תעשיית המוזיקה שרה את הבלוז

טקס הגראמי שיתקיים הערב בלוס אנג'לס, ימשיך גם השנה להעניק פרסים על מכירות של חתיכות פלסטיק עגולות

רוקרים, ראפרים ומנהלי חברות התקליטים יתכנסו הערב בלוס אנג'לס בטקס הגראמי השנתי, אולם לתעשיית המוזיקה יש מעט סיבות לחגוג. מכירות האלבומים מקרטעות כבר מזה עשור, שיעור הצפייה בטקס בשנה שעברה היה מהנמוכים ביותר אי פעם והמיתון מאלץ את הלייבלים הגדולים לפטר עובדים.

המועמדים הבולטים השנה הם הראפר לייל וויין, עם שמונה מועמדויות ולהקת הרוק קולדפליי עם שבע מועמדויות. אבל הגראמי נראה בשנתו ה-51 מיושן. הפרס המרכזי של האירוע הוא אלבום השנה, אבל בימינו התעשייה מסתמכת בעיקר על סינגלים הנמכרים ברשת בצורה דיגיטלית ועל רינגטונים.

"חגיגת הגראמי קצת אירונית כיוון שמודל העסקים המסורתי שאותו היא חוגגת נמצא בדרכו החוצה, והתעשייה תצטרך להסתגל לזמנים החדשים", אומר סטיב קנופר, מחבר הספר "תיאבון להרס עצמי: ההתרסקות הספקטקולרית של תעשיית התקליטים בעידן הדיגיטלי".

קנופר ואחרים סבורים שהטקס צריך למצוא דרכים חדשות על מנת להגיע לחובבי המוזיקה. בשנה שעברה צפו בגראמי 17.5 מיליון איש - ירידה של 12% בהשוואה לשנה הקודמת, ו-42% פחות מהשיא שנרשם ב-1993. "אם הגראמי ימשיך לפסוע בנתיב הידוע של הענקת פרסים על מכירת חתיכות פלסטיק עגולות, הוא ימצא את עצמו מחוץ לעסק כמו כל התעשייה", אומר קנופר.

לדאגות הוותיקות יחסית מצטרף השנה גם המיתון. אלפי עובדים פוטרו השנה, וחוזי אמנים נחתכו. זאת כיוון שבשעה שמכירות הסינגלים בחנויות המקוונות כמו iTunes שוברות שיא אחר שיא, הן עדיין לא מפצות על ירידה של 33% מאז שנת 2000 במכירות אלבומים בארה"ב.