בשורות טובות ליוסי מימן: מצרים יכולה להמשיך בייצוא הגז הטבעי לישראל

בית המשפט בקהיר דן בערעור שהגישה ממשלת מצרים על החלטה קודמת של בית המשפט לעניינים מנהליים בקהיר להשעות את ייצוא הגז הטבעי לישראל

מובראק עמד בלחץ. בית המשפט הגבוה לערעורים בקהיר החליט היום (ב') כי מצרים יכולה להמשיך בייצוא הגז הטבעי לישראל - כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

בית המשפט דן בערעור שהגישה ממשלת מצרים על החלטה קודמת של בית המשפט לעניינים מנהליים בקהיר להשעות את ייצוא הגז הטבעי לישראל.

החלטת בית המשפט לערעורים מבטלת למעשה סופית את ההחלטה הקודמת של בית המשפט לעניינים מנהליים שהתקבלה בעתירה שהגישו ארגוני אופוזיציה נגד עסקת הגז עם ישראל בטענה שעתודות הגז הטבעי במצרים נמוכות ובשל המחיר הנמוך שנקבע בהסכם.

יצוין, כי למרות ההחלטה הקודמת של בית המשפט, הזרמת הגז ממצרים לישראל המשיכה להתנהל כסדרה בחודשים האחרונים. ספקית הגז המצרית EMG שבה שותף יוסי מימן מספקת היום לחברת החשמל כשני שליש מכמות הגז אליו התחייבה בהתאם לחוזה שנחתם בין הצדדים. כיום מנהלת EMG מו"מ על מחיר חדש לאספקת גז טבעי למשק הישראלי. זאת לנוכח העלייה במחירי האנרגיה בעולם.

בית המשפט לערעורים החליט עוד להפנות את הנושא לבדיקה של צוות מומחים והדיון הבא צפוי להתקיים ב-16 למארס 2009.

מצרים וישראל חתמו בעבר על הסכם לפיו תספק מצרים כ-7 מיליארד מ"ק גז טבעי למשק הישראלי למשך 20 שנה. על בסיס ההסכם כבר נחתם חוזה בין חברת החשמל ל-EMG במחיר נמוך של כ-2.75 דולר ליחידת גז.

הזרמת הגז ממצרים החלה בחודש מאי 2008, אולם בחודשים האחרונים נרשמו שיבושים חוזרים ונשנים באספקת הגז בין השאר על רקע בעיות טכניות בצד המצרי שהתקשה לענות על הביקושים הגבוהים לגז טבעי במצרים. השיבושים עוררו דאגה בחברת החשמל ומשרד התשתיות על רקע כוונת ממשלת מצרים להעלות את מחירי הגז.

EMG נמצאת בבעלות איש העסקים המצרי חוסיין סאלם (28%), חברת הגז התאילנדית PTT (25%), חברת הגז המצרית (10%), איל הנדל"ן האמריקאי סם זל ודיוויד פישר (12%), יוסי מימן (20%) באמצעות מרחב ואמפל שבשליטתו ומשקיעים מוסדיים מישראל (4.4%) במשרד התשתיות ברכו היום על החלטת בית המשפט בקהיר ובמשרד הביעו ביטחון בעבר כי מצרים תכבד את ההסכמים עליהם חתמה. "אנו לא מטילים ספק בקיומם של הסכמים מסחריים בין חברת הגז המצרית ללקוחותיה בישראל ומשוכנעים כי הספקת הגז ממצרים לישראל תימשך כסדרה", נמסר בעבר מהמשרד.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "משרד התשתיות הלאומיות מברך על החלטת בית המשפט במצריים. מדינת ישראל רואה חשיבות אסטרטגית בהסכם הגז הטבעי עם מצריים, החיוני ומהותי למשק האנרגיה הישראלי. אנו סמוכים ובטוחים שההסכם המדיני בין ממשלת מצרים לבין ממשלת ישראל ימשיך להתקיים בהתאם למזכר ההבנות שנחתם בין שתי המדינות בשנת 2005, כמו גם ההסכמים המסחריים שנחתמו בין ספקית הגז המצרית ללקוחותיה בישראל".