דוד עברי בכנס הרצליה: היכולות שלנו בתחום ההתראה מול איראן נמצאות בסימן שאלה

ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר ונשיא בואינג ישראל: "אין סיבה לניגוד אינטרסים אמיתי בינינו לבין האיראנים, אין לנו סכסוך גבולות" ; ח"כ יצחק בן-ישראל: "את המשטר והאידאיולוגיה באיראן לא ניתן לשנות, אבל את המדיניות אפשר"

"אין סיבה לניגוד אינטרסים אמיתי בינינו לבין האיראנים, אין לנו סכסוך גבולות", סבור דוד עברי, נשיא בואינג ישראל וראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר. ועם זאת, הוא אינו אופטימי. "חשבנו שתהיה תנועה פנימית של מנהיגות שם שתשתנה את המנהיגות והאידאולוגיה. אבל הזמן עבר, ואין לנו את אותו זמן לשינוי פנימי בתוך איראן עצמה. השאלה היא האם ישנה דרך לתת לאיראן את האפשרות להיות מעצמה אזורית מבלי לתת לה יכולת צבאית".

עברי דיבר במסגרת דיון שעסק באיראן - על ההיתכנות להתגרענותה, האפשרות למניעה וההתרעה בכנס הרצליה במרכז הבינתחומי. "נשאלת השאלה היא מהו הקו האדום שלנו; כשהוכנס אורניום מועשר לכור בעיראק ב-1981, זה היה הגבול שלנו. עברי ציין כי חשוב למצות את כל האפשרויות הדפילומטיות והכלכליות לפני שאנחנו עוברים לפן הצבאי אך במקרה של איראן מדובר במקרה מורכב. "איראן מקבלת יכולות אזרחיות בזמן שהיא מפתחת טכנולוגיה צבאית".

עברי הגדיר את ההתרעה כ"מכפלת דימוי של היכולות שיש לך בדימוי של הכוונה שתשתמש בהן". לדבריו, "בנושא האיראני, גם היכולות שלך נמצאות בסימן שאלה". ראש המועצה לביטחון לאומי סבור כי כוחות יבשה, המשמשים חלק מהמרכיב ההתרעתי, אינם חלק מהמשוואה במקרה זה בגלל היעדר גבול משותף. ועם זאת, "לישראל יש את הכוונה, היא הוכיחה זאת ב-1981".

השגריר יוסי גל, המשנה למנכ"ל משרד החוץ, ציין כי "המאמץ הבינלאומי עד כה הביא להישגים חשובים" - מניעת כל לגיטמציה מתוכנית הגרעין האיראנית, למשל. "להערכתנו, המשבר במחירי הנפט נותנים סיכוי להעמיד את ההנהגה האיראנית בפני הכרעה" הוסיף. גל ציין גם כי "אם, להערכתנו, ידה המושטת של ארה"ב לא תזכה לתגובה מצד איראן, זה בהחלט יהווה בסיס לצעדים יותר משמעותיים".

"לטעמי יש לנו שני אתגרים בזירה המדינית", אמר גל. האחד הוא האצת הטיפול בזירה הבינלאומית, והשני הוא עמידה על הדרישות של מועצת הביטחון של האו"ם להשהות את ההעשרה של הגרעין. "חייבים למנוע תפיסות לפיה לא ניתן למנוע את התגרענותה של איראן; יש להיזהר מכל מיני נכונות לכאורה לפשרות; להמשיך להתמודד עם הטענות שלהם לזכותם להעשרה, וכמובן - להמשיך ולעקוב אחר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ובמאמציה של המדינה לזכות בהכרה מסוכנות זו".

חה"כ פרופ' יצחק בן ישראל מוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ("קדימה"), אמר כי "כבר כיום יש לאיראנים אוראניום בהעשרה נמוכה". "אם שואלים אותי איפה הקו האדום, אני אומר 'שנה לכל הפחות', לא יותר מזה". ועוד אמר בן ישראל: "לדעתי לא תהיה לאיראן בסוף פצצה".

ועם זאת, ציין הפרופ' כי "המוצא הצבאי הוא אפשרי והוא בידינו. שום עולם שפוי לא יסכים לאיראן גרעינית". "כל דולר הוא 30 מיליארד דולר פחות", התייחס בן ישראל לירידת מחירי הנפט. הוא העריך כי זהו לחץ שהאיראנים מבינים היטב, והם מבינים ש"היחידים שיכולים להציל אותם מהתמוטטות כלכלית הם ארה"ב והמערב". לכן, את המשטר והאידאיולוגיה באיראן לא ניתן לשנות, "אבל את המדיניות אפשר".

גם חבר הכנסת הגדיר פעולה צבאית של ישראל כ"אפשרית", ויביא לעיכוב של 3 שנים. באשר לאפשרות של איראן גרעינית, אמר: "הנזקים לביטחון מדינת ישראל יהיו עצומים גם אם האיראנים לא ילחצו על הכפתור - גם אם האיראנים יתנהגו באופן רציונאלי, סביר להניח שנשק גרעיני יכול להגיע לידי תנועות טרור".