משה פרל על פער הריביות בין בנק ישראל לבנקים: "צריך לחייב את הבנקים להיות שמרנים; הכסף שלהם הוא פיקדונות הציבור"

מנכ"ל איגוד הבנקים בדיון בוועדת הכלכלה על מחנק האשראי במשק: "המערכת הבנקאית לא תוכל לגשר על בור של חצי מהאשראי במשק. חצי משוק האשראי נעלם. הטענה שהבנקים הפסיקו לתת אשראי היא פשוט מופרכת" ; המרווח הפיננסי עלה בדצמבר 2008 ב-0.1% ל-3.81%

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (א') במחנק האשראי שפוקד את המשק. דודו זקן, בכיר בפיקוח על הבנקים, אמר בדיון כי בשנת 2008 הבנקים הורידו את הריבית למגזר העסקי בממוצע. הוא הזכיר כי ריבית בנק ישראל ירדה ב-2008 ב-1.5% והריבית במערכת הבנקאית בממוצע ירדה בהיקפים דומים.

לדבריו, המרווח הפיננסי עלה רק מעט ורק ברבעון האחרון. כמו כן, האשראי עלה ב-11% בממוצע ב-2008, אך גם ברבעון האחרון נרשמה ירידה. עוד טען זקן כי לאחרונה ישנו גידול בפער בין ריבית בנק ישראל לבין הריבית שהבנקים גובים, והדבר הוסבר בהעלאה ברמת הסיכון שעלתה, בכל העולם, גם של פירמות, גם של בנקים וגם של ממשלות.

יו''ר הוועדה תהה מה קרה בסוף 2008 ובתחילת 2009: "אתה לא מצפה שנתחיל לבדוק מה קורה עכשיו בסוף 2009", אמר. זקן השיב כי הוא יכול רק להתייחס לנתונים הקיימים והרשמיים. יו''ר להב, יהודה טלמון, השיב לנציג בנק ישראל: "הנתונים שלכם תמיד עובדים בדיליי. אנו מרגישים מה שקורה בשטח. אנו חשים כי הנגישות לאשראי הולכת ונהיית יותר קשה, גם ברמת הלוואות הקיימות, שכן יש דרישה לחזק ביטחונות, וגם באשראי החדש, שכן הנגישות קשה שבעתיים והיא כמעט לא קיימת. הנושא הכי מכאיב הוא שאין חלוקה צודקת של האשראי, שכן יותר מ-70% מהאשראי במשק מיועד ל-1% בלבד של המגזר העסקי" הסביר טלמון.

רובי גינל מהתאחדות התעשיינים הציג שורה של ממצאים מתוך סקר מקיף שנערך בקרב 320 עסקים, ואשר כ-70% מהנשאלים בו דיווחו על קשיים חמורים בקבלת אשראי חדש. אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר הסביר כי הבנקים אינם מסוגלים להעניק את כל האשראי במשק ולכסות את הוואקום שהשאיר המגזר החוץ-בנקאי, שחדל מלתת אשראי, שכן 49% מהאשראי בשנה האחרונה הגיע ממגזר זה.

"האתגר בא ממגזר החוץ-בנקאי. אי אפשר לצפות שכל הפתרון יבוא מהאוצר. יש פה צורך של חשיבה יותר יצירתית, ולצערי היא לא תמיד מופעלת", אמר לין. "ישנן, לדוגמה, חברות פקטורינג שמממנות עסקאות קיימות בפועל, ובישראל לא מופעלות בהיקף הרצוי. אין נכונות ליצירתיות - לא מטעם משרד האוצר ולא מטעם בנק ישראל. הפתרון נמצא במגזר החוץ-בנקאי".

משה פרל, מנכ''ל איגוד הבנקים, אמר: "אני קצת מבולבל, התמונה מעוותת לחלוטין. אין מתח בין הבנקים לבין המגזר העסקי. הקונפליקט האמיתי הוא בין שני אינטרסים ציבוריים: הצורך לפתור את בעיית האשראי מול החיפוש אחר איתנות הבנקים, שמירה על פיקדונות הציבור ושמירה שהבנקים לא יקרסו".

פרל הזכיר כי המערכת הבנקאית זכתה בשבחים על השמרנות שלו, וכי הוא זכה לכינוי "המבוגר האחראי". פרל אמר בצורה חד-משמעית כי "המערכת הבנקאית לא תוכל לגשר על בור של חצי מהאשראי במשק. חצי משוק האשראי נעלם. הטענה שהבנקים הפסיקו לתת אשראי היא פשוט מופרכת".

לדבריו, הפער בין ריבית בנק ישראל לבין הריבית הבנקאית נובע מהסיכון. "אתם הח''כים כנציגי ציבור צריכים לחייב את הבנקים להיות שמרנים. הכסף של הבנקים הוא פיקדונות הציבור. אני באמת לא מבין את הדרישה שלכם" הזכיר פרל. מנכ''ל איגוד הבנקים טען כי הזעקה של המגזר העסקי אכן מוצדקת, אך היא מופנית למקום הלא נכון.

נזכיר כי לפי נתונים שפרסם בשבוע שעבר בנק ישראל עולה כי המרווח הפיננסי, קרי ההפרש בין הריבית על האשראי לריבית על הפיקדונות, עלה בחודש דצמבר 2008 ב-0.1%, מ-3.72% ל-3.81%, למרות שריבית בנק ישראל כבר עמדה על 2.5%, הרמה הנמוכה ביותר בתולדות המשק.

הסיבה העיקרית לכך, כפי שעולה מנתונים של בנק ישראל, היא הירידה חדה של הבנקים בריבית שמענקים ללקוחותיהם עבור פיקדונות. לפי הנתונים, ריבית זו צנחה מרמה של כ-4% בחודש ספטמבר, לרמה של 2.3% בסוף שנת 2008. לגבי מחנק האשראי הפוקד את המשק ומזיק במיוחד למגזר העסקי, מהנתונים עולה כי בפועל לא נרשם כמעט גידול ביתרת האשראי ללקוחות עסקים בחודשיים האחרונים של השנה (גידול זעום של 1.5% ביתרה), למרות הפחתות הריבית של פישר. יו''ר וועדת האשראי של הקרן לעסקים קטנים ובינוניים, אמנון ורד, טען כי הבנקים החזירו שיקים של עסקים בדרום בתקופת המלחמה בעזה.