אובמה בהתקפה חריפה על המגזר הפיננסי: מתן בונוסים בתקופה זו הוא "מחפיר" ו"שיא של חוסר אחריות"

תגובה על דו"ח החשב של מדינת ניו-יורק שלפיו הבונוסים בוול סטריט אשתקד הסתכמו ב-18.4 מיליארד דולר ; יו"ר ועדת הכספים של הסנט לממשל: חפשו דרכים לאלץ בכירים להחזיר הבונוסים שקיבלו

הנשיא ברק אובמה תקף אתמול (ה') בחריפות יוצאת דופן מתן בונוסים במגזר הפיננסי בארה"ב בעיצומו של מיתון קשה.

העובדה שחברות בוול סטריט נותנות בונוסים לעובדיהן בתקופה זו, כאשר הן מבקשות סיוע ממשלם המיסים, היא "מחפירה" ו"שיא של אי אחריות", אמר הנשיא לכתבים לפני פגישה עם שר האוצר, טימותי גייטנר, וסגן הנשיא, ג'וזף ביידן, בבית הלבן. בפגישה נדונו, לפי הערכות, גם דרכים להטלת רסן רגולטורי על מתן בונוסים.

הרקע לדברים: דו"ח חדש של חשב מדינת ניו-יורק, תומאס די-נאפולי, שלפיו החברת הפיננסיות שפועלות במדינה העניקו 18.4 מיליארד דולר כבונוסים לעובדיהן . זו אמנם ירידה בשיעור 44% בהשוואה ל-2007, שבה הגיע הסכום המצרפי של הבונוסים ל-33 מיליארד דולר, אך עדיין מדובר בסכומים אדירים, שמהווים נתח משמעותי מחבילות הסיוע הממלכתיות שקיבלו אשתקד בנקים וחברות פיננסיות שנקלעו לקשיי נזילות.

הבונוס הממוצע שקיבל כל עובד במגזר הפיננסי ב-2008 היה 112 אלף דולר, ירידה בשיעור 36.7% בהשווה ל-2007, אך הנתון הזה מקבל ממד גרוטסקי כאשר הוא מתפרסם בשבוע שבו התבשרה אמריקה על פיטורי רבבות בחברות שפעם נחשבו חסינות ממיתון, ויומיים לאחר ידיעה שגבר בקליפורניה, שפוטר ממקום עבודתו, רצח את אשתו וחמשת ילדיו ואחר-כך התאבד מפני שלא הצליח למצוא דרך להיחלץ ממלכודת החובות שנסגרה עליו.

הממד הגרוטסקי הזה לא נעלם מעיני אובמה, שהפגין זעם נדיר בהתבטאויותיו נגד החברות הפיננסיות. הנשיא, שמכונה No Drama Obama, שומר בדרך כלל על קור רוח. קשה להוציאו משלוותו, כפי שתעיד התנהגותו בעימותים הטלוויזיוניים עם מתמודדים אחרים בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית ומאוחר יותר עם ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני. לכן התפרצותו אתמול, גם אם היא לא היתה ספונטנית לגמרי, היא בעלת משמעות רבה כאיתות שהממשל מתכנן לנקוט צעדים מעשיים לריסון מתן בונוסים. התבטאויות כאלה לא היו יכולות להישמע בשמונה שנות הממשל הקודם.

"לכולנו יש אחריות להתניע את הכלכלה הזו", אמר אובמה. "ואז אני נתקל במאמר שמדווח שהבנקאים בוול סטריט נתנו לעצמם בונוסים בשווי 20 מיליארד דולר, אותו נפח של בונוסים שהם נתנו לעצמם ב-2004, וזאת בשעה שרוב המוסדות הפיננסיים האלה מתנודדים על סף קריסה והם מבקשים ממשלם המיסים עזרה שתסייע להם להישאר בחיים, בשעה שמשלם המיסים צריך להתמודד עם הדילמה הקשה, שאם לא יינתן הסיוע הדרוש, כל המערכת תקרוס לנו על הראש. ובכן (מתן הבונוסים בשעה זו) הוא מחפיר, שיא של אי אחריות".

"עוד יבוא הזמן שבו יוכלו (אנשי המגזר הפיננסי) לעשות רווחים ויבוא הזמן שבו הם יוכלו לקבל בונוסים, אבל עכשיו זה לא הזמן", הוסיף הנשיא. "העם האמריקני מבין שאנו נמצאים בתוך בור עמוק ושאנחנו צריכים לצאת ממנו, אבל העם לא אוהב לשמוע שיש אנשים שחופרים ומעמיקים את הבור בה בשעה שכולנו מנסים להיחלץ ממנו".

ברמז להחלטת קבוצת "סיטי" לחזור בה מרכישת מטוס מנהלים בשווי 50 מיליון דולר, בעקבות לחץ כבד מהממשל, אמר אובמה: "השר גייתנר היה צריך למשוך אחורנית מוסד מסוים שהמשיך לממש תכנית לרכוש מטוס סילון בשווי עשרות מיליוני דולר, בה בשעה שהם מקבלים מאיתנו כספי סיוע. זה בכלל לא צריך לקרות".

הנשיא רמז כי הממשל עומד לנקוט צעדים מעשיים כדי לבלום מתן בונוסים: "אנו צריכים שהחבר'ה מוול סטריט, שמבקשים מאיתנו עזרה, יגלו איפוק מסוים ויפגינו מידה של אחריות... אנחנו עומדים לשוחח אתם ישירות ולהסביר להם שהם צריכים לנהוג באופן אחראי יותר אם אנחנו רוצים להזיז את הכלכלה הזו, ביחד".

דו"ח החשב של ניו-יורק על הבונוסים עורר זעם גם על גבעת הקפיטול. סטור כריסטופר דוד, י"ור ועדת הכספים של הסנט, אמר אתמול, כי המשל צריך לחפש דרכים כדי לאלץ את מקבלי הבונוסים להחזיר אותם.