עריפות הראשים בבנק אוף אמריקה רק מתחילות: אחרי ג'ון תאין - נשקפת סכנה גם לראשו של מנכ"ל הבנק קן לואיס

יום אחד בלבד לאחר שהדיח את ג'ון תאין, מנכ"ל מריץ לינץ', ישנן הערכות בוול סטריט כי לואיס עצמו הוא הבא בתור - על רקע הפסדים גדולים בבנק אוף אמריקה וספקות לגבי איכות השיפוט שלו

עד לפני כמה שבועות היה קן לואיס, מנכ"ל בנק אוף אמריקה , דמות נערצת בוול סטריט. אחד מחכמי הדור. אשתקד הוא היה האביר על הסוס הלבן, שהציל את בנק ההשקעות הגדול מריל לינץ' מהידרדרות כמעט ודאית לתהום של פשיטת רגל. בדצמבר 2008 הוא אפילו זכה בתואר "בנקאי השנה" של המגזין המקצועי "אמריקן בנקר". עכשיו הוא נראה כ"אפס שמן וגדול", אם נידרש ללשונו העסיסית של ניו יורק פוסט.

יום אחד בלבד לאחר שהדיח את ג'ון תאין, מנכ"ל מריץ לינץ', יש הערכות בוול סטריט שנשקפת סכנה משמעותית לראשו של לואיס עצמו על רקע הפסדים גדולים בבנק אוף אמריקה וספקות לגבי איכות השיפוט שלו.

ננסי בוש, אנליסטית בנקים בחברת המחקר הכלכלי NAB אמרה לוול סטריט ג'רנל, כי לדעתה לואיס עלול להיבעט מבנק אוף אמריקה בגלל העדרם, כנראה, של הליכי דו דיליג'נס לפני רכישת מריל לינץ' וקודם לכן חברת המשכנתאות קאנטרי-ווייד. בנק אוף אמריקה אף לא הצליח לשלב את שני החברות כראוי בתוך המערכת הארגונית שלו, לדבריה.

"אני חושבת שהוא יסתלק כבר בשבוע הבא", אמרה בוש לג'רנל. היא השתמשה בדימוי שלקוח מעולם הפלגות הנופש: "הוא מסדר עכשיו את כסאות הנוח על הסיפון לפני שישליכו אותו מעבר למעקה"

דובר של בנק אוף אמריקה אמר בתגובה: "ננסי צריכה לדעת משהו שאנחנו לא יודעים... אנו מתמקדים עתה במאמצים לרשום רווחיות ברבעון הראשון השנה".

אך מותחי ביקורת אומרים, כי ההשתלטות על מריל לינץ' המיטה רק צרות מביכות על בנק אף אמריקה, בעיקר בגלל מחדלים ניהוליים של תאין. מחדלים אלה אילצו את לואיס לזמן את תאין לפגישה דחופה בניו-יורק ביום ו', שנמשכה 15 דקות, ושבסיומה נאלץ תאין להודיע על "התפטרותו". "לואיס לא היה יוצא מהחדר בלי התפטרות של תאין", אמר מקור שמודע למתרחש.

מחדלי תאין פגעו קשות בדימויו של לואיס. הראשון היה הפסד של 15.31 מיליארד דולר שרשמה יחידת בנקאות ההשקעות של מריל אשתקד. תאין לא טרח לדווח על כך בשיחות המיזוג עם בנק אוף אמריקה. חשיפת ההפסד הבלתי מדווח איימה לטרפד את המיזוג, והוא ניצל ברגע האחרון לאחר שלואיס פנה לממשל בוש וביקש עוד 20 מיליארד דולר מחבילת התמריצים כדי לסוכך על בנק אף אמריקה מההפסד של מריל. תאין מצא לנכון לצאת לחופשת סקי בווייל, קולוראדו, שם הוא מחזיק בבית-הנופש, כאשר נחשפה הפרשה.

מחדל נוסף היו מאמצי תאין להחיש תשלום בונוסים לבכירי מריל, בשווי מאות מיליוני דולר, כמה ימים לפני השלימת המיזוג עם בנק אוף אמריקה, כפי שדווח בגלובס בסוף השבוע.

אך מבחינה של יחסי ציבור, המחדל המזיק ביותר של תאין נעשה זמן רב לפני שמיזוג עם בנק אוף אמריקה בכלל הסתמן כאפשרות. ערוץ החדשות הכלכליות CNBC מדווח, כי תאין שכר את מעצב הפנים היוקרתי מייקל סמית לעיצוב משרדו במטה מריל, בדרום מנהטן, זמן קצר לאחר שמונה למנכ"ל בנק ההשקעות, בתחילת 2008, בעלות של 1.22 מיליון דולר.

לפי CNBC, אלה הרכישות שעשה הדקורטור כדי להשלים את העבודה במשרד של תאין, שחתם אישית על רשימת הפריטים:

שטיח: 87,784 דולר; שולחן על כן: 25,713 דולר; שידה מהמאה ה-19: 68,179 דולר; מערכת תאורה מצדת לקיר: 19,751 דולר; ארבעה זוגות וילונות: 28,091 דולר; שני כיסאות לאורחים: 28,091; כיסא בסגנון ג'ורג' השישי: 18,468 דולר; שישה פמוטי קיר: 2741 דולר; פח אשפה: 1405 דולר; שידה נוספת: 35,115 דולר.

ובינתיים מוסר וול סטריט ג'ורנל שהגיליוטינה באימפריית בנק אוף אמריקה מתוכננת לעבוד שעות נוספות. הקרבן הבא עלול להית תומאס מונטאג, ראש יחידת הסחר והמכירות הגלובליות של מריל. יש לו שתי בעיות: ראשית, הוא נשכר בזמנו ע"י תאין; שנית, היחידה שלו רשמה את עיקר ההפסדים שלא דווחו לקראת סוף 2008 לבנק אוף אמריקה.