יעקב פרנקל משיב להתקפות בדאבוס

לכל הידיעות מפורום דאבוס ; בעימות שארגנה רשת BBC, נשאל פרנקל שאלות קשות על אחריות בכירים ב-AIG

יעקב פרנקל, סגן יו"ר AIG , הפגין אומץ לא מצוי בימים אלה אצל בכירי מוסדות פיננסיים אמריקניים בקשיים, והסכים להשתתף בעימות פתוח בשם "לקחים מהמשבר הפיננסי" שארגנה רשת ה- BBCבפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, וספג סדרת שאלות קשה מהמנחה, מארק גאוון.


גאוון פנה אליו ושאל אותו האם כבכיר בחברה, הבין כיצד הגיעו הדברים לכך שהחברה נאלצה לקבל סיוע של 85 מיליארד דולר מהממשל האמריקני. "יש כאן נושא מערכתי של ניהול סיכונים ושל שקיפות", השיב פרנקל, אולם גאוון לא הרפה, והוסיף ושאל, "האם אין לך, כבכיר בחברה, אחריות אישית? האם לא שאלת שאלות לגבי פעילות החברה"? לשאלה זו ענה פרנקל כי "אני עצמי איננו הנושא, זהו נושא מערכתי, זה לא כשל של החברה כחברה אלא של השוק כולו, ושל הרגולטורים שהיו אמורים להסדיר אותו. אני לא מאמין שיש מישהו במועצת המנהלים או בהנהלת החברה שהבין את רמת הסיכון, ודברים כאלה תוכל לשמוע מהנהלות של מוסדות פיננסיים רבים. את הסיבות לא צריך לחפש בפסיכולוגיה או באופי של הדמויות הפועלות, אלא במערכת".


הדיון כלל שאלות מהקהל, אחד המשתתפים דיבר בזעם על כך שבכירי המערכת הפיננסית לא משלמים את מחיר הכישלון אלא להפך, רבים מהם ממשיכים לקבל שכר עתק. זאת בעוד מיליונים איבדו את מקומות העבודה שלהם. בתגובה אמר פרנקל כי הוא מבין את הזעם שמבטא הדובר, ואכן השכר שקיבלו הבכירים אינו תואם את ביצועיהם כפי שהתבררו היום. הוא הוסיף כי ב-AIG לדוגמה, חלק מהנהלת החברה עזב בעקבות המשבר.