מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו מגיב לביקורת הציבורית: "ההתעסקות בשכר הבכירים בבנקים - פאתטית"

גלובס tv (עדכון) - פרופ' ברנע, הדח"צ שהודח מבנק הפועלים, בכנס הרצליה: "תחזית הרווח של הפועלים מאד בעייתית. איך זה שבנק שאומר שהכל בסדר עם המרווחים והחומ"ס מציג יעד תשואה על ההון של 4%-7% בלבד?" ; זיו: "צריך לדאוג ששוק האשראי החוץ-בנקאי לא יתפוצץ בפנים של המשק - כיוון שזו הבעיה הכי גדולה שלו, לא של הבנקים"

"תחזית הרווח של בנק הפועלים היא מאוד בעייתית. מדוע התשואה על ההון הצפויה ב-2009 כל כך נמוכה? כנראה שאנחנו סוחבים מטען מהעבר שעוד לא הצגנו אותו. מאוד הופתעתי שבעלי השליטה לא הזרימו הון לבנקים. הבנק עצמו רואה את הקישור בין מחזור החוב לבין היקף ההפרשה שלו לחובות המסופקים", את הדברים אמר פרופ' אמיר ברנע - דירקטור חיצוני לשעבר בבנק הפועלים במסגרת כנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

ברנע תהה: "איך זה שבנק שאומר שהכל בסדר עם המרווחים ועם החובות המסופקים, מציג יעד תשואה על ההון של 4%-7% בלבד?".

"הציבור נותן משקל רב לרווחיות השוטפת של הבנקים", אמר ברנע, וציין כי כי שיעור ההפרשה לחובות מסופקים אינו מייצג כיוון שכולל תיקון של הרפשות עבר. "חשיבות ההבחנה בין נכסים פרמננטים והפרשות חד-פעמיות משמעותית להבנת תוצאות הבנקים".

על פי הנתונים שהציג ברנע, מניות הבנקים ברחבי העולם נסחרות בשווי-שוק הנמוך מהותית מהונם העצמי (מכפיל הון). עוד עולה מהנתונים שהציג ברנע, כי שטרי הון של בנקים בבריטניה נסחרים ברמות של 20 פני ללירה שטרלינג ערך נקוב - מה שמביא לזינוק של התשואות לפדיון לרמות של 20% ויותר.

"CDS (חוזי החלף עתידיים להגנה בפני חדלות פירעון), מזנקים לרמות של פרמיות של 1% באירופה ו-2% בארה"ב", אמר ברנע. "בעיית ההון איננה נפתרת על-ידי ההון הפרטי, כיוון שהוא מדולל עם הזרמת ההון על-ידי המדינה 'מהו "נכס רעיל"?' נכס שאם הבנקים יצטרכו למכור אותו, הם ירשמו הפסדי ענק. הבנקים לא מציגים את הנכסים בערך האמיתי שלהם במאזן ולכן מייחסים אי-אמון לדו"חות הבנקים".

בתוך כך, פנה ברנע לרוני חזקיהו. "בנק ישראל בא לבנקים ואומר להם 'תנו יותר אשראי'. אתה בא ואומר לבנקים 'אני מבקש שתשמרו על הנזילות'. לבנק ישראל יש שני כובעים. אולי המצב של פיקוח על הבנקים תחת בנק ישראל הוא לא המצב האידיאלי?"

צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, הגיב לביקורת: "לאגרות החוב מגובות הנכסים שלנו בלונדון אין שוק. כשרוצים לקבל ציטוט, מקבלים 20%-30% מהחישוב. ככה זה בגלל כללי החשבונאות. מה שקרה בין תחזית הבנק לרווח במחצית השנה השנייה לבין תחזית ההפסד שלנו אתמול (250 מיליון שקל ברבעון הרביעי) הוא, שמול הלוואות צמודות אנחנו צריכים לשערך נגזרים שנועדו לגזר סיכוני מטבע והצמדה על בסיס שווי השוק באופן שוטף לעומת שערוך ההלוואה שנותר ליניארי. כשההלוואה מסתיימת גב-אל-גב מול הנגזר, הכל חוזר למקומו בשלום".

"לגבי 2009, עשינו צעד אמיץ ופרסמנו יעד תשואה כי זו הדרך שלנו לדבר עם השוק. אני לא יכול לדעת מה קורה עם הפצצה הזאת של 20-25 מיליארד שקל שצריכים להתמחזר ב-2009. נדרשת פה פעולה מאוד-מאוד נמרצת מצד ידין ענתבי. נכון, היעדים שלנו, נגזרים מזה שנגיע להסדרי חוב סבירים".

"אני רוצה להביע פה תסכול עמוק הנובע מכך שהמגזר העסקי בכלל והבנקאות בפרט אינם מהווים פרטנר לממשלה לדון איתה באתגרים שישנם - וזה מתעצם בעת משבר", אמר זיו, והוסיף: "צריך לדאוג ששוק האשראי החוץ-בנקאי לא יתפוצץ בפנים של המשק - לא של הבנקים, כיוון שזו הבעיה הכי גדולה של המשק".

זיו התייחס מאוחר יותר גם לסוגיית שכר הבכירים בבנקים, שעלתה שוב לכותרות עם הדיווחים על ההפסדים בבנק הפועלים: "ההתעסקות בנושא שכר הבכירים במערכת הבנקאית היא פאתטית. זו התעסקות בחדשות שאין בהן חדשות".

שר האוצר, רוני בר-און, התראיין הבוקר לגל"צ ואמר ש"בזמנים כאלה כולם צריכים להדק חגורות. אי אפשר מצד להפסיד כספים ומצד שני לנקר את עיני הציבור בשכר שאינו הגיוני".