הצרכנים החליטו: המחשב יישאר בחדר והטלוויזיה בסלון

מערכת המדיה סנטר שמיקרוסופט השיקה בישראל לפני שנתיים לא תפסה ; משתמשים לא רוצים להשקיע אלפי שקלים רק כדי להציג קבצים בטלוויזיה ולהקליט תוכניות ; מה הסיבות לכך - ואילו אופציות זולות יותר קיימות?

שנתיים בדיוק עברו מאז השיקה מיקרוסופט את מערכת המדיה סנטר שלה בישראל - מערכת המאפשרת חיבור של הטלוויזיה למחשב ולמערכת הקולנוע הביתי ומרכזת את כל הקבצים, הסרטים והתמונות במקום אחד. אך מערכת הבידור לסלון עדיין לא הצליחה, בניגוד לתקוות, להתרומם - ועל כך יעידו יצרני האלקטרוניקה הבידורית, שניסו להרגיל את המשתמשים לעבודה מול המחשב כשהם ישובים על ספת הסלון.

מדיה סנטר הפך בשנתיים האחרונות לשם גנרי למגוון מוצרים שמתחברים לטלוויזיה - החל ממזרימי מידע מהמחשב (סטרימרים) באמצעות הרשת האלחוטית בבית, ועד מחשבים שממוקמים בסלון, מאובזרים במראה קומפקטי ומאפשרים גלישה באינטרנט עם מקלדת אלחוטית.

בנוסף, המערכת מאפשרת להקליט תוכניות טלוויזיה בחיבור ללוח השידורים (בדומה ל-yes Max או ל-HOT Magic), לשמור ולנגן את כל מאגר הסרטים והשירים שעל המחשב, להאזין לתחנות רדיו מהאינטרנט וגם להציג תמונות ולצפות בתוכני וידיאו מאתרי אינטרנט ייעודים.

מצניעים את המערכת

על-פניו, ההבטחה שמביא איתו המדיה סנטר, עתיר היכולות, היושב לצד הטלוויזיה, היא בדיוק מה שהישראלים אוהבי החדשנות רוצים. בפועל, משהו השתבש והיום נדיר לראות צרכן המשתמש במחשב סלוני הפועל על השירות של מיקרוסופט.

אחת הסיבות היא, שההבטחה המעניינת במדיה סנטר היא האפשרות להקליט תוכניות טלוויזיה ולעצור את התוכניות המשודרות בזמן אמת, כמו השירותים אותן מציעות חברות הכבלים והלוויין עם המוצרים שלהן. בפועל, המדיה סנטר תומך בסנכרון רק עם לוח השידורים של yes. כמו-כן, המחיר הזול של המקס והמג'יק גרם לאנשים לעדיף אותם על-פני המחשבים הסלוניים.

סיבה נוספת היא שיצרניות המחשבים הניידים והנייחים החליטו לזנוח את המדיה סנטר של מיקרוסופט ולבנות מערכת מדיה משלהן, שתציע יכולות פחותות אך תהיה פשוטה וידידותית למשתמש. יצרניות כמו Dell ו-HP, משלבות במחשביהן את מערכת המדיה הייחודית שלהן, המקודמת באמצעות כפתור הזנקה מהיר על המקלדת.

את המדיה סנטר של מיקרוסופט הן מחביאות בתוך ממשק חלונות הרגיל, ללא קיצור בולט, כך שהלקוח לא ממש יכיר את קיומה של יכולת זו. לדברי שי פרומקיס, מנהל תחום ניידים ב-HP, הסיבה שיצרניות המחשבים בחרו לייצר מדיה סנטר משלהן היא בידול. "החברות מנסות לתת ללקוחות ממשק שיספק יתרונות ויכולות נוספים שאין למתחרים", הוא אומר.

האם בסופו של דבר המדיה סנטר של ויסטה מבית מיקרוסופט תיעלם? "בסופו של יום, אם הכלי הוא טוב ובאמת יש יתרון למשתמש, אז המשתמשים ימשיכו להשתמש בו", אומר פרומקיס. לגבי ביקוש למחשבים סלוניים הוא אומר של-HP יש כאלה בעולם, אבל הם לא מגיעים לארץ. "הניסיון למכור מחשבים כאלו בחו"ל לא צלח, בגלל שהשוק עדיין לא בשל לזה. הלקוחות לא ידעו להבחין מה השוני בין המדיה סנטר לבין הממיר המקליט של TiVo".

גם יבואניות המחשבים הסלוניים המוגדרים כמדיה סנטר, לא מפחדות להודות שמדובר בכישלון. ניופאן הייתה שותפה בהכרזה של מיקרוסופט בארץ, כאשר הציעה דגם של Acer במחיר אסטרונומי של 10,000 שקל, ממנו נמכרו מאות יחידות.

המוצר בנוי בצורה של נגן DVD עם חיבור לשני ממירים של הכבלים או הלוויין, כך שהלקוח יכול להקליט תוכנית מערוץ אחד ולצפות בערוץ אחר, ועם יכולות של מחשב וגלישה באינטרנט - כולל מקלדת בתקשורת בלוטות'. לפני 7 חודשים הוציאה אייסר בארץ את הדגם L5100, שנמכר ב-3,500 שקל, ואחת הסיבות לירידה במחיר היא שבמכשיר החדש אפשר להתחבר רק לממיר אחד - מה שאומר שהלקוח חייב לצפות במה שהוא מקליט. דגם אחר שקיים בשוק הוא ה-Studio Hybrid של דל, שלא מאפשר להקליט תוכניות טלוויזיה והמחיר שלו מתחיל מ-5,000 שקל.

אריה גוטהייט, מנהל מכירות בחטיבת IT בניופאן, יבואנית מחשבי דל ואייסר, אומר ש"מערכות המדיה סנטר לא הצליחו אולי, אבל הלקוחות שרכשו אותן מאוד מרוצים מהמוצר וממה שהוא נותן להם". הסיבה לחוסר היכולת של המוצרים להימכר קשורה לדבריו לחברה שעומדת מאחורי מערכת ההפעלה. "מיקרוסופט הורידה פרופיל לאחר ההשקה. אנחנו, כמשווקים וכיבואנים ניסינו לדחוף, אבל הייתה חסרה החשיפה שלה". גוטהייט מוסיף שהצרכנים עדיין לא מבינים מה יש במדיה סנטר, כך שחסר מישהו שיקדם את המוצר.

אמיר מודן, מנהל השיווק בבאג, אומר ש"המדיה סנטר לא מצליח להימכר בארץ, וכי הקונספט של מחשב ייעודי לסלון לא מצליח. אולם הכיוון הוא יותר כוננים קשיחים למולטימדיה, כמו ה-HD TV Player של Western Digital או ה-Mvix". אלו מערכות מיני-מדיה סנטר לסלון שעולות כ-1,000 שקל ומאפשרות צפייה בתוכני וידיאו, תמונות והאזנה למוזיקה בצורה נוחה ופשוטה, ללא יכולות הקלטה מהטלוויזיה או גלישה.

אילן סעד, מנכ"ל טק דטה, נציגת WD בארץ אומר, "המדיה סנטר לא תפס בגלל המחיר. המוצר שלנו נמכר במחיר שהצרכן יכול לשלם. אנשים לא מוכנים להשקיע 1,000-2,000 דולר במדיה סנטר". לדבריו, החברה מכרה 5,000 יחידות.

שינויים בצריכה

הכישלון התדמיתי וההעדפה של לקוחות לבחור במחשבי XP, שלא פועלים עם מערכת ההפעלה ויסטה הכוללת את המדיה סנטר, לא עזרו למכירות ואפילו הרתיעו לקוחות מלקנות מחשב הכולל את מערכת ההפעלה הפחות אהודה. לדברי גוטהייט, גם לקוח שקונה מחשב עם ויסטה, לא תמיד יודע שיש בו מדיה סנטר.

ממיקרוסופט ישראל נמסר: "צריך להפריד בין מוצר התוכנה מדיה סנטר למוצר החומרה שקוראים לו מדיה סנטר כמחשב סלוני. חצי מאוכלוסייה שקונה מערכות הפעלה, קונה מערכות עם מדיה סנטר. השימוש במערכת כמדיה כוללת גם להקלטת תוכניות מהטלוויזיה - זה מוצר נישתי. לא הרבה אנשים שמו מחשב בסלון בתצורת מדיה סנטר מלאה. אנחנו עדיין מדברים על אלפים רבים ולא על מאות אלפים.

"מוצרי מדיה סנטר אחרים לא תפסו על חשבוננו, מדוברבשינוי הרגלי צריכת המדיה שמקורה מחשב היושב בסלון שלוקחים זמן". עוד נמסר ממיקרוסופט ש"במערכת ההפעלה הבאה, חלונות 7, יהיה המדיה סנטר בתצורה שתפשט את השימוש".

צרו איתנו קשר *5988