UBS מפרסם תחזית קודרת על כלכלת ישראל: הצמיחה ב-2009 תהיה שלילית - 0.8%-

זאת לעומת תחזיתו הקודמת של הבנק השוויצרי לצמיחה חיובית של 1% ; תחזיתו הרשמית של בנק ישראל עומדת על 0.2%- ; כלכלני הבנק הותירו את תחזית הצמיחה לשנת 2010 על 2.7% ומאמינים כי ישראל תהיה בין המדינות שיתאוששו במהירות מהמשבר הכלכלי העולמי

הבנק השווייצי יו.בי.אס מפרסם תחזית קודרת על כלכלת ישראל. כלכלני הבנק מעריכים כי בשנת 2009 הצמיחה במשק תהיה שלילית ותעמוד על מינוס 0.8%, לעומת תחזיות קודמות לצמיחה חיובית של 1%.

כלכלני הבנק הותירו את תחזית הצמיחה לשנת 2010 על 2.7%.

הורדת תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה הינה בעיקר על רקע הצורך לזהירות רבה יותר בבחינת האווירה הכלכלית הגלובלית, אשר משפיעה לרעה על הייצוא הישראלי וכתוצאה מכך מביא לירידה באמון במשק הישראלי.

עם זאת, למרות תחזית הצמיחה המאתגרת, ב-UBS נישארים משוכנעים כי ישראל תפגין יותר עמידות למשבר הכלכלי העולמי לעומת מדינות אחרות בקרב השווקים במרחב האזורי של מזרח אירופה, המזה"ת ואפריקה, וזאת תודות למאזנים החוב החיצוני היציבים של ישראל, והצפי לתוכנית תמיכה פיסקאלית משמעותית. על רקע זה צופים ב-UBS כי ההתאוששות מהמשבר בישראל תיהיה מהירה יותר מההתאוששות במרבית מדינות ה-EMEA.

הכלכלה הישראלית התמודדה יפה במהלך שלושת הרבעים הראשונים של שנת 2008 עם המשבר העולמי, כאשר קצב הצמיחה שלה ברבעונים אלה עמד על 5.1%, 3.6% ו-1.9%. זאת לעומת צמיחה של 5.7%, 5.1% ו-4.1% ברבעונים המקבילים בשנת 2007.

אולם ברבעון הרביעי של שנת 2008, ניראה כי נעצרה ההתקדמות בפעילות הכלכלית בישראל, ומדד הצמיחה של בנק ישראל רשם במהלך 4 החודשים האחרונים ירידה רציפה. הייצור התעשייתי צלל ופעילות הסחר הבינלאומי האטה באופן משמעותי.

בעבור שנת 2008 כולה הותירו ב-UBS את תחזית הצמיחה על 4.1% , שיעור זה מייחס לרבעון הרביעי של השנה צמיחה של קצת יותר מ-1%.

הכלכלנים מצייני כי ההפחתה שביצעו בתחזית הצמיחה לגוש האירופי ל-2%- מ-0.9%-, גם היא השפיעה על השיקולים להפחתת התחזית של ישראל.

הדברים על הכלכלה הישראלית נכתבו במסגרת הורת תחזית כולל לאיזור ה-EMEA, אשר תחזית הצמיחה הכוללת לאיזור ב-2009 הופחתה ל-0.2%- לעומת תחזית קודמת של 1.3%+ , בשנת 2010 מאמינים הכלכלנים כי תחול במרחב התאוששות וכי הצמיחה בשנה זו תעמוד על 2.1%.