משה גאון נגד הרשות השנייה: "לקחו את תעשיית הטלוויזיה המצליחה וריסקו אותה"

גאון, יו"ר גאון אחזקות ובעלי טלעד, טוען כי הרשות השנייה ניהלה בערוץ 2 מכרז כושל שלא ניתן היה לעמוד בו - ועתה היא מנסה לחפות על מעשיה ; הוא ממש לא מצטער שטלעד לא זכתה - אבל דורש את הוצאות המכרז בחזרה

"בסופו של יום, אנחנו מוצאים את עצמנו בריטואל ידוע מראש: הם מסבירים לנו גם כמה זה חשוב ונכון שהם לקחו את התעשייה המצליחה של הטלוויזיה, וריסקו אותה. מה יצא מכל הסיפור של ההתעסקות של הרשות השנייה בתעשיית הטלוויזיה הישראלית חוץ מנזק? אני לא יודע. אני בטוח שזה נעשה בתום-לב ולא מרוע, אך הגיע הזמן להבין שזה תחום מקצועי ויש לתת את ניהולו בידי אנשי מקצוע".

את הדברים הקשים האלה משמיע משה גאון, יו"ר גאון אחזקות , שותף במשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי ועד לפני זמן קצר גם המנכ"ל במשרד. כבעל הבית של טלעד, זכיינית ערוץ 2 לשעבר שהפסידה במכרז לערוץ ב-2006, יש לגאון בטן מלאה על הרשות השנייה, במיוחד בימים אלה, כשעל השולחן מונחת הצעת המיזוג בין רשת לערוץ 10. יש בענף הטלוויזיה כאלה הסוברים שהמיזוג המתרקם - שרשת מגיעה אליו כמוצא אחרון בשל הפסדיה - מהווה את הגושפנקא הסופית לכישלונו של המכרז הטעון ההוא.

כשלקח חלק פעיל בניהול משרד הפרסום, ניכר כי גאון ניסה - ולא תמיד הצליח - למתן את עצמו בהתבטאויות נגד הרשות השנייה. בענף הפרסום, לא תמיד כדאי לצאת בצורה פרובוקטיבית נגד הרשות, החולשת על כלי המדיה החזק במדינה. כעת, כשהתנתק ממשרד הפרסום ונכנס לנעליים הגדולות של אביו, בני גאון ז"ל, גם כיו"ר טלעד, הכפפות יורדות. בענף יש מי שחושב שמדובר בעניין שמעבר לעסקים - בני גאון ז"ל התייחס בצורה אמוציונלית להתנהלות של ערוץ 2 לאחר המכרז, והקדיש לקרב ברשות השנייה חלק ניכר מזמנו בשנותיו האחרונות. מספרים, שמבין עסקיו חובקי העולם, טלעד היתה ה"בייבי" האהוב. גאון הבן אומר שהוא "לא רואה את זה כצוואה אלא כעוולה", אבל כשהוא מספר על הדרך המשותפת של אביו עם טלעד, המילים מדברות בעד עצמן.

"אבא שלי נכנס לפעילות הזו, לפני הכול, כי טלעד היתה חברה ירושלמית", אומר גאון. "היו לה ערכים ותפיסת עולם של שידור שאבא שלי האמין בו. עובדים ירושלמים, פרנסה לירושלים ותוכניות איכות. אולי מבחינה עסקית זה היה פחות אטרקטיבי, אבל הוא אהב את הרעיון של חברה ירושלמית שעוסקת בתחום התקשורת".

"ביום שהוא לא זכה במכרז הוא היה הראשון שאמר שאינו מתכוון להיאבק בתוצאות, אלא להמשיך הלאה. מה שהוא כן אמר, זה שביום שלא תהיה כוונה לרשות השנייה לאכוף את המחויבויות אותם לקחו הזוכים במכרז, הוא יהיה הראשון לבוא ולהגיד את זה, וכך היה. חרה לו שאנשים לא עומדים במה שהתחייבו. יתרה מזאת - חרה לו שרשות ממשלתית נותנת לזה יד. אני לא רואה את זה כצוואה אלא כעוולה, כהתנהגות קלוקלת של מוסדות ממשלתיים. אני רואה את זה כתרבות חולנית של אנשים שנותנים התחייבות ולא עומדים בה. מי שניגש למכרז ונותן הצעה, אם הוא לא מסוגל לעמוד בה - שיחזיר את המפתחות. זה לגיטימי לחלוטין לבוא ולהגיד: ניסיתי ולא הצלחתי. אני לא יכול לקבל כעובדה שרשות ממשלתית סוגרת חברה רווחית ומצליחה בירושלים, גורמת לפיטורי עובדים, וחוגגת את 'ניצחון' המכרז הזה במשך שבועות, כאשר בפועל, מהרגע שהיא סיימה את המכרז הזה, היא בעצם לא מחייבת שום עמידה בכלליו, מתוך מודעות מלאה שלא ניתן לעמוד בדרישות של המכרז הזה".

העסק הפרטי של הרשות השנייה

בימים האחרונים העביר גאון, באמצעות פרקליטיו, דרישות שונות לרשות השנייה בעקבות ההקלות אותן היא מתכננת להעניק לערוצים המסחריים. הוא לא מוכן לוותר לרשות השנייה, ודורש ממנה את החזר ההוצאות שהיו לטלעד בעת מכרז ערוץ 2 ב-2006. כמו כן, הוא דורש את החזר ההוצאות שהיו כרוכות בסגירתה של טלעד ופיטורי כ-200 מעובדיה, עם זכייתן של קשת ורשת כמפעילות היחידות של ערוץ 2, הוצאות המוערכות לדבריו ב-2-4 מיליון דולר.

* במהלך 3 השנים האחרונות טלעד הלינה לא פעם על הקלות שמתוכננות לזכייניות, בפועל לא נעשה כלום. משהו השתנה כעת?

"הדבר המרכזי שהשתנה הוא הקשב של התקשורת, והקשב של הגורמים השונים להערות ולטענות של טלעד לנושא. אנשים הבינו שיש פה מהלך יוצא דופן וחריג של רשות מטעם המדינה, כלפי גורם שהתמודד במכרז והוציא עליו מיליוני שקלים. עד היום חשבו שהטענות שלנו נובעות מחוסר שביעות רצון מתוצאות המכרז, אך הטענה המרכזית שלנו לאורך כל הדרך היתה שהמכרז נוהל בצורה כושלת, ותהליך קבלת ההחלטות היה מלא בחוסר הבנה באשר ליכולת של הזכיינים לעמוד בהבטחות אותן הציגו. הסיסמאות של הרשות השנייה שליוו אז את המכרז, בסגנון 'השגנו הרבה כסף למדינה', עמדו מול הטענות שמי שהציע מה שהציע לא התכוון מלכתחילה לעמוד בהצעתו. טלעד לא הציעה הצעות כאלה, וגם טענה לאורך כל הדרך כי לא יהיה ניתן לעמוד במה שהובטח".

לגיטימי שהזכייניות יבקשו הקלות

גאון הפך להיות בשנה האחרונה למבקרה החריף ביותר של הרשות השנייה. לדבריו, אין פה מניעים אישיים אלא תמיהה גדולה על תפקידה ונחיצותה של הרשות השנייה - לאור איך שהוא מפרש את תפקודה מול הזכייניות. גאון: "לאורך כל הדרך, מאז המכרז, ראינו חריגות בוטות מתנאי הזיכיון, כמעט בכל תחום. למעשה, במקום שהרשות שקיימה את המכרז תודה בכישלון המכרז ותפעל לבטלו - או לעמוד על עקרונותיו, היא פועלת בצורה מוזרה, הייתי אומר, כאילו היא מנהלת עסק פרטי. תהליכי קבלת ההחלטות נעשים לעיתים בצורה שנראית כמו מחטפים, יש ניסיונות לרצות ולחפות על חוסר יכולת לעמוד בעקרונות שהיא בעצמה קבעה במכרז. הטענה שלי היא לא לזכייניות המפעילות: לגיטימי שהן ינסו ככל יכולתן לבקש הקלות והטבות".

* יש שיטענו שלפני 3 שנים הרשות השנייה ניסתה לתקן, ולו במעט, את כשל השוק שהיה בטלוויזיה המסחרית.

"ממש לא. עובדתית, באותה תקופה היו 3 זכייניות ושלושתן הרוויחו כסף. טלעד היתה אחת החברות היותר טובות מבחינת איכות השידורים, והיחידה שהיתה מחויבת כמעט ברמה של ריסון עצמי להפקות של תוכן ואיכות שידור. אילנה דיין ו'קצרים', שעד היום משודרות בערוץ 2, הן רק חלק מהתוצרים של טלעד. טלעד היא זו שהביאה את האיכות לטלוויזיה. אפילו במהלך המכרז נטו לייחס לה את המרובעות הירושלמית, אחת שלא משחקת את המשחק התל-אביבי של הרייטינג. זו חברה ירושלמית שפעלה באופן פטריוטי מירושלים, החזיקה אולפן בירושלים והיתה אמורה לקבל ערך מוסף על כך שהיא בכלל מתאמצת לפעול מירושלים - בטח מרשות ממשלתית. במקום זה, הנושא הפך לבדיחות על חשבונה של טלעד, וכשהיא הגיעה למכרז היא קיבלה את הניקוד הנמוך ביותר של השופטים, למרות שההצעה הכלכלית שלה היתה הרלוונטית ביותר.

"הטענה שלי לרשות השנייה היא שאם החליטו החלטה - שיעמדו מאחוריה. רוצים לשנות את ההחלטה? תודו שנכשלתם, תפצו את הגורמים שלא זכו במכרז ותוציאו מכרז חדש. אפשרות שנייה היא להשאיר את המצב כפי שהוא היום, אך תוך דרישה לעמוד במחויבויות. אבל לתת הקלות אחרי מכרז שעליו אנשים הוציאו כסף? זה עסק פרטי של הרשות? של המדינה?".

הנבואה של עוזי פלד

* כעת מתקיימות שיחות למיזוג בין רשת לערוץ 10, מיזוג שאתם מתנגדים לו. כאיש עסקים, אתה חושב שזה מהלך בלתי נמנע?

"אני לא יודע ולא רוצה להתייחס לסוגיה אם המצב בלתי נמנע או לא. אני חושב שדרך ההתנהלות של הרשות בכל הקשור לערוץ 10 דומה למה שקרה במכרז ערוץ 2. לערוץ 10 יש זכות קיום, אך אם רוצים לתת הקלות לערוץ 10 צריך לעשות את זה על-פי אותו עיקרון. ערוץ 10 לעולם לא עמד במחויבויות שלו, וכל הזמן קיבל הקלות.

"הגישה הישראלית הקלאסית, לפיה אנשים ניגשים למכרזים מתוך ידיעה שזה נתון למשא ומתן, היא תרבות קלוקלת של רפובליקת בננות. זו התנהגות שקיימת בכל תחום שאנו מכירים פה - אנשים יודעים מראש שמה שהוגש זה לא מה שיקרה. אם רוצים לשנות תנאים זה בסדר, אבל אז צריך לבטל מכרז ולעשות חדש כדי שמי שניגש למכרזים יידע מראש שאלו הם התנאים".

* אם רשת תפעיל את ערוץ 10, יתפנו למעשה 4 ימי שידור בערוץ 2 שאולי יהיה עליהם מכרז. תלך על זה?

"איך אפשר לצפות מאנשים שילכו למכרז לאחר שבמכרז הקודם כל ההבטחות לא מומשו. למה לי להתמודד במכרז כזה אחרי שבמכרז הקודם כל מה שהובטח לא קויים? איך הרשות תוכל לחשוב שמישהו יאמין שהמכרז הזה רציני? מי שלא תומך בתרבות זה לא המפעילים, אלה הרשות שאמונה עליהם".

"היה זה עוזי פלד שאמר (בפסטיבל ראש פינה י.ג) - וכולם צחקו עליו - כי ערוץ 2 ישרוד, כי הוא לא יקיים את כל מה שכתוב במכרז. ערוץ 10 ישרוד גם הוא בתנאים מלאכותיים. פלד גם אמר בזמנו כי שתי הזכייניות החדשות, אם ימלאו את ספר המכרז, יפשטו את הרגל. זה מה שקרה. פתאום כולם התפכחו ואמרו שכנראה עמדת טלעד היא הנכונה. הרשות לא יכולה לנסות לקדם תהליך להקלות למי שלא עומד במחויבויות. היא לא יכולה לדון בהקלות טרם פרסום עמדתה בעניין ערוץ 10 ורשת".

* כשאתה מסתכל היום על שוק הטלוויזיה, אתה מצטער שלא זכיתם במכרז, או שאולי אתה אומר לעצמך - זה דווקא לטובה?

"אני אף פעם לא מסתכל אחורה, רק קדימה. נגשנו למכרז מתוך רצון לזכות. זכייה במכרז עם התנאים שהצגנו היתה שמה אותנו במקום ריאלי, ומאפשרת לנו לעשות פעילות טלוויזיונית איכותית וגם להרוויח כסף. גם אני לא היית רוצה לזכות בתנאים של קשת ורשת - לא לחינם הן רוצות לשנות את זה. הן רוצות להגיע למקום דומה ואולי אפילו משופר להצעה של טלעד. זה לא תקין. ושוב: אין לי טענות לזכייניות. לגיטימי לחלוטין שהן מנסות לשפר את מצבן".

* אם היו נותנים לך היום אפשרות להפעיל ערוץ מסחרי, היית לוקח?

"תלוי באיזה פורמט, באיזה תנאים. אין לי ספק שאם ירצו לעשות מהלך חדש, לא ניתן יהיה לעשות את זה במהלך כושל כפי שעשו. הם סגרו עסק טוב של 3 חברות מצליחות ומרוויחות ויצרו שתי זכייניות מפסידות. הכול היה אך ורק מהדחיפה הבלתי מרוסנת של הזכיינים להציע הצעות מטורפות שאין בהן היגיון כלכלי. לקחו תעשייה מצליחה ופירקו אותה".

* ובכל זאת, כאיש עסקים, איזה ערוץ היית רוצה? 2 עם חלוקה לשתי זכייניות או 10?

"כשיציעו לי משהו אשקול אותו עניינית. אין טעם לעסוק בספקולציות. במצב הנוכחי אף אחד מהעסקים האלה לא טוב ושניהם סובלים מחוסר כדאיות כלכלית כתוצאה מהמכרז הקודם".

הרשות השנייה: המכרז היה מקצועי ושקוף

מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, מסר בתגובה: "במכרז ערוץ 2 התקיימה תחרות על שורת פרמטרים, ביניהם כמה יתחייב המציע להשקיע בתוכניות מסוגה עלית. ההצעות הגבוהות ביותר שזכו, היו של קשת ורשת.

הרשות מפרסמת את הנתונים על עמידת הזכייניות במחויבויות התוכן. במהלך 2006 ו-2007 קשת ורשת לא עמדו במחויבויותיהן להשקעה בסוגה עלית במלואן, אולם ההוצאה המצרפית של הזכיינים על סוגה עלית ב-2007 עומדת על הוצאה הגדולה בהרבה מההוצאה על סוגה עלית של 3 הזכייניות יחד בתקופת הזיכיון הקודמת. הרשות עומדת על כך שהזכייניות ישלימו את החוסרים משנים קודמות, ואף נוקטת בסנקציות בגין אי העמידה.

צר לנו על אי זכייתה של טלעד והקושי שנוצר לה בשל כך, ואין טעם להתייחס לאמירות האמוציונאליות שנאמרו בשל כך. היתה תחרות. השתתפו 4 קבוצות, נבחרו שתיים על-ידי הליך מקצועי ושקוף. אף גורם לא ערער על התוצאות (לרבות טלעד) בפני שום ערכאה.