ציפי לבני פונה לילדי חורף 73': "יש יונה על אדן החלון. אנחנו יכולים להכניס את היונה, ואנחנו יכולים לטרוק את החלון"

שרת החוץ ויו"ר קדימה בכנס הרצליה: "אני לא מוכנה לקבל שהבחירה של הציבור בישראל היא או שלום או ביטחון" ; "החלק הטוב שיכולנו לראות תוך כדי מבצע "עופרת יצוקה" הוא כשהחמאס קורא לעזרה מגורמים חיצוניים - הם לא באו לעזור" ; "התפקיד של ההנהגה הוא לא רק לצייר את האיומים אלא גם להתמודד איתם"

"נכון שמדינת ישראל נלחמת על קיומה מאז הקמתה, והאתגרים תמיד מהותיים, אבל בעיני גודל ההכרעה הוא כגודל ההזדמנות. בראייה היסטורית, העולם משתנה, האיומים משתנים ויש גם הזדמנויות" - כך אמרה הערב (ב') ציפי לבני, שרת החוץ ויו"ר ראש קדימה במסגרת כנס הרצליה, במרכז הבינתחומי בהרצליה.

"יש לנו מדינה יהודית ודמוקרטית, אבל העתיד של מדינת ישראל תלוי לא רק בהבנה הזו, אלא גם בהבנת ההזדמנויות. כשאנחנו מסתכלים אנו יכולים לראות גורמים איסלאמים קיצונים, המקבלים ביטוי במדינה כמו איראן - המדברת בגלוי על השמדת מדינה אחרת (ישראל), את הגרורות שלה בלבנון, החיזבאללה, את החמאס בעזה - זו המציאות. אני מאמינה שצריך להסתכל על המציאות", אמרה לבני.

"עם זאת", הוסיפה לבני, "התפקיד של ההנהגה הוא לא רק לצייר את האיומים אלא גם להתמודד איתם. לא להתעלם מהם אלא להסתכל להזדמנויות הנובעות מהתהליכים ההיסטורים הקורים במזה"ת ושמאפשרים לנו להתמודד אחרת לגמרי עם המציאות. כשאנחנו מסתכלים סביב, אנו רואים לצידה של ישראל מדינות נוספות, איסלמיות, שביניהן ישראל היא כבר לא העובד - ואשר מבינות שאיראן היא האויב המרכזי ביותר שלהן".

"יש לנו הזדמנות לגייס את אותה מערכת שמבינה שהחלוקה של האזור לפי הסכסוך של פעם - הערבי-ישראלי-פלסטיני הוא לא החלוקה של פעם. החלק הטוב שיכולנו לראות תוך כדי מבצע "עופרת יצוקה" הוא כשהחמאס קורא לעזרה מגורמים חיצוניים - הם לא באו לעזור".

לבני הוסיפה: "במזה"ת חייבים לבחור צד. אנחנו לא צריכים לבחור צד כי אנחנו שם מלכתחילה. אנחנו נחשבים כמתונים, אלו שרוצים לחיות כאן בשלום - והחלוקה הזאת נכנסת גם לתוך הרשות הפלסטינית; יש ממשלה אחת לגיטימית, המכירה בישראל ובעיקרון שתי מדינות לשתי עמים, ויש את החמאס; המושל/שולט בעזה, לא מכיר בישראל ומשתמש בטרור".

"אני לא מוכנה לקבל שהבחירה של הציבור בישראל היא או שלום או ביטחון. הבחירה הזו לא נכונה, וסופו של מי שיחשוב שאפשר לבחור 'או-או' הוא להטעות את הציבור. אני לא מוכנה לשכוח מהשלום", אמרה לבני.

"אני מאמינה שלעמוד מהצד ולא לעשות כלום, זו אופציה רעה. אם לא נגיש על השולחן תוכנית בעברית, נגזר עלינו לקבל תוכניות בערבית או בצרפתית, והן לעולם לא ישקפו את הרצונות והצרכים שלנו", הוסיפה.

לדברי לבני, "העולם יודע היום שישראל מוכנה לשלום. כשהתחלנו את התהליך, יזמנו אותו, קבענו את העקרונות שלו, ביקשנו מהעולם שלא יתערב וייתן לנו לקבוע את המו"מ בינינו לבין הפלסטינאים. ביקשנו לא לקבוע לוחות זמנים כדי לא להידחק לפינה, כי אני מאמינה שצריך לשים את כל האינטרסים של ישראל על השולחן. ואתם יודעים מה? העולם כולו קיבל את זה - ועם הכוח הזה והתמיכה הזו, אנחנו יכולים לקבל את התמיכה גם במקומות אחרים".

"יש ציבור שלם בארה"ב שיוצא בקור, בשלג, ומסתכל בעינים מלאות הערצה על ההנהגה החדשה בארה"ב. יש שם ציבור מלא תקווה שבחר נשיא חדש, וכל העולם מסתכל איתם - וקראתי שיש מי שחושש מישראל כעת. האיום הוא כביכול שהממשל החדש ילחץ על ישראל לשלום; שלום הוא לא איום; הוא הזדמנות שלנו למשהו חדש וערכי".

"כשמזהים שההנהגה הישראלית מתכוונת לתהליך השלום ברצינות - שאנחנו מבינים במה מדובר גם ברמת שמירת האינטרסים וגם ברמת הוויתורים - אני יכולה להבטיח לכם שמערכת היחסים לא תהיה מערכת יחסים של איומים אלא מערכת יחסים של הזדמנויות".

"ישראל משלמת פער גדול מידי על הפער בין ההזדמנויות שלה לבין מה שהיא באמת, על הדימוי שכל מה שהיא רוצה זה להרוויח זמן כדי לא להגיע להסדר. ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לשלם את המחיר הזה. ושלא יובן לא נכון: בטחון ישראל הוא לא רק אמירה אלא שורה שלמה של דברים שצריכים להיתו מיושמים בכל הסדר. לכן אני לא חוששת מהממשל החדש באזור וממה שקורה בארה"ב, גם זו הזדמנות".

"אני לא חושבת שאנחנו נקום מחר בבוקר למזרח תיכון חדש", אמרה לבני. ברור לי שהשגת השלום לא תלויה רק בנו אבל אנחנו מרכיב חיוני בו". לדבריה, "מדינת ישראל של שלום יכולה להיות מדינה של חוקה, בה ערבים והיהודים יכולים לחיות ביחד, לצד עולים וותיקים, חינוך המבוסס על תוכן וערכים בכל בתי הספר - באופן אחיד לכולם ועם הזדמנות שווה לכל ילד".

"ואני רוצה לפנות מכאן לילדים של 'חורף שנת 73', אתם שאמרתם שם עם הרבה כעס וכאב: 'הבטחתם יונה עם עלה של זית': יש יונה על אדן החלון. אנחנו יכולים להכניס את היונה, ואנחנו יכולים לטרוק את החלון. הבחירה הזו היא בידיים שלכם".