הסלאלום של יעקב פרנקל

בעבר כבר תהינו כיצד שותף בסקנדל פיננסי ענק ממשיך להתפרשן להנאתו בענייני משבר

פוליטיקאי מוכשר או כלכלן מבריק? מי אתה, פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר וסגן יו"ר AIG בהווה? ובכן, נדמה לנו שכישורי הפוליטיקה והשיווק של פרנקל עולים על כישוריו הכלכליים.

בעבר כבר תהינו כיצד פרנקל, בכיר בחברה שהיתה שותפה לאחד הסקנדלים הפיננסיים הגדולים בהיסטוריה, ממשיך למצב את עצמו כפרשן-על לענייני אווירה, פטפוטי הא ודא על המשבר. גם בראיון איתו, שהמתפרסם בסוף שבוע זה במוסף G, היה קשה מאוד לחלץ מפרנקל משהו על AIG, שפתחה חור גדול ומכוער במאזניה וגם בכיסי משלם המסים האמריקני.

למרבה המזל, פרנקל השתתף בסוף השבוע שעבר באחד הפאנלים בדאבוס. למרבה המזל (שלנו) הוא "נפל" על מנחה די לוחמני שהציק לו בעניין AIG. לרוע מזלו, פרנקל, שלא כהרגלו, התפתל ונפל בפח. החלטנו להביא קטע קצר מהדו-שיח המרתק בפאנל ולהוסיף לו כמה תובנות מיד לאחר כל שאלה ותשובה.

קטע ראשון: זה לא אנחנו - זה הם

המנחה: יעקב פרנקל, אתה סגן יו"ר AIG. הבנת מה לא היה בסדר ב-AIG שחייב את הממשל להשקיע לפחות 85 מיליארד דולר (צמח ל-140 מיליארד) מכספי משלם המסים כדי להציל את החברה?

פרנקל: "ובכן, אני חושב שזה עניין מערכתי. יש כאן עניין של ניהול סיכונים ושל שקיפות וזה נושא רחב. אנשים אומרים ששקיפות היא מצב שבו מה שאתה רואה הוא מה שאתה מקבל, ומה שאתה לא רואה תוקף אותך.

"השאלה היא האם למוסדות הפיננסיים, האם לכל קובעי ההחלטות, לכל המפקחים, יש המנגנונים המתאימים לראות מה קורה... מה שנכון לגבי חברה אינדיבידואלית, וכאשר היא עושה זאת בכוונה טובה, וכל אחד אחר עושה אותו דבר בדיוק, יש תוצאה שהופכת לשלילית, והרפורמה הפיקוחית שצריך ליישם צריכה לכלול את הנושא הזה".

התובנה: לא ידענו, לא ראינו, לא שמענו. אנחנו נשמות טהורות, התכוונו לטוב, יצא די רע. קורה. בשביל זה יש מפקחים. הם נרדמו בשמירה.

קטע שני: המנחה קטנוני

המנחה: אבל לא ענית על השאלה שלי. האם ידעת מה סוג הסיכונים ש-AIG ניהלה, שגרמו לחילוץ החברה שאתה סגן היו"ר שלה?

פרנקל: "זה היה ניסיון לחלץ את המערכת כולה. זה לא חילוץ של חברה. ההיגיון שמאחורי התערבות הממשל והשקעת כספי ציבור בחברה אינו להציל אנשים או את החברה, אלא הוא נובע מחישובי העלות שהיתה נגרמת למערכת אלמלא התבצע החילוץ הזה. לכן, הנושא האמיתי, אני חוזר, הוא מערכתי, עם AIG כמו עם כל חברה אחרת".

התובנה: איזה קטנוני המנחה הזה. הוא לא תופס את העניין. זה בכלל לא האנשים. זו המערכת, הפאקינג מערכת, שזרעה כזה הרס וחורבן.

קטע שלישי: עזוב שטויות, הרגע פגשתי את ביבי התותח

המנחה: האם אתה אומר, אם כן, שאין לך שום אחריות אישית? האם היית במעמד שבו יכולת לשאול שאלות נוקבות ולומר, חכו, מה אנחנו עושים במצב כזה?

פרנקל: "אין שום ספק בכך שאין לי כל אחריות אישית. מתוקף תפקידי, לא הייתי מעורב בזה. אבל זה לא הנושא בשביל המאזינים שלנו. אני חושב ששאלת המפתח היא מערכתית".

התובנה: אני סגן יו"ר לכיבוד ולכיבודים. ניהול סיכונים? נו באמת, אל תצחיק אותי. דבר איתי על דאבוס המקסימה, הקוקטיילים, הסמול-טוק, המלונות, האוכל... פגשתי את ביבי הרגע, תותח הביבי הזה שלנו. כנראה ראש הממשלה הבא.

קטע רביעי: רד לי מהגב

המנחה: אנשים רבים ירצו לדעת מדוע מועצת המנהלים לא ידעה מה מתרחש.

פרנקל: "זה שוק ההון שלא מתפקד כיום, מפני שהמידע לא זורם, מפני שההצטברות של פעילויות אינדיבידואליות לא אוחדה למקום אחד גדול, ומפני שהמערכת הפיקוחית לא הבחינה בכך שצריך לעקוב אחרי נושא כזה ונושאים אחרים. זה היה אחד הדברים שהוא יותר ברמת המאקרו...".

התובנה: תרד לי כבר מהגב, קרציה. לא תפסת את העניין? זו ה-מ-ע-ר-כת.

קטע חמישי: מרטין סאליבן השובב

המנחה: אם כך, אין שום אחריות אישית?

פרנקל: "בכל מה שנוגע לי, אין כמובן אחריות כזו. ייתכן שיש במקומות אחרים במערכת".

התובנה: זה מרטין (סאליבן, מנכ"ל AIG לשעבר) אשם. שובב המרטין הזה, ממש התפרע, איבד שליטה. דווקא חשבתי שהוא טיפוס סולידי.

קטע שישי: פרנקל מודה באשמה

המנחה: אנשים מצפים ממועצות מנהלים של חברות לדעת מה מתרחש. האם ועדת הסיכונים ידעה מה מתרחש, האם ועדת הביקורת ידעה מה מתרחש?

פרנקל: "רק כדי להבהיר, אני אינני חבר במועצת המנהלים של AIG, ולכן כמובן אינך יכול לשאול אותי זאת כחבר מועצת המנהלים. אבל הנושא האמיתי הוא, בהקשר המסוים הזה, אני לא מאמין שהיה חבר אחד במועצת המנהלים, ואני לא יכול לדבר בשמם, שהבין ותפס את רמת הסיכון שנלקחה בפועל, והסיבה לכך היא..."

התובנה: איזה נודניק! מה, הוא עוד לא תפס את העניין? אנחנו פשוט לא מבינים באלכימיה הזו. המערכת עבדה עלינו, סחררה את ראשנו ו... בום!

קטע שביעי: כוח עליון או חידק טורף

המנחה: יהיו רבים שיגיבו לזה בתדהמה.

פרנקל: "כן, וזהו באמת אחד המקרים שבהם גם אני נדהם אחרי מעשה, אבל כאשר כל חברה מספרת לך אותו סיפור, אתה יוצא מנקודת הנחה שאנחנו מדברים באופן בסיסי על אנשים שהם ישרים ורציניים. לכן, המקום לחפש בו אינו האישיות של איש כזה או אחר, אלא המערכת. אנחנו צריכים לשאול אילו רפורמות נחוצות כדי להתגבר על הליקויים במערכת".

התובנה: די, די, לא נמאס לו? הטיפש עדיין לא הבין. זה הסיסטם, הסיסטם לעזאזל, כמה פעמים אפשר להסביר לו! חיידק טורף ואלים נכנס לסיסטם, השמיד את ליהמן, פירק את AIG, כירסם בסיטי, העיף את מריל וכמעט הרס את בנק אוף אמריקה. ואני כאן בדאבוס הנעימה, נשלחתי על-ידי AIG כדי לספר לכם על המערכת המטורללת הזו. זו אותה מערכת שמבזבזת עליי כמה עשרות אלפי דולרים תמורת אירוח בדאבוס, באחד המלונות היותר יוקרתיים בעיירה (בלוודר), רק כדי שאספר לכם כמה היא מטורללת.

eli@globes.co.il