רשויות המשפט בארה"ב החליטו להעניק חסינות חלקית למוריס טלנסקי - העד המרכזי בפרשת "מעטפות הכסף"

במאי 2008 נענה ביהמ"ש המחוזי בירושלים לבקשת המדינה לגבות עדות מוקדמת מטלנסקי נגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט ; לאחר מכן הודיע פרקליטו של טלנסקי כי מרשו אינו מתכוון להתייצב בישראל להמשך עדותו

רשויות המשפט בארה"ב החליטו להעניק חסינות חלקית למוריס (משה) טלנסקי, מי שמוגדר כעד המרכזי בפרשת "מעטפות הכסף" בה חשוד ראש הממשלה אהוד אולמרט.

נציג פרקליטות ירושלים, עו"ד אורי קורב, הודיע על כך לעורך דינו של טלנסקי, ז'אק חן.

טלנסקי, בן 75, הוא איש עסקים, מגייס תרומות ונדבן מניו-יורק, הוגדר כ"תושב החוץ" בפרשה. בחודש מאי 2008 בית המשפט המחוזי בירושלים נענה לבקשת המדינה לגבות עדות מוקדמת מטלנסקי. העד המרכזי בפרשת אולמרט החדשה. הגעתו של טלנסקי לארץ לוותה בסערה תקשורתית רבה. תחילה טושטשו פניו וסירבו להציג במי מדובר.

בחודש אוגוסט 2008 עו"ד יהושע רזניק, פרקליטו של טלנסקי, הודיע לפרקליטות כי מרשו אינו מתכוון להתייצב בישראל להמשך עדותו, שנקבעה לסוף אותו החודש - זאת, מחשש שיאמר בה דברים שיפלילו עצמו בחקירה המתנהלת נגדו בארה"ב.

לטענתם זאת מאחר שהפרקליטות לא ביקשה את דחיית הדיון לצורך מיצוי ההליך, בו פתחה מול שלטונות ארה"ב, לא נותרה בידיו ברירה אלא לפנות בעצמו לביהמ"ש בבקשה לדחות את עדותו. לדבריהם, באופן זה תהיה לפרקליטות הזדמנות לקבל תשובה לפנייתה לשלטונות ארה"ב בעניין החסינות, ואז יוכל טלנסקי להגיע לארץ להמשך עדותו.

ככל הנראה, החקירה בארה"ב נגעה לעבירות מס שביצע טלנסקי - עליהן, כאמור, יקבל טלנסקי חסינות חלקית. טלנסקי חשש כי יידרש להראות לשלטונות המס את מקור הכספים שהעביר במזומן לאהוד אולמרט ועו"ד אורי מסר ולהסביר מדוע הועברו במזומן וללא תיעוד כנדרש.

עורכי דינו של טלנסקי בארה"ב הודיעו אז לפרקליטיו הישראלים שייעצו לטלנסקי שלא להתייצב בישראל להמשך עדות. "טלנסקי עומד במרכז חקירה שמנהל חבר מושבעים בבית משפט מחוזי של המחוז המזרחי בניו יורק", כתבו. פרקליטי אולמרט אמרו בזמנו: "אנו רואים בחומרה את אי הגעתו של טלנסקי להמשך עדותו".

טלנסקי נחקר לפחות שמונה פעמים על-ידי חוקרי יאח"ה. באותן פעמים הוא פרס בפניהם את גרסתו, בדבר מתן כסף לאורך שנים לראש הממשלה אולמרט - במשרדו בעיריית ירושלים; בלשכתו במשרד התמ"ת; למזכירתו, שולה זקן; במלונות פאר בניו-יורק. לעתים נתן אלפי דולרים, לעתים עשרות אלפים; פה נתן לחופשה פרטית; שם נתן פשוט כי ביקש ממנו.

אמיר דן יועץ התקשורת של רה"מ מסר: "כנראה שגם האמריקאים הבינו כעת את מה שכבר הוכחנו בחקירה הנגדית לגבי חוסר מהימנותו של טלנסקי ובעיתיות גרסאותיו הרבות והמשונות, ולכן בחרו האמריקאים שלא להעניק לטלנסקי חסינות ואפילו לא חצי חסינות".

מוריס טלנסקי