מיזוג הגלויות של רנו - מבחן דרכים לרכב הפנאי החדש רנו קולאוס

רכב הפנאי החדש אמנם ממותג כרנו ומצויד בחרטום המוכר שלו, אך פרט לרכיבים נסתרים מהעין שמגיעים מצרפת, כל כולו מיזוג גלויות הכולל ייצור במפעל סמסונג לשעבר בקוריאה; מערכת ההנעה, מנוע וגיר של הניסן X-TRAIL; וזנב משתפל לאחור דומה ל-RX של לקסוס

זיהוי המוצא הגנטי של רכב חדש בעידן הגלובליזציה דורש מיומנות וחושים של חוקר CSI, ורכב הפנאי החדש רנו "קולאוס" הוא דוגמה טובה לכך. הרכב אמנם נושא עליו את המיתוג של רנו אך הוא מיוצר בקוריאה, במפעל של חברת סמסונג-מוטורס לשעבר; ורוב השלדה שלו, מערכת ההנעה הכפולה, מנוע הבנזין ותיבת ההילוכים האוטומטית שמשודכת אליו, מגיעים היישר מרכב הכביש-שטח היפני ניסן X-TRAIL. מצרפת, לעומת זאת, מגיעים אליו מנועי הטורבו-דיזל של רנו, עם הרבה מאוד רכיבים נסתרים מהעין.

גם העיצוב החיצוני נראה כמו מיזוג גלויות. הכלי אמנם מצויד בחרטום המשפחתי המוכר של משפחת רנו, אולם קווי המתאר שלו מזכירים את הג'יפונים הקוריאנים והיפנים, שלהם הוא נועד לתת מענה. אך הזנב שלו אינו זקוף אלא משתפל לאחור, בנוסח שמזכיר את ה-RX של לקסוס. גם הממדים גדולים מהממוצע. בהשוואה ליונדאי טוסון, מוביל המכירות בפלח, הוא ארוך יותר ב-20 סנטימטרים, רחב יותר בארבעה, נמוך יותר בשלושה וניצב על בסיס גלגלים נדיב של 2.69 מ' - 6 סנטימטרים יותר מהטוסון. העיצוב בכללו ידידותי, אם כי רכב ההדגמה שלנו לא הצליח למשוך תשומת לב מיוחדת.

אתגר לחובבי טריוויה

תא הנוסעים מרווח מאוד יחסית למקובל בז'אנר. מרווח הרגליים מלפנים ומאחור מצוין, כרית המושב האחורי רחבה, ולא שמענו תלונות משלושה מבוגרים שאכלסו את המושב האחורי במסע מפרך של 120 קילומטרים. עמדת הפיקוד מציבה את הנהג גבוה יחסית, וגובה הכניסה למושבים והיציאה מהם נוח מאוד.

רנו השקיעה לא מעט בהקניית שימושיות "פנאי", והדבר בולט. למשל, בדלת האחורית שנפתחת בשני חלקים, ושחלקה התחתון משמש גם כמשטח העמסה חסון או כשולחן עבודה. המושבים האחוריים מתקפלים לרצפה בהינף מתג בודד, ומותירים נפח מכובד מאוד של עד 1,380 ליטר.

עמדת הנהג יכולה לספק אתגר רציני לחובבי טריוויה: "זהה את מקורו של החלק". המפתח/שלט, מתגי ההתנעה, הרדיו, בלם היד החשמלי, רבים מהמתגים וחלק מהדיפונים - מגיעים היישר מהמאגר של רנו. לעומת זאת, פתחי האוורור, הידיות ומוט ההילוכים שייכים לניסן. בסך-הכול, סביבת הנהג מצליחה לשדר "שיק" אירופאי מתוחכם והנדסת האנוש סבירה.

האחריות על איכות הייצור והחומרים הופקדה ככל הנראה בידי האגף היפני של רנו ניסן. הרכב מרגיש סולידי, חומרי הדיפון איכותיים, ואיכות ההרכבה לא מרימה ידיים גם בעת דהרה על דרכי עפר משובשות.

במדינות רבות באירופה מציע רנו את הקולאוס בעיקר עם מנועי טורבו-דיזל "ירוקים", חסכוניים ורבי עוצמה. אלינו הם לא מגיעים כרגע, ובמקומם מוצע הרכב רק עם מנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר, שמשודך לתיבה רציפה (CVT). המנוע ותיבת ההילוכים נלקחו כמעט כמות שהם מה-X-TRAIL של ניסן, ואין לנו תלונות. זהו מנוע חלק, חזק ועתיר מומנט, שלא מתקשה לדחוף את הכלי הכבד פלוס נוסעים ומטען בעליות תלולות. הוא גם מעניק שיוט שקט ונינוח על הכביש המהיר, עם פחות מ-3,000 סל"ד ב-150 קמ"ש, והוא אפילו חסכוני יחסית. התיבה הרציפה מגיבה בזריזות ל"קיק-דאון", אם כי היינו שמחים לתגובה מעט פחות עצבנית.

התנהגות הכביש תואמת את הממוצע בפלח. לקולאוס היגוי חשמלי קל מאוד, לעתים קל מדי, והיזון חוזר הוא בהחלט לא הצד החזק שלו. מנגד, התנהגות הכביש שלו הדרגתית וצפויה, נטיית הגוף בפניות לא פוגמת בתחושת הביטחון, וכושר התמרון בעיר מצוין. הקולאוס מצטיין בתחום הנוחות. הוא רך משמעותית מרוב המתחרים הקוריאנים והיפנים, ומתליו סופגים ומנטרלים מהמורות בעידון.

סוגיית השטח של הקולאוס מעניינת, כיוון שהוא מוצע בארץ לבחירה עם הנעה קדמית בלבד או עם הנעה כפולה, כאשר בין שתי הגרסאות פער המחיר הוא 10-19 אלף שקל. האם ההוצאה מוצדקת? תלוי באופי השימוש. לשתי הגרסאות מרווח גחון סביר של 21 ס"מ, ושתיהן לא יתקשו לדלג על מכשולים עירוניים כמו מדרכות. שתיהן גם יוכלו לנוע ללא קושי על שבילי עפר מחורצים ואדמות טרשים. עם זאת, רכב המבחן שלנו, שצויד בהנעה כפולה שמשתלבת אוטומטית או ננעלת ידנית, לא התקשה לצלוח גם משטחי בוץ שנוצרו לאחר הגשם. קרוב לוודאי שהוא יפגין ביצועים טובים יותר בעת צליחת דיונות ומשטחי יער חלקלקים.

רנו קוליאוס

מחיר גרסת הבסיס, עם הנעה 2X4, שש כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות, מערכת קול ושאר אבזרים הכרחיים, מתחיל ב-155 אלף שקל ומגיע עד 199 אלף שקל לגרסת 4X4 מפוארת ומאובזרת בנדיבות. במחיר הזה מציע הרכב אלטרנטיבה ראויה לבוגרי הג'יפונים של יונדאי/קיה, שמעוניינים בנוחות נסיעה משופרת, חלל פנים מרווח יותר משמעותית, ו"שיק" אירופאי מתוחכם בתא הנוסעים. מנגד, למרות שמתחת לפני השטח הכלי הוא 90% ניסן והייצור שלו עומד בסטנדרטים הגבוהים של דרום קוריאה, הוא נושא את שם המותג "רנו", מה שעשוי להעמיד אותו בקונפליקט מעניין לכשיגיע יומו לצאת לשוק המשומשות. מי שאינו מייחס משקל לסטיגמות מותג, שבמקרה הזה אינן מוצדקות, ימצא שהרכב הפנאי החדש של רנו הוא מתחרה מכובד שמתומחר בצורה תחרותית מאוד. *

מתחרות

ג'יפ "פטריוט"

ירידות המחירים האחרונות הביאו את ה"פטריוט" למחיר של 170 אלף שקל, לפני הנחות עונתיות. במחיר זה הוא מציע עיצוב אמריקני מסורתי וקשוח, ומידות חיצוניות דומות לקולאוס, אך תא הנוסעים מעט פחות נדיב. מערכת ההנעה והתמסורת דומה: מנוע 2.4 ליטר בהספק 170 כ"ס, תיבה אוטומטית רציפה (CVT) ומערכת הנעה כפולה-קבועה עם נעילה ידנית או אוטומטית. יכולות השטח שלו טובות יותר, אך הקולאוס נוח יותר בשטח ובכביש.

קרייזלר פטריוט EV

יונדאי טוסון/קיה ספורטג' 2099

הרכב הנמכר ביותר בקטגוריה שלו בישראל מזה 4 שנים ברציפות יוחלף ברבעון האחרון של השנה בדור חדש, גדול ומרווח יותר. מתמונות ריגול בודדות עולה, שהעיצוב יהיה יותר עגלגל ו"רך", עם נטיית כביש בולטת. המפרט טרם ידוע, אך לכלי יהיה מנוע 2 ליטר טורבו חדש בהספק של 200 כ"ס, ויהיו גם טורבו דיזלים מתוחכמים וחזקים. על הפרק גם תיבה אוטומטית חדשה בת 6 מהירויות.

קיה ספורטאז'

סוזוקי גראנד ויטארה 2009

הגראנד ויארה הוותיק של סוזוקי עבר בשלהי השנה שעברה שדרוג משמעותי, במסגרתו קיבל תא נוסעים משופר, עדכון חיצוני קל, מנוע 2.4 ליטר בנזין בהספק 170 כ"ס, ותיבה אוטומטית משופרת. המרווח הפנימי שלו אינו נדיב כמו בקולאוס ותא המטען קטן יחסית, אבל לכלי יש הנעה כפולה "אמיתית" עם הילוך כוח ומוניטין שרידות-שטח מרשים. שמירת הערך שלו היא תופעת טבע.