חדשות טובות לצים ולחברה לישראל: חברת הספנות הגדולה בעולם החלה להעלות מחירים

החברה לישראל הודיעה לבורסה כי בעוד כחודש תתחיל בישיבות למחזור החובות של צים העומדים על כ-1.3 מיליארד דולר

חברת התובלה הימים מאירסק הודיעה על העלאת מחיר ההובלה במכולות בקו אירופה-אסיה. נועם פינקו מפסגות התייחס להודעה זו בהקשר של החברה לישראל שמחזיקה בחברת הספנות צים.

פינקו מעריך כי מחירי ההובלה הימית במכולות הגיעו לתחתית, לפחות בנתיב אחד. מאירסק, חברת הספנות הגדולה בעולם הודיעה אמש כי היא מעלה את מחירי ההובלה בקונטיינרים בשני שלבים. ההעלאה הראשונה תהיה ב-1 במארס והשנייה בראשון לאפריל. כל העלאה תסתכם ב-25 דולר למכולה (TEU) ובסה"כ - תעלה את התעריף ב-50 דולר למכולה.

במאירסק טוענים כי המחירים הקיימים אינם מאפשרים לה לספק שירות סביר. נקודה משמעותית נוספת בהודעה מתייחסת לגידול בביקוש שהחברה מציינת כי היא החלה להרגיש לאחרונה. אחת הסיבות לכך לפי הערכת מאירסק היא חולשת הליש"ט והאירו מול המטבעות האסייתיים. הליש"ט ירד ב-65% מול הין ובכ-38% מול היואן בחצי שנה האחרונה והיורו רשם ירידה של כ-46% מול הין ושל כ-23% מול היואן באותה תקופה.

פינקו הדגיש כי הקו בין אירופה לאסיה מבחינת נפחי ההובלה אמנם אינו מהקווים הגדולים (קו משמעותי יותר הוא הקו בכיוון ההפוך) ואמנם מדובר בהעלאת מחיר של אחוזים בודדים אך כל שינוי חיובי בשלב כה מוקדם של מחזור העסקים הוא בהחלט הפתעה חיובית. נציין, כי ההערכות בענף אינן צופות התאוששות לפני 2010.

להערכת פסגות, הואיל ומאירסק היא השחקן הגדול בענף, העלאת המחירים הזו תוכל לגרור אחריה גם את שאר המתחרים. מניית מאירסק זינקה בכ-10% בעקבות ההודעה.

החברה לישראל פירסמה היום הבהרה לפיה צים נוקטת בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להתמודד עם המשבר. החברה תפטר עובדים, תשתדל לבטל חוזי החכרה, לבטל חוזי רכישה של ספינות ולדחות את מועד ההספקה והתשלום של ספינות אחרות ובנוסף תשבית זמנית ספינות שלא בשימוש.

בחברה לישראל אמרו כי בחודשים פברואר מרץ יתקיימו פגישות עם הבנקים על מנת לחדש את ההלוואות של החברה שעומדות על 1.375 מיליארד דולר. בנוסף, חזרו בחברה לישראל כי יעמידו לרשות צים סכום של 150 מיליון דולר על מנת לעזור לה להתמודד עם המשבר.