבה שבה נדמה שאי אפשר לראות מטר קדימה וקשה לנבא ולהצביע על מגזר אחד סולידי ובטוח?

מוחמד אל ריאן, בספרו "When Markets Collide" שפורסם השנה, מציע לבודד את הסימנים הברורים מרעשי הרקע של השווקים ולנסות לפעול לפי הראשונים.

המשמעות של עיקרון זה היא שאם להערכתנו צריך לפזר את הרכיב הספקולטיבי יותר של תיק ההשקעות בין מניות ואג"ח מהסקטורים תשתיות, חנויות דיסקאונט ופרמה במדינות שונות, צריך לעקוב ולוודא שאין איתותים מסויימים לגבי תחומים אלו אבל לא לשנות אסטרטגיה על פי מצב הרוח הלאומי בשבוע כזה או אחר.

כמו מכונית משומשת

פרקטיקה אפשרית לבחירת מניות בתקופה הנוכחית היא ברוח שוק המכוניות יד שנייה.

מי שמתכונן לקנות מכונית משומשת בת שנה מכיר את הסיכון: ברוב המקרים, מה שנראה על פני השטח, הוא מה שיש. ההנחה (המבוססת) שיש בשוק גם מכוניות כאלה פגומות, היא הסיבה שבגללה יורד מחירן של כל המכוניות.

זו המציאות בשוק ההון בימים אלו. ההרעה במצב המקרו כלכלי תגרום לחברות במספר לא קטן "לשפוך מנוע", אבל ברור באותה מידה שחלק ניכר מהחברות ישרדו את המשבר ושיש כעת בשוק הרבה חברות מצוינות הנסחרות במחירים שיסתברו בעתיד כנמוכים להפליא.

הבעיה היא כמובן לזהות את הטובות בהמולה הכלכלית הכללית. והדרך היא לפזר את ההשקעה, לא להסתפק בשתיים-שלוש חברות, אלא להרחיב את ההשקעה, למרות משאבי הזמן שדורש מחקר אודות חברות במספר רב.