סאגת ערוץ 10 לקראת סיום: בעלי המניות צפויים להפקיד ערבויות בסך 70 מיליון שקל - והערוץ ימשיך לפעול

הסדר זה כבר הוצע בעבר לבעלי ערוץ 10, אולם אז הם סירבו לכך ; שר התקשורת אטיאס מגבש את המתווה שיאפשר לוועדת הכלכלה לחזור בה מההחלטה לערוך מכרז חדש לערוץ ; ח"כ ארדן: "אני אויב הדמוקרטיה? אלה ספינים של ערוץ חסר בושה"

כפי שמסתמן עתה, ההחלטה של ועדת הכלכלה של הכנסת מהשבוע שעבר, שהורתה על מכרז מחודש להפעלת ערוץ 10 - צפויה להתבטל. לפי הפשרה המסתמנת, המפעילים של הערוץ יפקידו ערבויות לשם השבת מחוייבויות התוכן שלו בסך של כ-70 מיליון שקל, ובתמורה יוארך הזיכיון בשנתיים נוספות.

במקביל, יידחה המועד להשבתם של 26 מיליון שקל אותם חייב הערוץ כדמי זיכיון למועד אשר ייקבע בינו לבין הרשות השנייה. במהלך שעות הבוקר והצהריים היום (א') ישבו ראשי ערוץ 10 עם שר התקשורת, אריאל אטיאס, ועם אנשי משרדו, בישיבה שבה נכחו גם נציגי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, במטרה להגיע להסדר שיאפשר להאריך את הזיכיון של הערוץ ואת הביטול של המכרז שעליו הצביעה ועדת הכלכלה.

אטיאס צפוי להגיש כעת לוועדת הכלכלה בקשה לאישור התקנות החדשות, שמשמעותן חזרה לתאריך המקורי בו אמורה היתה להתקבל ההחלטה הסופית באשר לעתידו של ערוץ 10 - סוף חודש פברואר. ועדת הכלכלה צפויה לאשר את הבקשה.

להקדים את מועצת הרשות

בכוונת אטיאס לסיים עוד הערב, או לכל המאוחר מחר, את גיבוש המתווה להשבת החובות של הערוץ, עוד לפני שמועצת הרשות השנייה תמנה ועדת מכרז לערוץ, כפי שהיא היתה אמורה לעשות בישיבתה מחר (ב').

מבחינת אטיאס, בערוץ 10 עשו כברת-דרך שלא נעשתה בעבר, עם ההכרה במחוייבויות שלהם, כמו גם ההסכמה להעמיד בגין ההתחייבויות הללו ערבויות שיהיו ניתנות למימוש במקרה שהערוץ לא יעמוד בהן. התחייבויות התוכן של הערוץ מגיעות ל-70 מיליון שקל.

המשמעות של העמדת הערבויות היא, שאם ערוץ 10 יוציא רק חלק מהסכום בגין המחוייבויות, היתרה תחולט ותועבר לידי התעשייה. כאמור, אטיאס הסכים לבצע הפרדה בין מחוייבויות העבר של הערוץ בתחום התוכן לבין המחוייבויות לרשות השנייה, כסף איתו ניתן להמתין למועד מאוחר יותר, שייקבע במדויק בסיכום נפרד בין הערוץ לבין הרשות.

עושים כל מאמץ

אטיאס אמר היום ל"גלובס": "הרגשתי נכונות מצד ערוץ 10 להתאמץ לקראת הצרכנים והיוצרים, שזה המחוייבויות שלהם לתוכן ולהעניק ביטחונות על מנת שהם יעמדו במחוייבות התוכן. לנו כרגולטור יש חובה לעשות כל מאמץ על מנת לאפשר את התחרות בתקשורת, הן בעבור היוצרים, הן עבור הצרכנים והן עבור המפרסמים".

אטיאס הוסיף כי "מי שחושב שיוצאים למכרז ובטוח עומדים בתור אנשים או בעלי ממון על מנת להמשיך להפסיד, מטעה את הציבור. אם יהיה מכרז חדש ברור שהרשות השנייה תצא למכרז עם מחוייבויות הרבה יותר קטנות מאלה שמבקשים היום מערוץ 10 לתת. אנו עושים מאמץ מתוך חובה לדאוג לצרכנים ולתחרות ונקווה שנצליח. אם לא, נדע שעשינו הכל".

מה עם המיזוג

על אף שח"כ גלעד ארדן היה האיש שהטיל את הפצצה ביום שלישי שעבר כשקבע כי יש לצאת במכרז חדש על ערוץ 10 באופן מיידי, הוא גם היה זה שהציע כבר לפני חודשים רבים את האפשרות שהערוץ יפקיד ערבויות כנגד חובות העבר שלו בתחום התוכן, דבר שיבטיח את השבת החובות מחד ואת הארכת הזיכיון מנגד.

המתווה המתרקם יידרש לקבל את אישורה של ועדת הכלכלה, ועד שהערבויות המדוברות לא יופקדו בפועל, העניין עדיין תלוי ועומד. עם זאת, נראה כי הסאגה סביב היציאה למכרז על ערוץ 10 עומדת בפני סיום.

נותר רק לחכות ולראות האם בעלי המניות של ערוץ 10 יעדיפו מיזוג לתוך זכיינית ערוץ 2 רשת, או שמא לרשת עדיף להתמזג לתוך ערוץ 10 הקיים. התשובה לשאלה זו אמורה להינתן בימים הקרובים.

נציין עוד כי גורמים בערוץ 10 ציינו בתום הפגישה עם אטיאס כי עדיין יש לא מעט בעיות, בעיקר באשר למבנה הרגולציה הנוכחי.