ערן פלג, מנהל קבוצת הייעוץ וניהול ההשקעות ב-KCPS: "מומלץ להתמודד עם המשבר באמצעות השקעה בזהב "

"היצע הזהב קשיח יחסית בניגוד להיצע הכסף. בעוד לביקושים יש מקום רב לגדול, עדיין מיעוט קטן בקרב המשקיעים, מוסדיים ופרטיים, מחזיק כיום זהב" ; פלג מעריך שמחיר הזהב יעלה משמעותית אם יתממש תרחיש הקיצון האינפלציוני

שני דברים מקשים כעת על הכלכלה הגלובלית: המיתון והדפלציה. ממשלים ובנקים מרכזיים רואים בהם את שני האויבים העיקריים איתם הם צריכים להתמודד, ולשם כך הם משתמשים - או מתכוונים להשתמש - בכל האמצעים העומדים לרשותם, מקובלים יותר או פחות.

אחד האמצעים הוא שפיכת כספים רבים לתוך המערכת, באמצעות הורדה אגרסיבית של הריבית והזרמה ישירה של הון. ערן פלג, מנהל קבוצת הייעוץ וניהול ההשקעות ב-KCPS, מסביר כי הצעדים הללו הובילו לצמיחה יוצאת דופן בכמות הכסף, בעיקר מאז ספטמבר.

"נכון להיום, האפקטיביות של הפעולות הללו מוגבלת", אומר פלג, "בעיקר בגלל חוסר התפקוד של מערכת הבנקאות הגלובלית, שאמורה לשמש כמנגנון להעברת הכספים הלאה לתוך הכלכלה".

הבעיה הזו צפויה להיפתר, לדבריו, רק בהדרגה ועל פני זמן - "עד שהאמון במערכת ישוקם לפחות חלקית, ועד שהבנקים יפסיקו לאגור מזומנים ותהליך הקצאת האשראי יחודש".

הסיכון: משבר מטבעי

אחד התרחישים שפלג מציג נגרם מהדפסה אגרסיבית של כסף: פיחות ניכר בערך המטבעות ובעקבותיו אינפלציה. "בהנחה שהמשבר לא יימשך שנים רבות הרי שהדברים יתייצבו בשלב כלשהו, והציפיות לגבי קצב הצמיחה והאינפלציה ישנו כיוון", הוא אומר. "לא ברור מתי השינוי הזה יתרחש, אך סביר להניח שהוא יקרה בשנה-שנתיים הקרובות".

ברגע שיחול שינוי זה, לדבריו, הציפיות לאינפלציה עשויות להאמיר ומשבר חדש, הפעם מטבעי, עלול להתפתח. בתרחיש כזה ערכם של מטבעות ונכסים פיננסיים רבים עלול להינזק קשות. תרחיש קיצוני זה, שהסבירות אליו אינה מבוטלת, מעלה את השאלה, כיצד המשקיעים ייערכו לקראתו וימנעו ממנו לפגוע בתיקי ההשקעות שלהם.

אחד הפתרונות שמציע פלג הוא להוסיף חשיפה לזהב לתיק הנכסים. הוא מסביר שמעבר להגברת הפיזור בתיק, ההשקעה בזהב עשויה לשמש ככלי לשימור הערך בתיק או ל"גידור לתיק כנגד תרחיש של אינפלציה מתפרצת", לדבריו.

הזהב: מתכת מוניטרית

"היצע הזהב קשיח יחסית בניגוד להיצע הכסף", מסביר פלג. "בעוד לביקושים יש מקום רב לגדול, עדיין מיעוט קטן בקרב המשקיעים, מוסדיים ופרטיים, מחזיק כיום זהב". פלג מעריך שמחיר הזהב יעלה משמעותית אם יתממש תרחיש הקיצון האינפלציוני.

יותר מזה: האחזקה בזהב יכולה להיטיב עם תיק הנכסים גם במקרה שבו השווקים ייחסו הסתברות להתממשות תרחיש כזה.

"שלא כמו סחורות אחרות, מוצרים חקלאיים או מתכות תעשייתיות, שמחיריהם רגישים לציפיות הצמיחה, הזהב הוא מתכת מוניטרית", מסביר פלג. "מחירו קשור בעיקר לציפיות מרמות הנזילות והאינפלציה, ולרמות הכלליות של תיאבון לסיכון בשווקים. כבר ב-2008 אפשר היה לראות שהזהב הוא אחד הנכסים הבודדים בשווקים ששמר על ערכו ואף עלה במקצת", הוא מסכם.

יש מספר אפשרויות לגוון את תיק ההשקעות בזהב. האפשרות הראשונה היא השקעה ישירה באמצעות חוזים עתידיים או חוזי מיני, בהיקפים קטנים יותר, שנסחרים בבורסת הסחורות של שיקגו. דרך מקובלת יותר וקלה יותר היא באמצעות תעודות סל, קרנות נאמנות או ETFs זרים.