עו"ד יוסי לוי: "היום כבר לא מצפצפים על חוק ההגבלים. המסר הופנם"

"בתקופה הרלוונטית למינויה של רונית קן שאל אותי אהוד אולמרט, שהיה אז שר התעשייה, אם בראש הרשות צריך לעמוד כלכלן - ואני אמרתי שלדעתי זה דבר מאוד חיובי"

"כל הממונים על ההגבלים העסקיים, לפני רונית קן, היו משפטנים. היא כלכלנית. רוב ראשי רשויות ההגבלים בעולם הם כלכלנים ולא משפטנים, ואני חשבתי שזה טוב שיעמוד כלכלן בראש הרשות. בתקופה הרלוונטית למינויה שאל אותי אהוד אולמרט, שהיה אז שר התעשייה, אם בראש הרשות צריך לעמוד כלכלן, ואני אמרתי שלדעתי זה דבר מאוד חיובי" - כך אומר עו"ד יוסי לוי.

"היום, אני חושב שזה הוכיח את עצמו. בשנים קודמות היתה לי תחושה שראשי הרשות מעדיפים גלימות מתנופפות במסדרונות בתי המשפט מאשר למצוא את אותם הסדרים פרקטיים שיועילו לתחרות. היום, זה ברור שהחשיבה היא פרקטית יותר.

"כתבי האישום שהוגשו בעבר באופן ראוי גרמו לשינוי עצום בקהילייה העסקית. השוק הפנים את חוק ההגבלים, כתוצאה מהליכים פליליים ומצעדי אכיפה שננקטו בתקופות קודמות לתקופתה של קן. היום, קן מסמלת את ההתייחסות הכלכלית, לא משפטית, לתחום ההגבלים העסקיים. כשמדובר בקהילה עסקית שמבינה את החוק, צריך לשנות את המוד. זו לא חוכמה לדבוק בצעדים פליליים שהיו רלוונטיים לתקופה שאנשים צפצפו על החוק הזה.

"גם בתי המשפט צריכים להכיר בעובדה שהיום יש הפנמה גדולה של החוק. מה שאני רואה ברשות ההגבלים העסקיים היום זה שהחשיבה היא פחות של הטלת סנקציות ויותר של איך אנחנו, באופן פרקטי, לא פוגעים בתחרות ומקדמים את התחרות. זו חשיבה כלכלית.

"אם תשאל כלכלן מה הדרך הטובה ביותר לעשות משהו, הוא יגיד שהדבר האחרון שצריך לעשות זה ללכת לבית משפט. בסופו של יום, השאלות אם הסדר כובל פוגע בתחרות או לא, או אם בעל מונופולין ניצל את מעמדו לרעה או לא, או אם מיזוג הוא נכון, אינן שאלות משפטיות אלא כלכליות. לראות את זה רק בעיניים משפטיות, זה היה עקום. הממונים הקודמים עשו כמה טעויות קרדינאליות, בגלל העדר הראייה הכלכלית שלהם.

"ההחלטות של קן מאופיינות היום בזה שיש ברשות ניסיון להגיע להסדר ולא ממהרים ללכת לבית משפט, וזה חשוב מאוד לעולם התחרות. צריך לזכור שהליכים משפטיים בענייני הגבלים הם עתירי זמן ומשאבים, ולא צריך למהר לפתוח בהם".

"הקנס על הבנקים הוא קנס חסר תקדים במישור האזרחי (בחודש שעבר הציעה קן ל-5 הבנקים הגדולים לשלם 290 מיליון שקל במסגרת צו מוסכם בין הבנקים לממונה, בנושא העברת מידע על עמלות בין הבנקים, א' ל'-ו').בהליכים פליליים כבר היו קנסות כבדים יותר. אבל אני חושב שבסופו של דבר כולם יתפשרו ויימצא פתרון. תמיד מתחילים בברקים וברעמים ומסרבים לנהל משא-ומתן, אבל נראה לי שבסוף יגיעו לפשרה. אני לא מכיר את כל העובדות בתיק, אך לדעתי לקן יהיה מאוד קשה להוכיח את הטענות שלה. מצד שני, הבנקים בטח לא רוצים להופיע בבית-הדין או בבית משפט בהליכים כאלה מול רשות ההגבלים העסקיים. לכן, הייתי שומר על אופטימיות שיימצא פתרון.

"יכול להיות שקן טעתה בכך שנתנה קנס גבוה מדי, אבל לפעמים נותנים קנס גבוה כדי לקבל תוצאה אחרת. כיוון שבהליכים כאלה אף אחד - גם לא מי שחושב שהוא צודק - לא שש לנהל את התיק שבע עד עשר שנים בבתי המשפט, אני צופה פשרה".