עסקת שליט: ישראל תשחרר כ-1,000 אסירים פלסטיניים - ביניהם גם מרוואן ברגותי

סימן חיובי ומהותי להתקדמות בשיחות היה יציאתו אמש של בכיר החמאס, מחמוד א-זהאר, לקהיר ; סמוך לשעה 07:00 נפלה רקטת קסאם בשטח של אחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

גם הבוקר (א') נפתח בנגב המערבי בקולות נפץ שתושבי הדרום מתקשים לשכוח. סמוך לשעה 07:00 נפלה רקטת קסאם בשטח של אחד הקיבוצים במועצה האזורית שער הנגב. למרבה המזל לא היו נפגעים, אך נזק נגרם לכמה מכוניות שעלו באש.

גם לפני יומיים נפלה רקטת קסאם בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. מאוחר יותר באותו היום התפוצצה רקטה נוספת מדרום לאשקלון. בשני המקרים לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

מצרים מגבירה מאמצים לשחרור שליט

הדיווחים על "התקדמות משמעותית" בעסקה לשחרורו של גלעד שליט זורמים גם מכלי התקשורת הערביים. העיתונים הפופולריים בעולם הערבי, וכן העיתונות המצרית, מדווחים הבוקר בהרחבה על ביקורה של משלחת חמאס בקהיר, וכן על פרטי ההסכם המתגבש בין החמאס למצרים - במסגרתו, על-פי הדיווחים, עשוי להשתלב שחרורו של החייל החטוף.

העיתון "א-שרק אל-אווסאט", היוצא לאור בלונדון, מפרסם הבוקר פרטים חדשים על העסקה המתגבשת. בכיר מצרי אמר לכתב העיתון בקהיר, כי החמאס וישראל צפויים לחתום על הסכם רגיעה למשך שנה וחצי, עם אופציה להארכתה. "עם זאת", הדגיש הבכיר, "לשני הצדדים תישמר הזכות להגיב נגד כל סוג של תוקפנות מהצד האחר".

מהפרטים הנחשפים לראשונה בעיתון עולה עוד כי בשלב מאוחר יותר של ההסכם צפוי להיכלל הסכם נוסף לשחרורו של החייל שליט. "ישראל תשחרר בתמורה לחייל כאלף אסירים פלסטינים, ביניהם בכירי חמאס וחברי הפרלמנט הפלסטיני", אמר הבכיר המצרי לעיתון. "היא גם תתחייב להסיר את כל הסנקציות שהטילה על רצועת עזה ועל ממשלת חמאס".

הבכיר ציין כי ישראל גם תאפשר את כניסתה של כל הסחורה המיועדת לשיקומה של הרצועה, וכן תחזיר באופן סדיר את אספקת החשמל לעזה.

"בין האסירים שישוחררו - גם מרוואן ברגותי"

במקביל, מדווח הבוקר העיתון "אל-חייאת" כי בין אלף האסירים הפלסטינים שתשחרר ישראל יהיו גם בכיר התנזים בגדה המערבית, מרוואן ברגותי, וכן האחראי לרצח השר לשעבר רחבעם זאבי, אחמד סעדאת. עוד מצוטטים בעיתון מקורות פלסטינים באומרם כי "ישראל תשחרר במסגרת העסקה אסירים רבים שהיו אחראים לרצח אזרחים וחיילים יהודים".

מפרטים נוספים שנחשפים הבוקר על פרטי ההסכם המתגבש עולה כי גם לישראל וגם לחמאס אסור יהיה להחזיק בנוכחות צבאית במה שיוגדר כ"רצועת ביטחון" שתקום סביב רצועת עזה ושתשתרע על פני טווח של כ-300 מטרים. "ישראל רצתה שהטווח יהיה חצי קילומטר, אך סוכם בסופו של דבר סוכם הטווח הזה", אמר בכיר מצרי. "ישראל תתחייב לפתוח במסגרת ההסכם את כל ששת המעברים למעבר סחורות לרצועת עזה".

ישראל, כך על פי הדיווח, הסכימה גם להיענות לדרישת החמאס לשהותם של פעילי פלגים פלסטינים, ביניהם החמאס, במעבר רפיח.

מחכים לאור ירוק מדמשק

סימן חיובי ומהותי להתקדמות בשיחות הייתה יציאתו אמש של בכיר החמאס, מחמוד א-זהאר, לקהיר. "עצם השתתפותי בשיחות בין משלחת החמאס למצרים בקהיר מעידה על חשיבותן", אמר א-זהאר בראיון בלעדי לעיתון המצרי "אל-אהראם". "הגענו למצרים על מנת לסגור את עניין הרגיעה".

אולם "סיכום עניין הרגיעה", כפי שהוא נראה כרגע, עדיין לא קרוב כפי שמנסים לצייר אותו בשני הצדדים. "אישור ההסכם עדיין כפוף לאישור ההנהגה בדמשק", אמר א-זהאר בהסתייגות לדבריו, אך בישראל לא היו זקוקים להתבטאות הזאת על מנת להבין שאישורו של חאלד משעל חייב להינתן לכל עסקה שתתגבש.

עם זאת, מדווחת הבוקר העיתונות הערבית כי "משלחת חמאס בקהיר תשוב בימים הקרובים לדמשק ותפעיל לחצים כבדים על ההנהגה המדינית בבירה הסורית, על מנת לקבל את תנאי העסקה" - דיווח שרק מצטרף לדיווחים רבים וקודמים על שינוי בעמדת "חמאס-פנים", אל מול קשיחות העורף שמפגינה ההנהגה בדמשק.

דיווחים דומים עלו בימי מבצע "עופרת יצוקה", אז התחננה הנהגת חמאס להפסקת אש בשלב מוקדם יחסית של המבצע, אך בשל רצונו של חאלד משעל להצטייר כמנצח בעיני האירנים והסורים, התעכבה ההכרזה הפלסטינית על הפסקת אש.

מההתבטאויות האחרונות הנשמעות מפיהם של בכירי החמאס, בהחלט ניתן לראות כי גם בצד הפלסטיני, חרף הרצון להפגין "הישג ללא פשרות", ישנו שינוי מהותי בנימה. הטון בהצהרות שונה, וגם המינוחים כבר אינם כבימים שקדמו למבצע "עופרת יצוקה". כל אלה, יכולים אולי להעיד ולו במעט כי שחרורו של גלעד שליט באמת קרוב מאי פעם.