יצרנית הרכיבים האלקטרוניים וישיי שולחת הביתה 10% מכוח-האדם בישראל - 400 עובדים

ההסתדרות: "פגעו במקום החלש ביותר. כבר לפני 10 שנים ניסינו לאגד את העובדים וראינו את הפחד בעיניים"

שבוע אחרי הפרסום ב"גלובס", לפיו יצרנית הרכיבים האלקטרוניים "וישיי" החליטה לצמצם את הפעילות בישראל ולסגור את המפעל ביקנעם, החברה מרחיבה את המהלך ומתכוונת לפטר 10% מכוח האדם שלה. מדובר בכ-400 עובדים בכל מפעלי החברה בארץ הממוקמים בבאר שבע, כרמיאל, דימונה, מגדל העמק, חולון, נתניה, יהוד, כנות ואור יהודה.

כבר לאחר ההחלטה לסגור את הפעילות ביקנעם אמר ל"גלובס" מרק זנדמן, נשיא וישיי ישראל, כי הסגירה מתרחשת בעקבות המשבר הכלכלי והפעילות ביוקנעם היא רק אחת מפעילויות אחרות של החברה בעולם שייסגרו. "החברה החליטה להתמקד ולבטל חלק מהפרויקטים", אמר אז זנדמן.

אולם בניגוד ליוקנעם, שם הועסקו בסך הכל 15 עובדים, שהיו קודם לכן בחברת הסטארט-אפ "סייאופטיקס" (שנרכשה ב-2005 על ידי ווישי תמורת 10 מיליון דולר), הפיטורים שנעשים כעת בחברה משמעותיים מאוד. זאת, משום שמרבית המפוטרים הם עובדי ייצור המועסקים בפריפריה, שם כלל לא בטוח שימצאו עבודה במיוחד בזמן משבר כלכלי.

חשש בווישיי מהתאגדות עובדים

יו"ר מרחב הנגב בהסתדרות, מאיר בביוף, אמר היום ל"גלובס" כי לצערו הפיטורים בבאר שבע ובדימונה נחשבים לפיטורים המאסיביים הראשונים שחווה הנגב במשבר הנוכחי. יחד עם זאת, הוא מציין כי לא הופתע שהפיטורים נעשו דווקא בווישי.

"ידעתי שאם זה יקרה אז זה יפגע קודם במקום החלש ביותר, שאני קורא לו 'טקסטיל אלקטרוני' - תעשיית הלואו-טק שהחליפה כאן את מפעלי הטקסטיל. הרי בסופו של דבר זה בסה"כ חיבור חוטים וכבלים", הוא אומר.

בביוף מספר כי כבר לפני עשר שנים ההסתדרות ניסתה לאגד את עובדי וישיי בבאר שבע, אולם נתקלה בהתנגדות מצד ההנהלה וחשש רב מצד העובדים. "90% מהעובדים שם היו עולים מרוסיה, אז חילקנו פלאיירים ברוסית שמסבירים להם שאנחנו נדאג להם אם הם יתאגדו. אבל היה שם פחד בעיניים מפני ההנהלה, שגם דאגה לסגור בפנינו את השערים ואיימה לקרוא למשטרה. כשפנינו להנהלה הראשית בחולון, הסבירו לנו שם שהתאגדות עובדים מנוגדת למנטליות של הבעלים האמריקניים".

בביוף מדגיש עוד כי ההסתדרות במרחב הנגב תפנה כעת לעובדים בבאר שבע ותעמיד לרשותם ייעוץ משפטי בחינם, למרות שאינם מאוגדים בהסתדרות.

הנשיא: "הכל תלוי בביקושים"

מרק זנדמן מסר בתגובה כי "ההאטה הגלובלית גרמה לירידה בביקושים למוצרי וישיי. בכדי להתחרות בכלכלה העכשווית החברה מחויבת לנקוט צעדים שיבטיחו את מעמדה כחברה יציבה, רווחית ומוצלחת. החברה עושה את כל המאמצים הדרושים כדי לקלוט עובדים מקווי מוצרים שנפגעו בקווי מוצרים אחרים ולהפחית במקסימום האפשרי את פיטורי עובדים". כשנשאל זנדמן אם לא יהיו פיטורים נוספים השיב כי "הכל תלוי בביקושים".