עוברים לדירה יותר קטנה

אין בידי מספרים אבל אין ספק לגבי טרנד הבא: נידרוג - שידרוג הפוך בדירת המגורים

בשיחות סלון רבות הסתובבה בשנה האחרונה השאלה מדוע לא הסתפק לב לבייב בביתו שבבני ברק או באחוזה שהוא בונה בסביון והיה צריך לקנות ארמון בלונדון ב-35 מיליון ליש"ט.

ומה איתנו? לא מדובר באותו סדר גדול, אבל כמה זמן יידרש לאנשים עד שישאלו את עצמם מדוע לא יכלו להסתפק בבית שבו גרו בעבר, או לפחות בסטנדרטים שאפיינו את בנייני המגורים עד לא מזמן?

טירוף הסטנדרטים

בשנים הנוכחיות, כל קבלן שבנה בישראל סיפר על הטירוף והסחרור שאחזו בכל הקשור לסטנדרטים של כל בניין. הבריכה המפוארת והספא המיותר של מגדלי היוקרה שקיבלו כל כך הרבה תשומת לב וכותרות היו רק דובדבן בקצפת. המשכנו לקטר על כך שמחיר דירה שווה בישראל ליותר מ-10 שנות עבודה, אבל אף אחד לא זכר שבעבר, את המגירה במטבח הוא סגר לבד (בלי מנגנון משוכלל שיעשה לו את העבודה) ושאת יום ההולדת לילדים חגגנו בסלון הבית ולא בחדר הדיירים המשותף.

לא מדובר בשיעור מוסר. שדרוג סביבת המגורים היה קשור תמיד, באופן טבעי, לעלייה בכל רמת החיים. לכן, כעת, כשעשרות אלפי ישראלים נאלצים לכווץ הוצאות ולהתאים את רמת החיים החדשה למשבר הכללי, התחזית היא שנצטרך להתרגל ל"שדרוג הפוך" גם בנוגע לרמת המגורים. בשבועות האחרונים יותר ויותר אנשים נאלצים או מעוניינים לחזור לסטנדרטים שהם היו רגילים בהם פעם. עד לא מזמן קראנו לאנשים שמכרו דירה "משפרי דיור". עכשיו הם עושים את הדרך חזרה.

מעלית אחת ולובי סמלי

מדובר בתופעה חדשה: אנחנו עוד לא יודעים לדבר במספרים, אבל חלק מאלה שמוכרים עכשיו את דירתם חוזרים לדירה קטנה יותר, גם במחיר ויתור על חדר העבודה או על חדר לכל ילד; חלק אחר מחליף דירה בפרויקט חדש (עם 3 מעליות, חדר דיירים משותף וכו' וכו' - סטנדרטים שמתגלגלים על ההוצאות השוטפות בתשלומי הוועד והארנונה) בדירה דומה, אבל בפרויקט ישן (ובו מעלית אחת ולובי סמלי).

לא מדובר בהכרח על מכירה וקנייה של דירה, לא מעט משפחות שמבקשות לצמצם הוצאות מעדיפות להשכיר דירה יקרה ולשכור תמורתה דירה זולה יותר (באותו אזור או באזור אחר לגמרי).

לא מדובר רק על הפער מהפרשי השכירות, אלא גם בהפרש משמעותי לא פחות, שמגיע לעיתים למאות ואלפי שקלים, בפער שבין ההוצאות השוטפות (ועד וארנונה) של הבניינים.

לבייב נפרד מהמטוס, אנחנו - מהדירה היקרה

מדובר בבשורה לא קלה, אבל זה עשוי להיות אחד הטרנדים הבולטים בעת הנוכחית. כמו שלב לבייב מוכר את מטוס המנהלים, כך (להבדיל כמובן) נפרדים גם אלפי ישראלים מדירתם - לא כדי לקנות אחרת גדולה ויקרה יותר, אלא כדי להתאים את גודל הדירה ואת ההוצאות השוטפות למשכורתם המכווצת ולאי הוודאות.

אם הם לא יעשו זאת, או-טו-טו תגיע הדירה מהבנק למשכנתאות.