בלשכת שמאי המקרקעין צופים היפוך מגמה במחירי הדירות: "בשנה הבאה צפויה עליית מחירים באזורי הביקוש במרכז הארץ שתשתווה לשיא ב-2007"

לפני כולםבמחצית השנה הנוכחית, צופים בלשכה, תחול התייצבות במחירי הדירות באזורי הביקוש במרכז הארץ

"במחצית השנייה של השנה תחול התייצבות במחירי הדיור באזורי הביקוש במרכז הארץ, וב-2010 צפויה אפילו עליית מחירים ב"פריים לוקיישן" שתשתווה למחירי השיא של 2007" כך עולה מדו"ח של לשכת שמאי המקרקעין שהגיע לידי "גלובס".

תחזית זו מגיעה דווקא כאשר המשבר העולמי מכה בעוז ולאחר שנה וחצי של תחזיות פסימיות לענף מצד הלשכה, שפרסמה לפני חצי שנה תחזית לירידת מחירי הדירות, תחזית שהרגיזה קבלנים רבים. כעת צופים בלשכה, היפוך מגמה, ומנסים להסביר.

"אין זו הפעם הראשונה שאנחנו הולכים בהערכותינו נגד הזרם", אומר ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. "כבר במחצית 2007, חצי שנה לפני משבר הסאב-פריים באמריקה ושנה וחצי לפני קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, היינו הגורם הממסדי הראשון שפרסם הערכה חד משמעית כי מחירי נדל"ן היוקרה בפרט, והנדל"ן בכלל, צפויים לרדת במהלך 2008-2009 בשיעורים של עד 20%. כל הגורמים, כולל הממשלה, התאחדות הקבלנים ואפילו אמצעי התקשורת העריכו אז שאנחנו טועים, והתברר בדיעבד שצדקנו".

כהן מדגיש כי הערכה האופטימית מתייחסת אך ורק לנדל"ן באזורי הביקוש במרכז הארץ, וכי בצפון הארץ ובדרומה, צפוי הנדל"ן לדשדש גם בשנה הקרובה.

לשכת השמאים מבססת את הניתוח שלה על פרמטרים רבים: "למרות המשבר העולמי הגדול, הן לפי נתוני לשכת שמאי המקרקעין והן לפי נתוני הלמ"ס ברבעון האחרון הייתה ירידה של 20% בלבד במספר העסקות, ובאזור תל אביב וגוש דן הירידה אף הייתה פחותה מכך, מה שמצביע בבירור על כך שהנדל"ן בישראל הצליח למרות כל הקשיים לעבור את הטלטלה המיידית באופן יציב", אומרים בלשכה.

בנוסף, המלחמה בעזה גרמה דווקא לדחיקת המיתון הצידה ולשיפור מנטאלי במצב הרוח אצל חלק נכבד מהרוכשים הפוטנציאליים, מה שבא לידי ביטוי כבר היום באתרי המכירות. כמו הקבלנים והאוצר, גם בלשכה מאמינים כי המחירים יטפסו במיוחד לאור המספר המצומצם של דירות הנמצאות כיום בשלבי בנייה מתקדמים, כ-8,000 בלבד, זאת בשעה שהביקושים בעיקר במרכז הארץ, גבוהים בהרבה.

כהן אומר עוד כי הריבית המשתנה על המשכנתאות עומדת כיום בשיעור הנמוך ביותר בתולדות המדינה, כ-1.6% בלבד, זאת לעומת כ-4% לפני שנה. לצד זאת, הריבית השקלית מתקרבת במהירות לאפס אחוזים, והופכת את ההשקעה בנדל"ן לאלטרנטיבה אטרקטיבית.

סיבות נוספות להתאוששות הצפויה בהן נוקבת הלשכה הן: הכסף הפנוי שנותר בידי הציבור גבוה משהיה לו במיתון הקודם; הממשלה הפחיתה לפני חודשים אחדים באופן משמעותי את המיסוי על הברזל וחלק מתשומות הבנייה; תוכנית ההאצה לענף הנדל"ן של הממשלה שהוכרזה בשבוע שעבר; מדדי הבורסה בתל אביב החלו להתאושש מההלם; בחירת אובמה בארצות הברית והבחירות הצפויות בישראל יסייעו לתחושת היציבות; עתודות הקרקע למגורים באזורי הביקוש במרכז הארץ הולכות וקטנות.