גייתנר שר האוצר הבא של ארה"ב: עבר את משוכת ההצבעה בסנאט למרות ש"שכח" לשלם מסים

גייתנר, לשעבר ראש זרוע פדרל ריזרב בניו-יורק, זכה במינוי רק בגלל התעקשות אובמה שלמועמד אין תחליף ושהעם האמריקני זקוק לשירותו כשר אוצר ; גייתנר הושבע ברוב של 60 סנטורים מול 34 סנטורים שהצביעו נגדו

טימותי גייתנר הוא שר האוצר בממשל אובמה. הסנט אישר אתמול (ב') את מינויו למרות שגייתנר לא שילם מיסי ביטוח לאומי וביטוח בריאות ממלכתי לתקופת הפנסיה במשך כמה שנים, כאשר הועסק בקרן המטבע הבינלאומית. הוא אף העסיק עוזרת בית שלא היתה מצוידת בהיתר עבודה במשך תקופה קצרה.

חשיפת ההסתבכות המביכה גרמה לצלייתו של המועמד על אש איטית בשימוע של ועדת הכספים לאישור מינויו. זה ריטואל שנועד לסחוט ממנו התנצלות ובה בעת לצרוב בתודעתו את נקודת התורפה שלו. כאשר גייתנר יוזמן להופיע שוב לפני ועדת הכספים, הפעם כשר אוצר, הוא יהיה תמיד בעמדה של נחיתות מסוימת.

גייתנר, לשעבר ראש זרוע פדרל ריזרב בניו-יורק, זכה במינוי רק בגלל התעקשותו של הנשיא אובמה שלמועמד אין בעצם תחליף ושהעם האמריקני זקוק לשירותו כשר אוצר. דווקא בעיצומה של מצוקה כלכלית קשה. כישוריו של גייתנר הרשימו אפילו את הסנטור רפובליקני, אורין הץ', שהגדיר את גייתנר כ"אדם בעל יכולת רבה מאוד".

אובמה המעיט בחשיבות העבירות שיוחסו למועמדו: "גייתנר עשה שגיאה נפוצה בתשלום המיסים שלו, ולא היה מודע לכך שהיתר העבודה של עוזרת הבית שלו פקע שלושה חודשים לפני שסיימה את עבודתה".

גייתנר הושבע ברוב של 60 סנטורים מול 34 סנטורים שהצביעו נגדו. שעתיים לאחר ההצבעה הושבע גייתנר במשרד האוצר כשלצידו ניצב אובמה, בהפגנת תמיכה.

בנאום קצר לאחר ההשבעה, התחייב גייתנר להשיק במהירות יוזמות שיתניעו את שוקי האשראי ואת הכלכלה כולה.

"אנו נמצאים בתקופה של אתגר מקסימלי לכלכלה ולארה"ב כולה", אמר גייתנר. "בעולם שעמואנו צריכים להתמודד, משרד האוצר חייב להיות מקור של יזמות נועזות".

פעולתו הראשנה של גייתנר בתפקידו החדש תהיה הגבלת השפעתם של לוביסטים על תהליך חלוקת כספי קרן התמרוצים של משרד אוצר למוסדות פיננסיים שכשלו.

את מקומו של גייתנר בזרוע פדרל ריזרב בניו-יורק ימלא וויליאם דאדלי, לשעבר כלכלן בגולדמן זקס, שמכהן עתה בתפקיד בכיר בזרוע ה'פד' בניו-יורק.

גייתנר עבד כיועץ ככלכלן בקרן המטבע בין 2001 ל-2004. כמו מוסדות בינלאומיים אחרים שפועלים בארה"ב, הקרן אינה מנכה חלק מהמיסים במקור משכר עובדים אמריקניים. זו אחריותו של העובד. גייתנר שילם מס הכנסה פדרלי ומס הכנסה ברמת המדינה, אך לא שילם מס עובד עצמאי, שכולל מיסי ביטוח לאומי וביטוח בריאות לגיל הזהב.

בדיקה מדגמית של מס הכנסה ב-2006 העלתה, כי גייתנר לא שילם מיסים אלה ב-2003 ו-2004. גייתנר החזיר למס הכנסה 17,230 דולר, כולל ריבית, אך משרד האוצר ויתר על הקנסות. צוות אובמה, שבדק את ציציות המועמדים לתפקידים בכירים במאמץ לגלות שלדים בארונותיהם, גילה כי גייתנר לא שילם את כל מיסיו גם ל-2001 ו-2002. הצוות דיווח על כך לגייתנר והוא שילם 25,970 דולר נוספים, כולל ריבית. בסך הכל, החזיר גייתנר למשלם המיסים האמריקני 43,200 דולר.