יו"ר פולישק באסיפת בעלי אג"ח סוערת: "צפוי קושי לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב. נקלענו למשבר והדברים לא תלויים רק בנו"

"בשורה התחתונה, הבנקים הם הפקטור המרכזי והמכריע" ; יצרנית יריעות הפוליאתילן חייבת לבנקים 86 מיליון ש' ולמחזיקי האג"ח 55.4 מיליון ש' ; התשלום הקרוב - 16.7 מיליון ש' בסוף פברואר

"לחץ האשראי על החברה גדל, וצפוי קושי לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב. נותר לנו עוד חודש ואנו עושים ככל שביכולתנו, אך נקלענו למשבר והדברים אינם תלויים רק בנו. בשורה התחתונה, הבנקים הם הפקטור המרכזי והמכריע". כך הסביר היום יו"ר חברת פולישק , עופר צמחי, באסיפת האג"ח, מי עומד מאחורי הזהרת החברה בינואר כי היא צופה קושי בעמידה בתשלום האג"ח הקרוב.

פולישק, חברה תעשייתית בתחום הפלסטיקה, העוסקת בייצור יריעות פוליאתילן, עוברת ימים לא פשוטים. פרט לכך שהיא פועלת ללא מנכ"ל מאז דצמבר האחרון, לאחר שהמנכ"ל אלון הלר סיים את תפקידו, הרי שגם במישור הפיננסי היא נמצאת בקשיים. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2008 בהפסד של 5.4 מיליון שקל, ויש לה התחייבויות בהיקף 188 מיליון שקל, מתוכם כ-86 מיליון שקל לבנקים.

היום התכנסו מחזיקי אג"ח א' של פולישק, שהחוב כלפיהם עומד על 55.4 מיליון שקל. אסיפת האג"ח הייתה סוערת ורבת משתתפים, והועלו בה תלונות רבות נגד הנהלת החברה. שחקני המפתח בסיפור - הבנקים שיכולים להפיל את החברה בהנף יד - לא נכחו אמנם, אך שבו והוזכרו לכל אורך האסיפה.

בסוף חודש פברואר אמורה פולישק לשלם למחזיקי האג"ח קרן של 14.5 מיליון שקל ועוד ריבית של 2.2 מיליון שקל. התשואה הגבוהה בה נסחרת כיום האג"ח, סביב 200%, משקפת היטב את חששות המשקיעים מפני חדלות פירעון.

מחזיקי האג"ח ביקשו לדעת מדוע לא מועברים כספים לנאמן האג"ח אם יש מזומנים בקופה, וצמחי הסביר כי "אנו צריכים לקבל את הסכמת הבנקים לתשלום, אחרת באותו היום הם לא מחדשים לנו את האשראי".

שאלה אחרת הייתה: "מדוע לא דיווחתם כבר ברבעון השלישי על הבעיות בהחזר האג"ח?", וצמחי השיב כי "לא חשבנו שתהיה בעיה, בזמן כתיבת הדו"חות. אבל עכשיו, המסר של הבנקים הוא שהם רוצים לדבר איתנו על תשלום האג"ח, לנוכח הלחץ הגדל של האשראי. בסיטואציה אליה נקלענו - התוצאות שהחברה מציגה, והוצאות מימון גבוהות - הבנקים הם בעלי ההשפעה הגדולה ביותר על התהליך, ואין לי יותר מה לעשות".

קיצוצים בכ"א, בשכר ובייצור

לפולישק חמש חברות בנות בבעלות מלאה, בישראל, ברזיל, ספרד, ארה"ב ומקסיקו. בישראל יש לה שני מפעלים באזור עוטף עזה: בניר יצחק וביד מרדכי. החברה מעסיקה כ-200 עובדים, 150 עובדים מהם בשני המפעלים בישראל, וזאת לאחר שקיצצה כ-25% מכוח האדם בחודשים האחרונים.

הצמצומים נעשו במסגרת תוכנית הבראה, שכללה גם קיצוץ של כ-10% מהשכר, הקטנת הייצור בחצי באחד המפעלים ומעבר לייצור רק לפי הזמנות.

את מחזיקי האג"ח זה כנראה לא משכנע. "בעלי השליטה משכו למעלה מ-50 מיליון שקל בהוצאות שכר בשנים האחרונות, אז למה שלא תכניסו את היד לכיס ותסייעו כעת? למה יש כסף להעביר לבעלי השליטה, בזמן שבעלי האג"ח בספק אם יקבלו את כספם?", נטען באסיפה.

מאחר שבתשעת החודשים הראשונים של 2008 רשמה החברה רווח תפעולי של כ-5 מיליון שקל ורווח גולמי של כ-36 מיליון שקל, ששיעורו הגיע לכ-30% - יתכן שיש ביכולתה של תוכנית ההבראה להציל את החברה, אך המשקיעים לא אופטימים. כך, צנחה מניית פולישק בשנה האחרונה ב-84%, למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 4.4 מיליון שקל בלבד.

"אנו עסק מאוד חי, ויש לנו פעילות אסטרטגית", הדגיש צמחי. "זהו מטה לחמן של 150 משפחות בעוטף עזה וקריית שמונה. יש לנו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקל. יש איפה להשתפר ואנו עושים זאת בנחרצות, אך זה לא קל לנוכח המשבר".

בתגובה, טען אחד ממחזיקי האג"ח המוסדיים, כי "התנהלות החברה לא רצינית. איך קרה שבעלי העניין לא קיצצו בשכרם? זאת התנהלות חובבנית. ואיך הדירקטורים חתמו על דו"חות הרבעון השלישי?".

צמחי השיב כי "אין לנו משכורות גבוהות או משרדים מפוארים. לא היו כאן השקעות נדל"ן במזרח אירופה, אלא רק מכירות לאזור זה. אני מבקש לעבוד בשיתוף פעולה, ולהימנע ממהלך חד צדדי שיפגע בסוף בכולם. נמשיך לעבוד מול הבנקים, אך צריך להיערך לתרחיש לא אופטימי כאן".