וינוגרד תוקף את מערכת המשפט: "בבתי המשפט ישנם נשיאים שלא משמשים דוגמה"

לאחר שטלטל את המדינה עם הדו"ח לבדיקת מלחמת לבנון השנייה, השופט בדימוס אליהו וינגורד מחדש את רישיון עריכת הדין שלו וחוזר לעסוק בבוררויות ; בראיון ל"גלובס" הוא מצביע על הכשלים של מערכת המשפט הפקוקה: "אחד הגורמים לעומס הוא הנהלה לקויה"

"אחד הגורמים לעומס בבתי המשפט הוא הנהלה לקויה. האחראים על ניהול מערכת השפיטה לא תמיד מוצלחים, ולא תמיד יודעים איך לנהל את העניינים. הם המשפיעים על הניהול הנכון של בית המשפט, וכשהם לא בסדר המערכת לא מתפקדת". את האצבע המאשימה לעבר הנהלת מערכת השפיטה מפנה היום (ד'), בראיון ל"גלובס", לא אחר מאשר השופט (בדימוס) ד"ר אליהו וינוגרד - לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שופט בפועל בבית המשפט העליון ואחד מבכירי המשפטנים והבוררים בישראל.

לאחר שסיים את תפקידו כראש ועדת וינוגרד לבדיקת כשלי מלחמת לבנון השנייה, שמסקנותיה מינואר 2008 טלטלו את המערכת השלטונית במדינה, מצביע וינוגרד על כשלי מערכת המשפט המובילים לקריסתה.

לדבריו, ראשי המערכת מינו לבתי משפט שונים נשיאים שהם אדמיניסטרטורים גרועים, שאינם יודעים להתמודד עם העומס. "אני לא אנקוב בשמות. מה שמפריע לי זה שממנים שופט שיכול להיות שהוא המשפטן הכי טוב, ואולי גם הכי ותיק ומכובד בבית המשפט, אבל אם אין לו כושר ניהולי, אז זה לא יעזור למערכת. הוא יכול להיות שופט נהדר, אבל אדמיניסטרטור גרוע. התוצאה היא ניהול לא טוב".

וינוגרד אף מותח ביקורת נוקבת על תפקודם של חלק מהנשיאים המכהנים כיום, המדירים את רגליהם משפיטה בפועל. "כנשיא, לא היה יום אחד שלא ישבתי על כס השיפוט, למרות שהתווספו לי כל התפקידים המנהליים. היום, יש נשיאים בבתי משפט שונים שכמעט לא שומעים תיקים, ועוסקים אך ורק בנושאי ניהול.

"הנשיא אמור לשמש דוגמה לשופטים ולהראות להם שהוא נוטל חלק בנטל העומס המונח על כתפיהם. ישנם נשיאים שאמרו 'יש לנו עבודה מנהלית ואנחנו לא יכולים לשמוע תיקים'. זה משפיע על השופטים שלהם, שאומרים 'אם הנשיא לא יושב על תיקים ורק מטיל עלינו, אז למה שאני אתגייס לעומס'".

עם זאת, וינוגרד לא מטיל את כל האשמה על הנהלת מערכת השפיטה ונשיאיה. לדבריו, "יהודים אוהבים להתדיין. הם אומרים 'אני לא אוותר, אפילו אם אני אפסיד, העיקר שאני אראה לו מה זה'. זו מין גישה כזאת שמהווה את אחת הסיבות לכך שיש הרבה תיקים, דיונים ועומס בבתי משפט".

דבר נוסף שגורם לעומס, לדבריו, הוא היחס בין מספר התיקים למספר השופטים בבתי המשפט. "זה יחס לא הגיוני ובלתי מתקבל על הדעת. השופטים שומעים תיקים 5 ימים מלאים בשבוע, לפעמים גם בימי שישי, וכותבים פסקי דין בשבתות ובימים טובים גם בלילות. הם שומעים תיק אחרי תיק אחרי תיק, והעומס עצום. זה בלתי נסבל".