ביהמ"ש: רופא מחוייב להסביר לחולה שצום לפני ניתוח - עניין של חיים ומוות

שירותי בריאות כללית חויבה לפצות ב-357 אלף שקל משפחה של חולה שמתה לאחר ניתוח כתוצאה מהימצאות מזון בקיבתה בעת ההרדמה ; נקבע כי אין כל תיעוד רפואי המאשר שהוסבר לחולה כי עליה להיות בצום

בית משפט השלום בירושלים חייב את שירותי בריאות כללית לפצות ב-357 אלף שקל משפחה של חולה שמתה לאחר ניתוח, כתוצאה מהימצאות מזון בקיבתה בשעת ההרדמה. נפסק כי חובה על הרופא להבהיר למנותח את חשיבות ההימצאות בצום לפני הניתוח.

המנוחה (81) עברה בבית-החולים כרמל בחיפה ניתוח להסרת גידול בגדם שופכן. כעבור כחודש היא נפטרה כתוצאה משאיפת תוכן הקיבה לדרכי הנשימה. באמצעות עו"ד מירון קין טענה משפחתה כי המנוחה לא הוכנה כראוי לקראת הניתוח ולא היתה די זמן תחת צום.

סגן הנשיא, השופט כרמי מוסק ציין כי מעדויות האחיות עולה כי הצוות הרפואי התבסס על גיליון ההכנה לניתוח, שמולא כחודש לפני הניתוח, ואין כל עדות פוזיטיבית או תיעוד רפואי המאשר שהוסבר לחולה כי עליה להיות בצום.

המרדים המומחה מטעם הכללית, ד"ר ליאוניד אידלמן, העיד כי כאשר מסבירים לחולה כי עליו להיות בצום לפני ניתוח, לא מסבירים לו את חשיבות העניין ולא מציינים כי אי-קיום הצום יכול להביא למוות. "אני בתור רופא לא אעשה את זה מחר, כי אני לא הולך ללכת אימים על החולים על כל דבר", ציין.

השופט מוסק קבע כי לפרקטיקה הרפואית הנוהגת אין משקל מכריע בבחינת רשלנות רפואית, ולכן למרות שאין כלל המחייב להסביר לחולה את הסכנה הטמונה באי-צום בניתוח אלקטיבי (מוזמן מראש) - "קיימת חשיבות רבה בהסברה לחולה כי צום לפני ניתוח אינו בגדר המלצה או דיאטה לניתוח כי אם עניין של חיים או מוות, היות והסכנה שבאספירציה היא גדולה ובאמצעות הסבר פשוט ניתן למנוע את הסכנה. לפיכך, היתה חובה לוודא עם המנוחה אם היא בצום, בפרט כאשר לא קיים על כך רישום כלשהו", קבע.