המשטרה עיכבה לחקירה 7 ממקורבי אביגדור ליברמן, ובהם בתו ופרקליטו

בפרשה, הנחקרת מזה כ-10 שנים, חשוד ח"כ ליברמן כי קיבל כספי שוחד מאנשי עסקים ; בתו של ליברמן, מיכל ליברמן-גלון, חשודה כי בחשבונות בנק שלה ובחברות הרשומות על שמה עברו כספי השוחד לכאורה

היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה עיכבה הבוקר (א') לחקירה 7 חשודים בפרשת יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. בין המעוכבים: בתו, מיכל ליברמן-גלון, פרקליטו עו"ד יואב מני, אליעזר שולדינר (בנו של יוסף שולדינר, מחבריו הקרובים של ליברמן), שרון ודוד שלום (ראש מטה ההסברה של ליברמן בעבר ובנו), מוריס ניסן (מקורבו של ליברמן) ואנדי בויאנג'יו. חמשת האחרונים קשורים לעסקיו של ליברמן.

ליברמן חשוד כי קיבל מיליוני דולרים כשוחד מאנשי עסקים, ובהם מרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי, דרך חשבונות בנק פיקטיביים בחו"ל. על-פי החשד, הכספים שימשו למימון קמפיינים פוליטיים, והתמורה היתה קידום ענייניהם של המשחדים בישראל.

ליברמן עצמו, שמפלגת "ישראל ביתנו" בראשותו מתחזקת בעקביות בסקרי הבחירות, לא עוכב לחקירה. הבת מיכל כבר נחקרה בפרשה לפני שנה בדיוק, בחשד לתיווך בשוחד. על-פי החשד, בחשבונות בנק שלה ובחברות הרשומות על שמה עברו כספי השוחד לכאורה שקיבל ליברמן מאנשי עסקים, ובהם מרטין שלאף ומיכאל צ'רנוי.

במקביל ביצעו היום חוקרי המשטרה חיפושים בבתיהם של החשודים ותפסו מסמכים שונים הנוגעים לחקירה. חלק מהחשודים יובאו אחר-הצהריים לבית המשפט להארכת מעצרם.

חקירה מקצועית

במשטרה אמרו היום כי מדובר בחקירה מורכבת, מסועפת ובעלת היקף רב המתנהלת בארץ ובחו"ל, "תוך ביצוע מגוון פעולות חקירה, לרבות חיקורי דין במדינות שונות בעולם". בחקירה נאספו אלפי מסמכים ונגבו עדויות מעשרות עדים.

במשטרה דחו בתוקף את הרמיזות בדבר כוונות נסתרות המיוחסות לחוקרים לעניין עיתוי החקירות. "המשטרה מנהלת את חקירותיה על-פי שיקולים מקצועיים וענייניים וכלל מהלכיה נטולי שיקולים זרים, לרבות תוכנם ומועד ביצועם", טענו במטה הארצי. "יתירה מכך, כל טענה בדבר הצורך בדחיית מהלכי החקירה עד אחרי הבחירות, מהווה התערבות בוטה בחקירה".

כן ציינו כי רק כעת הבשילה החקירה לשלב עיכוב החשודים וחקירתם, וכי בקשות החיסיון שהגישו החשודים והעדים שברשותם נתפסו מסמכים רלוונטיים לחקירה, עיכבו את התקדמותה.

רק באוגוסט האחרון, כמעט שנה וחצי לאחר תפיסת המסמכים, דחה בית המשפט העליון את הערר של שולדינר בנוגע לחיסיון, ואיפשר לצוות החקירה לעיין בחלק מכ-1,000 המסמכים שנתפסו. כחודש אחר כך נערך חיקור דין נוסף בקפריסין, שם נתפסו אלפי מסמכים הקשורים לחקירה.

10 שנות חקירה

החקירה נגד יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, נפתחה ב-1999 בחשד לעבירות מימון בחירות והחלה בעקבות דו"ח מבקר המדינה הידוע בפרשת העמותות. התברר כי ישראל ביתנו קיבלה קו אשראי קבוע בבנק ישראלי בסך מיליון דולר. כביטחון לו שימשה ערבות בנקאית של בנק מווינה, שקיבל ערבות מתושב חוץ (כנראה מרטין שלאף).

ב-2005 הועבר התיק מהמשטרה לפרקליטות, אולם כעבור שנה הגיע לרשויות האכיפה מידע חדש שחייב את פתיחת החקירה מחדש והעברת המיקוד לעבירות חמורות הרבה יותר: קבלת שוחד מאנשי עסקים למימון קמפיינים פוליטיים בתמורה לקידום ענייניהם בישראל; מירמה והפרת אמונים; הלבנת הון; ורישום כוזב במסמכי תאגיד, בשנים 2001-2004 בהן שימש שר התשתיות ושר התחבורה. בשלב מסוים התברר שגם בתו ופרקליטו חשודים שסייעו לו. בשל החקירה מנע היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מליברמן להתמנות לשר לביטחון פנים בממשלת אולמרט.

במארס שעבר קבע בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בעת שאישר למשטרה לעיין במאות מסמכים ותכתובות דואר אלקטרוני שנתפסו במשרדו של עו"ד יואב מני, פרקליטו של ליברמן, כי "התמונה המצטיירת, שעוגנה בתשתית ראייתית היא תמונה מדאיגה, המצביעה על מעורבות לכאורית של ליברמן, בתו, וגם של עו"ד מני, במעשים שדבק בהם יותר מאשר גוון פלילי".

ביולי השנה עתר ליברמן לבג"ץ בבקשה לחייב את היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לקבל החלטה אם להעמידו לדין או לסגור את התיק נגדו.

כעבור זמן קצר החליט מזוז לסגור מחוסר ראיות את תיק החקירה המקורי, הנוגע לעבירות על חוק מימון מפלגות. מזוז הדגיש שבחקירה השנייה "מדובר בחשדות משמעותיים לעבירות חמורות".

פרקליטו של ליברמן: עינוי דין שלא היה כמותו

פרקליטו של ליברמן, עו"ד ירון קוסטליץ ממשרד וינרוט, מסר בתגובה: "החקירה עליה התבשרנו היום בכלי התקשורת היא המשכה של חקירה משנת 2000(!). ב-27.7.2008 עתרנו לבג"ץ בשל משך החקירה ועינוי הדין, שלא היה כמותו במדינת ישראל. הדיון בעתירה נקבע ליום 9.2.2008. המשכה של החקירה היום, כשבועיים ימים לפני הדיון בבג"ץ, מעורר תהיות נוגות ביחס לעיתויה של החקירה.

"ביחס לחיסיון עורך דין-לקוח יודגש כי הטענה הועלתה רק בסוף יוני 2007, כ-7 שנים לאחר פתיחת החקירה, וכשנה וחודשיים לאחר הגעת 'חומרי החקירה' החדשים לידי המשטרה. מקומם עד מאוד מצידה של המשטרה לטעון כי טענת חיסיון המוקנית לכל אזרח, מהווה 'תקיעת מקל בגלגלי החקירה' שנפתחה לפני זמן כה רב (!). לא בכדי לשכת עורכי הדין הצטרפה לטענת החיסיון של ליברמן. יתירה מכך, המסמכים הללו נמסרו לידי המשטרה במאי 2008 ובאוגוסט 2008. מה מנע מהמשטרה לחקור בעניינם עד כה?".