פיינטק והמיזוגים הלא מוצלחים: הרוכשת הצטמקה ומוכרת נכסים

החברה עברה תהפוכות רבות, בסיבוב האחרון היא התאוששה, חזרה לרווחיות ונמכרה ב-2008 ל-RXElite האמריקנית ב-16 מ' ד' ; עכשיו הרוכשת, שאיבדה מאז 99.7% משוויה, מוכרת את פעילותה בתחום חומרי ההרדמה ונשארת רק עם הפעילות הישראלית

בתחילת 2008 נרכשה חברת FineTech הישראלית תמורת 16 מיליון דולר במזומן ומניות על-ידי חברת RXElite האמריקנית. הרכישה, כך נדמה היה אז, הביאה סוף די טוב לחברה שעברה לפני כן גלגולים ותהפוכות רבים, החברה המבטיחה לשעבר שפעם כמעט נרכשה לפי שווי של 109 מיליון דולר ובהמשך התרסקה אחרי רכישה לא מוצלחת. RXElite הבטיחה להותיר את החברה עצמאית, וכך אכן עשתה. כיוון שהעסקה הייתה במניות, עוד ניתן היה לחלום אפילו על הגדלת התמורה בהמשך.

בפועל, ההיפך קרה. RXElite נקלעה לקשיים וחובות, איבדה לא פחות מ-99.7% משוויה ונסחרת כעת לפי שווי של כמה מאות אלפי דולרים בלבד. היום הודיעה החברה כי היא מוכרת את פעילותה בתחום הפצת חומרי ההרדמה לחברת Piramal ההודית ב-4.2 מיליון דולר במזומן בתוספת 3.2 מיליון דולר לכיסוי חובות.

לאחר המכירה החברה האמריקנית תתמקד בשתי פעילויות נותרות, הפעילות הישראלית לייצור חומרי גלם ייחודיים לתעשיית התרופות ופעילות התרופות הגנריות לשווקי נישה.

לפיינטק, שעתה מוצאת עצמה בחברה מכווצת בהרבה מזו שרכשה אותה, יש היסטוריה ארוכה ופתלתלה המתפרסת על פני כמעט שני עשורים. ב-1990 פרופ' אריה גוטמן והטכניון הקימו אותה והיא גייסה כמה מיליוני דולרים מכלל, לומניס (אז ECS) ומספר קרנות זרות. ב-2001 החברה כבר גלגלה מכירות בהיקף של 25 מיליון דולר והעסיקה כ-70 עובדים. אז החברה הייתה אמורה להימכר ב-2002 תמורת 109 מיליון דולר, אך הרוכשת התחרטה. בהמשך נמכרה החברה ל-Par Pharmaceutical Group תמורת 32 מיליון דולר, אך המיזוג לא צלח וב-2005 החליטה Par להחזיר את החברה לידי גוטמן, שליווה אותה דרך כל התהפוכות הללו ושימש תמיד כמנהל של הפעילות בחיפה. באותה תקופה העסיקה החברה 42 עובדים בחיפה, ועלתה ל-Par בהפסדים של 4 מיליון דולר בשנה.

בעקבות קיצוצים והתייעלות, הצליח גוטמן להחזיר את החברה ליציבות. בעת המכירה ל-RXElite היא רשמה הכנסות של 6 מיליון דולר לשנה, ברווחיות גבוהה.

רק 6 מיליון דולר מן האקזיט ל-RXElite ניתנו במזומן, כך שהרווח של גוטמן והמשקיעים, שעזרו לו לשקם את החברה אחרי שהוחזרה מ-Par, לא היה גדול. כיום ניתן רק לתהות מה היה עולה בגורל פיינטק לו הייתה נותרת חברה קטנה ורווחית במקום להתמזג עם גוף גדול.