שביתה פראית ועכשיו גם לא משתלמת: ועדת המשמעת של ההסתדרות ממליצה להדיח את אנשי הוועד הצפוני ברכבת ישראל

ההליך המשמעתי ארך כשעתיים, בו נכחו שישה אנשי הוועד ובא כוחם ; קשה להאמין שעיני לא יקבל את המלצת הוועדה לאחר שאמר היום: "אפעל להדחה מיידית מהתפקיד של כל מי שעשה דין לעצמו ללא אישור ההסתדרות, בניגוד להנחיותיה ותוך פגיעה מיותרת בציבור"

ועדת המשמעת של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, החליטה הלילה (ה') להמליץ ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להדיח מתפקידם את חברי ועד העובדים הצפוני ברכבת ישראל, שהביאו מוקדם יותר היום להשבתת תנועת הרכבות בכל הארץ.

קשה להאמין שעיני לא יקבל את המלצת הוועדה, זאת לאחר שהוא בעצמו הודיע היום: "אפעל להדחה מיידית מהתפקיד של כל מי שעשה דין לעצמו ללא אישור ההסתדרות, בניגוד להנחיותיה ותוך פגיעה מיותרת בציבור". ההליך המשמעתי ארך כשעתיים, בו נכחו שישה אנשי הוועד ובא כוחם, עו"ד זוהר ניסים.

השביתה פרצה הבוקר ללא הודעה מוקדמת לציבור ובאופן בלתי חוקי, משום שלא הוכרז סכסוך עבודה בעניין. אפילו בהסתדרות לא קיבלו שום דיווח על המהלך ועל כן נקטו בהליך המשמעתי, שנחשב לצעד קיצוני ביחסים שבין ההסתדרות לוועדי עובדים. כפי הנראה, אנשי הוועד התלוננו לאחרונה בפני ההסתדרות על שורה של הפרות הסכמים לכאורה מצד הנהלת הרכבת, ולאחר שההסתדרות החלה בבדיקת העניין אנשי הוועד סברו כי בהסתדרות לא עושים מספיק למענם.

יחד עם זאת, ישנה סברה שלפיה השביתה נפתחה כאות "סולידריות" עם יו"ר הוועד הארצי של הרכבת, שאול עוקיש, שנעצר לאחרונה על ידי המשטרה בחשד לקבלת שוחד לכאורה. גורמים מקרב העובדים טענו עוד כי בהנהלת הרכבת ניצלו את ההתרחשויות האחרונות בפרשת השוחד, כדי לבצע שינויים ארגוניים טענה שנדחתה על ידי ההנהלה.

"מדובר באנרכיה של ממש ואם בוועד העובדים רוצים להתנהג כמו פיראטים, אז יש לזה גם מחיר", אמר היום בכיר בהסתדרות. לדבריו, אנשי הוועד יורקים לבאר שממנה שתו,משום שהם עוד יצטרכו את ההסתדרות במאבקים מוצדקים שעשויים להגיע בעתיד. "שביתה לא חוקית אנחנו פשוט לא יכולים להצדיק", אמר הבכיר.