נגמר דירוג דן אנד בראדסטריט, אפשר להתחיל לפטר? עו"ד בכיר ל"גלובס": "תבדקו עוד חודש כמה עו"ד יש בכל משרד - ותקבלו נתונים שונים לגמרי"

דירוג דן אנד ברדסטריט של משרדי עורכי הדין לפי גודלם הושק היום בכינוס חגיגי ; בשל חשיבות הדירוג, חלק מהמשרדים שיגרו הודעות פיטורים בדצמבר - שייכנסו לתוקף רק החודש

נדמה כי דירוג "דן אנד ברדסטריט" של משרדי עורכי הדין לפי גודלם מעולם לא היה כל-כך לא רלוונטי במועד פרסומו. כמדי שנה, הדירוג הושק היום (ב') בכינוס חגיגי שערך מנכ"ל D&B, ראובן קובנט, בהשתתפות ראשי 20 המשרדים הגדולים. אלא שמפאת חשיבות הדירוג ליוקרת המשרד, חלק מהמשרדים שיגרו בדצמבר הודעות פיטורים לכמה עובדים, אך דאגו שהן לא ייכנסו לתוקף לפני פברואר 2009.

שאלתי מי מהנשאלים יכול להצהיר שטרם פיטר או ביצע קיצוץ שכר רוחבי ושאין בכוונתו לעשות כן בקרוב. לפחות מחציתם דאגו להשיב "אני" בקול. השאר נבלעו בדממה. "תבדוק עוד חודש כמה עורכי דין יש בכל משרד, ותקבל נתונים שונים בהרבה", אמר לי בתום הפאנל עורך דין בכיר. "ברור לכל המשתתפים שהיום הוא אינו מעסיק אותו מספר עובדים כמו בסוף דצמבר".

המשבר הכלכלי היה הנושא המרכזי בפאנל. "תהליך הפיטורים במשרדים השונים כבר נמצא בפעולה בצורה חזקה", אמר עו"ד אלקס הרטמן מש. הורוביץ. "אבל לא צריך לרחם על היושבים כאן. הטרגדיה האמיתית היא אצל אותם עשרות עורכי דין שהולכים הביתה. כל אחד מהם הוא עולם ומלואו. המשרדים הגדולים והחזקים ישרדו את המשבר, אבל חשוב מאוד לנהל נכון את המשרד".

"חותכים בשמנת"

כמעט כל ראשי המשרדים הודו כי נאלצו לצמצם בהוצאות בצורה משמעותית, במטרה להימנע מפיטורים. עו"ד אלי זהר מזליגמן ושות' אמר כי זו מטרתו המוצהרת. "קודם כל חותכים בשמנת - טיולים, נסיעות, ארוחות, מתנות ואירועים ועוד דברים יומיומיים שאולי יקשו מעט על החיים, אבל יאפשרו לא לפטר".

עו"ד מוריאל מטלון מגורניצקי אמר: "אנחנו עדיין סוגרים עסקאות וגובים שכר-טרחה של אשתקד. ברבעון הבא חלק מהמשרדים ירגישו את ההאטה. מנגד, יש יותר ליטיגציה, תשתיות ותחומי נישה כמו מסים ורגולציה, אבל אלה לא יפצו על אובדן העסקאות".

עו"ד דן גבע ממשרד מיתר אמר כי המשבר הכלכלי וירידת שווי החברות ייצרו הזדמנויות עסקיות ועבודה בתחום המיזוגים והרכישות, העסקאות העוינות והאיגוח. עוה"ד דוד חודק ועודד ערן סברו כי המערכת המשפטית ערוכה לתת מענה מקצועי למשבר הכלכלי, אך היו שמחים ליותר שופטים כלכליים מקצועיים.

עודף משפטיזציה

נושא חם נוסף שהעלה המנחה, משה גורלי, היה עודף המשפטיזציה. עורכי הדין הבכירים היו חלוקים בדעתם האם קיים עודף כזה ובמידה שכן, האם הוא רע. "במקום שפקיד או יועץ משפטי במשרד ממשלתי יגיד איך לבצע פעולה באופן חוקי, קודם הוא אומר שזה בלתי חוקי. כאן מתחיל עודף המשפטיזציה", אמר עו"ד יעקב נאמן.

עו"ד צבי פירון דווקא טען כי "אין זליכיזציה של המערכת ואין פגם בכך. לא הגזמנו בעניין השליטה בתחום ההון והשלטון. יש רק התערבות מוגזמת של בית המשפט בחופש החוזים ובתחום שבינו לבינה".

רוב הנוכחים הסכימו כי שר המשפטים היוצא, דניאל פרידמן, תרם למערכת המשפט (הקמת המחוזי מרכז, הוספת תקני שופטים) אך לא התייחסו לרפורמות שיזם ביסודות השיטה. חלקם טענו שהוא גרם נזק אדיר למערכת בדרך ובסגנון בהם נקט.